با این 10 ترفند ساده، عکس هایی با وضوح بی‌نظیر بگیرید!

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی با وضوح‌بالا کار سختی نیست البته اگر ترفندهای آن را بدانید. این نکات به شما کمک خواهند کرد تا وضوح عکس‌هایتان به‌راحتی و بدون فتوشاپ بیشتر کنید.

.

10- سرعت شاتر را زیاد کنید

برای داشتن عکسی با وضوح‌بالا، نباید عکس تار شود. پس حتماً این نکات را رعایت کنید. در یکی از پست‌ها گفتم که حتی یک فرد عادی هم می‌تواند با تنظیم کردن سرعت شاتر متناسب با نقطه کانونی، عکس واضحی بگیرد.

برای مثال، اگر می‌خواهید با لنز mm30 عکس بگیرید باید سرعت شاتر را روی 30/1 آُم ثانیه قرار دهید. اگر سرعت شاتر کمی از این عدد کمتر باشد، عکس می‌تواند تار و بلوری شود.

این قانون برای بالا بردن وضوح عکس، فقط در دوربین‌های فول فریم صدق می‌کند. در دوربین‌های کراپ سنسور، به دلیل قدرت بزرگنمایی بالای دوربین می‌توانید سرعت شاتر را روی 45/1 اُم ثانیه قرار دهید.

اگر نمی‌توانید دوربین را ثابت نگه‌دارید، توصیه می‌کنم دوربین را روی حالت عکس گرفتن متوالی (Burst Mode) قرار دهید و از بین آن‌ها عکسی که لرزش کمی دارد را انتخاب کنید.

.

9- از سه‌پایه استفاده کنید

درصورتی‌که سوژه‌تان ثابت است و نمی‌خواهید سرعت شاتر را بالا ببرید، می‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید. سه‌پایه دوربین را ثابت نگه می‌دارد و حتی در یک زمین ناهموار هم می‌توانید عکس‌های خوب و واضحی بگیرید.

.

8- فوکوس کنید

با دو روش می‌توانید فوکوس کنید: دوربین را از حالت خودکار خارج کنید و به‌طور دستی، نقاطی که می‌خواهید فوکوس شود را انتخاب کنید. روش دیگر استفاده از تنظیمات خودکار فوکوس است.

وقتی‌که می‌خواهید از شخصی عکس بگیرید، توصیه می‌کنم که روی چشم‌ها فوکوس کنید چون نگاه بیننده هم در ابتدا به چشم‌های سوژه می‌افتد، با این کار می‌توانید عکس قابل قبولی بگیرید.

به‌شخصه هنگام استفاده از سه‌پایه، دوربین را روی Live Mode قرار می‌دهم و X10 زوم کنم و به‌طور دستی فوکوس را روی نقطه‌ای که می‌خواهم قرار می‌دهم. با این روش نتیجه دلخواهم را می‌گیرم.

.

7- از لنز خوب استفاده کنید

هرچقدر لنز دوربین خوب باشد، همان‌قدر عکس‌ها خوب از آب درمی‌آیند. اگر اولین بارتان است که می‌خواهید دوربین بگیرید، توصیه می‌کنم از لنزهای ارزان‌قیمت پرایمِ پیشرفته‌تر استفاده کنید (لنزهایی که قابلیت زوم کردن ندارند).

با این کار خیلی سریع‌تر ازآنچه که فکرش را بکنید، عکس‌هایتان باکیفیت می‌شود. این لنزها تنها یک کار انجام می‌دهند و آن‌هم عکاسی کردن از موقعیت‌های مختلف و بدون توجه به فواصل کانونی است. توصیه می‌کنم از لنزهای mm50 یا mm35 که قیمتش کمتر از 3 میلیون تومان است استفاده کنید.

.

6- لنزتان را تمیز نگه‌دارید

حتی اگر بهترین لنزها هم کثیف باشند نمی‌توانند عکس واضحی بگیرند. هرروز که از آن‌ها استفاده می‌کنید تمیزش کنید و از یک پوشش محافظ استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. لنزهای کثیف به‌طور کاملاً مشهود عکس‌ها را خراب می‌کند.

.

5- تثبیت‌کننده‌های عکس را فراموش نکنید

اگر لنزتان تثبیت‌کننده دارد، آن را روشن کنید. با این کار سرعت شاتر کمتر و دریچه دیافراگم بسته‌تر می‌شود. اگر از سه‌پایه استفاده می‌کنید، خاموشش کنید تا جنبه‌های منفی آن روی عکس اثر نگذارد چون دیگر نیازی به آن نیست.

.

4- از حداقل ایزو (ISO) استفاده کنید

تا حد امکان ایزو را کم کنید و بین 100 تا 200 قرار دهید تا واضح‌ترین عکس‌ها را بگیرید. همان‌طور که در مباحث قبلی اشاره کردم، هرچه مقدار ایزو بالا برود، نویز عکس بیشتر می‌شود. برای داشتن عکس‌هایی با وضوح‌بالا، مقدار نویز عکس باید خیلی کم باشد.

.

3- بهترین نقطه لنز را پیدا کنید

واضح‌ترین عکس‌ها با 8/f و 11/f گرفته می‌شوند. هرچقدر دریچه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدانی کمتر می‌شود و عکس تار می‌شود. وقتی 8/f باشد، وضوح عکس‌ها زیاد می‌شود و فوکوس عکس خوب از آب درمی‌آید.

.

2- از نورپردازی مناسب استفاده کنید

هرچه نور بیشتر باشد بهتر است. زمانی که می‌خواهم در نبود روشنایی روز عکس بگیرم، از فلش دوربین استفاده می‌کنم، به این صورت که روی دیوار یا سقف فلش می‌زنم تا نور بازتاب شده آن به سوژه نور طبیعی بدهد.

شاه‌کلید عکس‌های واضح، نورپردازی مناسب است. در عکس زیر، خورشید پشت میوه‌ها قرار داشت بنابراین فلش زدم تا فضا روشن شود. اگر این کار را نمی‌کردم عکس تاریک می‌شد.

.

1- عکس خام (Raw) بگیرید

عکس خام مزایای زیادی دارد: بعد از عکاسی می‌توانید تنظیمات لازم را روی عکس اعمال کنید. یکی از این تنظیمات، تنظیمات وضوح عکس است.

اگر تمام نکات بالا به‌درستی به‌کارگیرند، می‌توانند نتایج فوق‌العاده‌ای ایجاد کنند؛ اما مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. عکس‌هایی که زیاد از حد واضح و شفاف هستند، کمی خسته‌کننده‌اند.

.
منابع:
.https://honarfardi.com

بخش‌های مرتبط

مجله دوربین و عکاسی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت