راهنمای پیرسینگ ناف

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پیرسینگ ناف (Navel Piercing) شاید دردناک‌ترین نوع پیرسینگ باشد که البته جذابیت و محبوبیت زیادی دارد. این نوع از پیرسینگ به تقلید از فرهنگ اقوام آفریقایی در اروپا رواج یافته و چند سالی است در ایران مد شده است. در این پیرسینگ معمولا در بافت لبه‌ی بالایی ناف سوراخی ایجاد شده و یک حلقه تزیینی از آن عبور داده می‌شود. این قسمت عصب‌های زیادی دارد و به همین جهت لازم است تا عمل سوراخ کردن ناف با دقت و مهارت بالایی صورت گیرد. از طرفی هم اگر پیرسینگ ناف به درستی انجام نشود، درد زیادی به همراه دارد. طول درمان پیرسینگ ناف هم زیاد است و بین 6 ماه تا یک سال زمان می‌برد.
توجه: در صورتی که قصد بارداری دارید، پیرسینگ ناف برای شما ممنوع است. همچنین اگر عمل پیرسینگ ناف را انجام دادید، باید مراقب باشید تا شکم شما بزرگ نشده یا تغییر سایز ندهد.

.

نکات بعد از پیرسینگ ناف

1- از تماس دستهایتان با پیرسینگ ناف خودداری کنید

درست است که تماس دست‌های تمیز و شسته شده برای تمیز کردن موضع مشکلی ندارد اما سعی کنید از لمس کردن و چرخاندن پیرسینگ یا بازی کردن با آن خودداری کنید چون این کار سبب حساس شدن موضع میگردد.

  • هرگونه تماس آلوده با ناحیه‌ی پیرسینگ سبب باز شدن زخم و خونریزی و در نهایت عفونت آن خواهد شد.

 

2- جواهر نصب شده در نافتان را جابه جا و خارج نکنید

جواهری که در ناحیه نصب شده باید 6 تا 12 ماه در موضع باقی بماند اگر زودتر از موعد به خارج کردن آن اقدام کنید ممکن است سبب بسته شدن سوراخ شود یا اینکه به پرسینک مجدد نیاز باشد و یا در هنگام استفاده از دیگر جواهرات دچار درد و حساسیت شود.

  • این حساسیت‌ها سبب ایجاد خراشیدگی روی ناحیه میشود و روند بهبودی طبیعی  را نیز کند میکند.

 

3- از پماد استفاده نکنید

پمادها روی موضع را میپوشانند و از تماس پیرسینگ با هوا جلوگیری میکنند.این پمادها سبب ایجاد رطوبت شده و محل را مستعد رشد باکتری‌ها میکنند حتی ممکن است حاوی مواد آنتی باکتریال باشد که موضع را خشک میکند و سبب عفونت میگردد.

  • از تمیز کننده‌های قوی مثل هیدروژن پراکساید و الکل پرهیز کنید زیرا سبب ازبین بردن سلول‌های مفید (جهت بازسازی ناحیه ) می‌شود.
  • از محصولات حاوی بنزآلکونیوم کلراید هم خودداری کنید چون سبب صدمه به روند بهبودی پیرسینگ خواهد شد.
  • استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌ها و ضدآفتاب‌ها حتی مرطوب کننده‌ها در ناحیه پیرسینگ ممنوع است چون سبب جمع شدن در ناحیه و ایجاد عفونت میگردد.

 

4- از لباس‌های گشاد استفاده کنید

لباس‌های تنگ و چسبان سبب نرسیدن هوا و حساسیت موضع میشود . از لباس‌های گشاد و حدالامکان کتانی یا نخی استفاده کنید پوشیدن لباس هایی از الیاف مصنوعی و پلاستیکی توصیه نمیشود.

  • هنگام لباس پوشیدن و لباس درآوردن دقت کنید انجام این اعمال با شدت سبب گیرکردن پیرسینگ به لباس و ایجاد جراحات میگردد.

 

5- از آب‌های آلوده دوری کنید

تا یکسال پس از انجام پیرسینگ باید از وان ، استخر رفتن یا شنا در آب‌های رودخانه و دریاچه یا هرجایی که آب در آن جمع شده خودداری کنید.

  • زیرا این آب‌ها ممکن است حاوی مواد و عوامل عفونت زا باشند.

 

6- به پشت یا پهلو بخوابید

در چندهفته اول سعی کنید بر روی پیرسینگ فشار وارد نکنید پس بهترین حالت خوابیدن به پشت و پهلو است در حالی که خوابیدن به شکم سبب اعمال فشار زیادی بر روی پیرسینگ خواهد شد.
.

با مشکلات آن به طرز صحیحی برخورد کنید

1- نشانه هایتان بدتر شد

اگر در پیرسینگ نافتان مشکلی ایجاد شد ابتدا مشکلتان را شناسایی کنید تابتوانید با آن برخورد مناسب کنید.مراقب ترشحات و درجه‌ی درد یا قرمزی و تورم یا هرگونه تغییر فیزیکی در ناحیه پیرسینگتان باشید این تغییرات می‌تواند شامل جابه جاشدن جواهرات یا باز شدن ناحیه گردد.بسته به علائم  پیرسینگ شما ممکن است دچار حساسیت ، عفونت ،آلرژی به فلز شده باشد.

  • اگر علائمتان ملایم تر باشد ممکن است پیرسینگ شما دچار حساسیت شده باشد.هرچه علائمتان شدیدتر شد امکان عفونت یا آلرژی نیز بیشتر خواهد بود.

 

2- با تحریک شدن پیرسینگتان روبرو شوید

اگر پیرسینگ شما به طور طبیعی بهبود یافت ولی به طور اتفاقی به جایی گیر کرد ویا کشیده شد و یا روی آن خوابیدید یا با آب استخر دچار حساسیت شد و حالا احساس ناراحتی دارید و حالا ممکن است احساس سوزش داشته باشید.پیرسینگ شما به خاطر جواهرات آویز شده که ممکن است شل یا چسبان باشند نیز دچار حساسیت میشود.این علائم میتواند شامل قرمزی و سوزش و ناراحتی بدون درد یا ترشح باشد.محل را با محلول آب نمک شستشو دهید و با آن مثل یک زخم تازه برخوردکنید.

  • از کمپرس سرد بر روی پیرسینگتان استفاده کنید که شامل آب سرد و یک تکه پارچه است.این کار باعث کم شدن ناراحتی موضع میگردد.
  • آویز جواهری را از محل پیرسینگ خارج نکنید چون این کار سبب سوزش و حساسیت بیشتر خواهد شد.
  • اگر سوالی دارید از متخصص پیرسینگ خود بپرسید یا با شخص متخصص برای بازدید پیرسینگ ملاقاتی را ترتیب دهید.

 

3- با عفونت محل پیرسینگ به طور صحیح مقابله کنید

بعد از انجام پیرسینگ ،خونریزی ، ناراحتی ،جای زخم پدیده ای عادی است.اما شما باید به دنبال علائم عفونت در خودتان باشید.هنگام عفونت معمولا موضع دچار تورم و قرمزی میشود.حتی ممکن است محل پیرسینگ گرم تر از نواحی دیگر باشد و ترشحات زرد ، سبز و یا قهوه ای بدبو داشته باشد.تب نیز میتواند از علائم عفونت پیرسینگ باشد.

  • اگر احساس میکنید پیرسینگ شما دچار عفونت شده در اسرع وقت با یک پزشک در مورد مشکلتان صحبت کنید.اگر هم از عفونت در موضع مطمعن نیستید به متخصص پیرسینگ کار تلفن کنید و نشانه هایتان را برایش بگویید و بپرسید که این علائم نرمال هستند ؟و یا مربوط به عفونت است یا خیر؟
  • جواهر متصل به ناحیه پیرسینگ را حتی در صورت اطمینان از عفونت خارج نکنید.این کار سبب تحریک عفونت و بسته شدن سوراخ پیرسینگ میشود .از خشک شدن موضع تا حد امکان جلوگیری کنید.

 

4- با انفعالات آلرژیک پیرسینگ مقابله کنید

پاسخ‌های آلرژیک چندساعت تا چند روز پس از پیرسینگ اولیه اتفاق می‌افتد.به طور طبیعی پاسخ بدن به پیرسینگ فلزی ایجاد حساسیت خواهد کرد.نشانه‌های آلرژی شامل:خارش موضع که منجر به راش پوستی میگردد،گرماده بودن محل پیرسینگ،باز شدن سوراخ پیرسینگ ، تورم یا التهاب موضع.در پاسخ به آلرژی پوست شما ممکن است در اطراف آویز جواهری شل یا سفت شود.

  • پس زدن آویز فلزی از معمول ترین نوع آلرژی پیرسینگی است در این نوع حساسیت پوست برای اینکه با فلز کمتر برخورد کند گشاد شده و سوراخ مربوطه بزرگ میشود.
  • در این شرایط فورا با پیرسینگ کارتان تماس بگیرید تا آویز جواهریتان را تغییر دهد هم چنین برای درمان موضع پیرسینگ با پزشک خود ملاقات کنید تا برای مشکلتان نسخه‌های آنتی بیوتیکی بنویسد.

 

5- از درمان‌های خانگی استفاده کنید

اگر علائمتان جدی نیست و یا فکر میکنید در مرحله نخست عفونت هستید . قبل از مشاوره با دکتر از درمان‌های خانگی استفاده کنید.در اینجا چند درمان خانگی ارائه شده است:

  • کمپرس.همان طور که قبلا گفته شد کمپرس گرم و سرد میتواند سبب بهتر شدن حساسیتتان گردد.یک کمپرس گرم یا آب نمک میتواند موضع را تمیز کرده و جریان خون را بهبود ببخشد و گلبول‌های سفید را به موضع فرامی خواند.کمپرس سرد سبب کم شدن گرما و تب موضع میگردد.
  • چای بابونه.یک چای کیسه ای بابونه ای را داخل آب جوش بگذارید.بگذارید تا سرد شود.حداقل بیست دقیقه زمان دهید.یک گلوله‌ی کتانی درست کنید و آن را داخل چای غوطه ور کنید و 5 دقیقه بگذارید بماند.این کار را یکبار در روز انجام دهید.
  • شما همچنین میتوانید چای بابونه را به صورت یخ درآورده و در موضع بگذارید تا از درد و سوزش و تورم آن جلوگیری. کند.
  • از داروهای مسکن استفاده کنید.اگر محل پیرسینگتان درد یا خارش  دارد از داروهای بدون نسخه و مسکن استفاده کنید.از داروهای ضد التهاب غیر استروییدی استفاده کنید.

 

6- با دکتر خود ملاقات کنید

اگر در شک و شبهه هستید با دکتر خود ملاقات کنید. اگر با روش‌های روتین تمیزی  و یا با داروهای خانگی بهبودی حاصل نگردید، شاید موقع آن رسیده که با یک متخصص صحبت کنید.مخصوصا زمانی که دچار درد شدید ، خونریزی ،ترشحات ،تورم شده باشید.

  • اگر شما دچار آلرژی یا عفونت شده اید ، دکترتان ممکن است داروهای آنتی بیوتیک را برای بهبود و سرعت بخشیدن به ریکاوریتان تجویز کند.

.

مراقبت از پرسینگ ناف

1-  ناف خود را در مکان‌های تخصصی و حرفه ای پرسینگ کنید.

آیا شما به دنبال یافتن محلی سالم با کارکنان با تجربه و آموزش دیده  برای انجام پرسینگ هستید؟ بهترین کار این است که از دوستان یا آشنایانتان که تجربه پرسینگ داشته‌اند بخواهید شما را راهنمایی کنند . حتما شما به دنبال مکانی هستید که کیفیت کار بالایی داشته باشند چون هرچه کیفیت پرسینگ بیشتر باشد احتمال عفونت کمتر است.یک پرسینگ گر با تجربه ممکن است به شما پیشنهاد مشاوره بدهد این مشاوره میتواند راجع به سایز شدن و استفاده از جواهرات یا پاسخ سوالات خودتان باشد.

  •  مکان هایی که مشتری زیادی دارند پس کیفیت کارشان هم بیشتر است و از جواهرات بهتری برای پرسینگ استفاده میکنند.جواهراتی مانند فلز ایمپلنت ،استیل ضدزنگ،تیتانیوم ،14karat بدون نیکل و یا طلای سفید یا زرد.
  • ممکن است مرکزارائه دهنده اینگونه خدمات بخواهد از سوزن‌های سوراخ دار استفاده کند تا سوراخ پرسینگتان بزرگتر شود گاهی اوقات نیز از اسلحه‌های سوراخ کن مخصوص پرسینگ استفاده میکنند این گونه ابزارها سبب آسیب به پوست میشود و همچنین پوست را مستعد عفونت خواهد کرد.

 

2– با دستانی تمیز از پرسینگ ناف تان مراقبت کنید.

هنگامی که میخواهید پرسینگ ناف را حتی لمس کنید دستانتان را با آب و صابون بشویید روغن و آلودگی روی انگشت شما سبب انتقال آن به زخم باز پرسینگ خواهد شد و سبب عفونت میگردد.

  • سعی کنید زیر ناخن هایتان را کاملا تمیز نگه دارید و آلودگی‌های زیر ناخنتان را پاک کنید.چون انتقال آلودگی از زیر ناخن به ناحیه پرسینگ سبب عفونت زخمتان میگردد.

 

3- پرسینگتان را هر روز شستشو دهید.

یک گوش پاک کن بردارید و داخل آب گرم فروکنید و اطراف ناحیه پرسینگ را با استفاده از آن تمیز کنید.از جابه جا شدن‌های مداوم جواهرات آویزان به پرسینگتان جلوگیری کنید . در حمام با آب و صابون آنتی باکتریال ناحیه را شستشو دهید یا با استفاده از انگشتتان کمی صابون روی موضع بمالید و 20 ثانیه صبر کنید وسپس آبکشی کنید و با دستمال توالت آن را خشک کنید.

  • پرسینگتان را دوبار در روز با صابون شستشو دهید حتی میتوانید ازآب نمک هم استفاده کنید .ولی از گوش پاک کن بیشتر از سه بار در روز استفاده نکنید.از زیاد تمیز کردن موضع بپرهیزید.
  • سعی کنید به جای حمام کردن در وان ، دوش بگیرید.وان حاوی مواد زیادی ازجمله باقی مانده محصولات شوینده و بقایای پوست‌های مرده و … است در حالی که دوش آب حاوی آب تمیز و پاک است.
  • برای خشک کردن ناحیه از دستمال توالت استفاده کنید چون نسبت به حوله‌ی حمام تمیز تر است وحوله‌ی حمام به دلیل رطوبت موجود در آن میتواند مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد.
  • محل پرسینگ را فشار ندهید و هنگام خشک کردن آن را نچرخانید زیرا جابه جایی زیاد سبب خونریزی و حساسیت موضع میشود.

 

4- پرسینگ خود را با آب نمک بشویید.

قاشق چای خوری نمک دریا را با آب گرم مخلوط کنید آب نه خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد.

  • دراز بکشید و محلول آب نمک را روی نافتان بریزید البته به مقدار کم و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند این محلول یک روش موثر برای ازبین بردن پوسته‌ها از موضع و نابود کردن باکتری هاست.
  • شما میتوانید از کمپرس گرم آب نمک یا اسپری‌های نمک دریایی استریل  که در داروخانه‌ها موجود هستند استفاده کنید.

 

5- استفاده از مولتی ویتامین ها.

برخی از متخصصان پرسینگ میگویند مصرف ویتامین C ، زینک و مولتی ویتامین‌ها سبب بهبودی ناحیه پرسینگ میشود. همچنین ویتامین D موجود در نور خورشید هم به بهبودی ناحیه کمک میکند.
.
منابع:
.https://drsalamatx.com
.https://fanoos.gallery

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت