نظر و ایده تان را بیان کنید
وقتی درباره زیبایی شناسی صحبت میکنیم منظورمان این است که برخی چیزها به چشم ما خوشایند و زیبا میآیند و برخیها نه. فرقی نمی کند این موارد چه چیزهایی باشند؛ یک عکس، نقاشی و یا یک مجسمه.
یکی از مواردی که اغلب هنگام بحث درباره کیفیت عکسها اتفاق میافتد این است که افراد نسبت به تواناییهای عکاسی شان آگاهند و برای همین فکر میکنند نمی توانند یک عکس یا تصویر را به درستی قضاوت کنند. ولی به نظر من همه میتوانند درباره یک عکس اظهار نظر کنند و بگویند که آن را دوست دارند یا نه. برای انتقال نظراتتان نیازی نیست که حتما متخصص باشید.
فرق یک عکاس با دیگران در توانایی او در تشخیص و توجه به زیباییها نیست؛ بلکه عکاس کسی است که میتواند توضیح بدهد چرا برخی عناصر چشم نوازند و برخی دیگر نه. درک زیبایی شناسی در همه ما ریشه دوانده، همه میتوانند زیباییها را ببینند اما فقط تعداد اندکی قادرند یک عکس را تحلیل کنند و تکنیکهای ترکیبی برای ایجاد یک تصویر زیبا و خوب را توضیح بدهند.
این تکنیکها فقط مختص عکاسی نیستند؛ بلکه در بسیاری رشتههای دیگر هم اهمیت دارند. برای مثال نسبت طلایی نه فقط در عکاسی یا نقاشی مهم است بلکه در معماری، ریاضیات و حتی در چیدمان گلها هم اهمیت دارد. این مساله به این معناست که ما میتوانیم از این قوانین جهانی برای ایجاد تصاویری که از نظر بصری به چشم بیشتر افراد هارمونیک هستند استفاده کنیم.
.
ترفندهای زیبایی شناسی برتر
1-خطوط پیشرو (Leading Lines)
چشم بیننده به طور خودکار توسط خطوط و سایر اشکال هندسی هدایت میشود. خطوط پیشرو کمک میکنند تا روی سوژه تاکید شود و این سوژهات را به مرکز توجه تبدیل میکنند. اگر حرکت طبیعی چشم بتواند این خطوط را دنبال کند و به سوژه ختم شود، بیننده احساس بسیار هارمونیکی پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر مقابله با این جریان بسیار استرس زاست.
.
2-قانون یک سوم (Rule of Thirds)
نسبت یک سوم کمی متفاوت تر از نسبت طلایی است و نوعی تقریب است که تصویر را در سه ناحیه تقسیم میکند. اغلب اوقات بهتر است که سوژه اصلی تان را خارج از مرکز عکس قرار بدهید. این مساله فقط در یک بعد افقی قابل اجرا نیست بلکه در سمت چپ و راست و در شیب عمودی از پایین به بالا نیز منظور میشود.
نسبت یک سوم چهار تقاطع (سمت چپ و بالا، سمت راست و بالا ، پایین سمت چپ و راست پایین) را در اختیار ما میگذارد که میتوانیم سوژه مان را به شکل ایده آل در آنها قرار بدهیم. هنگام عکاسی در خیابان و استفاده از مختصات برتر، این امکان را به ما میدهد تا سوژههای عکاسی را بیشتر و بهتر نشان بدهیم و آنها را به بهترین نقاط مرکز توجه تبدیل کنیم.
.
3-مثلثها (Triangles)
نمادهای هندسی در عکاسی به کنترل جریان تصویر کمک میکنند. این نمادها چارچوبی اساسی برای مشاهده کننده ایجاد میکنند. از آنجایی که اشکالی مثل دایره و مثلث بن بست و انتهای بسته ای ندارند، باعث ایجاد حرکت پویا و جریان دار در تصویر میشوند.
.
4-قانون فردها (Rule of Odds)
تصویر بالا سه سوژه را نشان میدهد که در کنار هم تشکیل یک مثلث داده اند؛ اما فقط وجود سه سوژه نیستکه به چشم بیننده خوشایند میآید؛ اگر 5 یا 7 نکته جالب توجه در عکس شما وجود داشته باشد، ارزشهای زیبایی شناسی آن به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند.
روانشناسی مربوط به این اعداد فرد به ما میگوید که سوژههای زوج خیلی راحت تشکیل میشوند و راحت میتواند جفت جفت آنها را کنار هم قرار داد (مثلا 2،4، 6 و غیره) و این کار برای مغز ما جذاب و جالب نیست.
.
5-شکستن تقارن (Breaking Symmetry)
اینکه عکس متقارنی بگیریم دستاورد خوبیست؛ اما درک و فهم تصویری که 100٪ متقارن باشد خیلی راحت است و نیاز به چالش خاصی ندارد. برای اینکه عکس جالب تری بگیرید میتوانید به راحتی از سوژه ای عکاسی کنید که روی سطح کاملا صاف و متقارنی قرار ندارد.
.
منابع:
.https://honarfardi.com