راهنمای پیرسینگ بینی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پیرسینگ بینی (Nose Piercing) یا سوراخ کردن بینی طرفداران کمتری نسبت به پیرسینگ گوش دارد و البته پیچیده‌تر از سوراخ کردن گوش است. در پیرسینگ بینی ممکن است یکی یا هر دو پره‌ی بینی سوراخ شده و جواهرات کوچک یا حلقه‌ای ساده از آن آویزان شود. پیرسینگ بینی انواع دیگری هم دارد که نسبت به پیرسینگ پره بینی خطرناک‌تر هستند و معمولا ظاهر فرد را عجیب و غریب می‌کنند! به طور مثال در نوعی از پیرسینگ بینی سوراخی در بافت نرم تیغه میانی بینی ایجاد شده و حلقه‌ای به آن آویزان می‌شود. این نوع از سوراخ کردن بینی نیاز به تجربه و مهارت بیشتری دارد، زیرا ممکن است در حین عمل تیغه میانی بینی پاره شده و بافت بینی آسیب ببیند. برخی از انواع پیرسینگ بینی عبارتند از:

  • پیرسینگ پره بینی: سوراخ کردن پره بینی در سمت راست، چپ یا هر دو طرف
  • پیرسینگ سپتوم: ایجاد سوراخ در بافت میانی و غیرغضروفی بین دو سوراخ بینی
  • پیرسینگ پل: سوراخ کردن قسمت بالایی بینی بین چشم‌ها به شکل افقی یا عمودی
  • پیرسینگ ناسالانگ: ایجاد سه سوراخ در دو پره و قسمت میانی بینی در یک راستا و قرار دادن یک آویز میله‌ای

طول درمان در پیرسینگ بینی ممکن است بین چند ماه تا یک سال باشد. این پیرسینگ نیاز به مراقبت زیادی دارد، در غیر این صورت امکان بروز عوارض جانبی زیاد است. خونریزی محل پیرسینگ بینی، ورم کردن و ترشح مایع چرکی از مهمترین عوارض پیرسینگ بینی است. به علاوه عفونت پیرسینگ بینی بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی شود.
.

سوالات رایج در مورد پیرسینگ بینی

درد چقدر طول می‌کشد؟

اگر پیرسینگ توسط متخصص این امر انجام شود کمتر از یک ثانیه درد دارد و بعدش دیگه چیز ناراحت‌کننده‌ای حس نخواهید کرد. پس از سوراح کردن هم سوزش بسیار خفیف حس می‌کنید که چندان قابل ملاحظه نیست.
.

آیا سوزنی وجود دارد که به طور کلی درد نداشته باشد؟

سوراخ کردن با هر سوزنی و وسیله‌ای که انجام شود، بالاخره درد کمی به همراه دارد. اما همان طور که گفتیم به علت سریع بودن این کار، درد به گونه‌ای نیست که نتوانید تحمل کنید یا مشکلی برایتان ایجاد کند. البته توصیه می‌کنیم ترجیحا قبل از پیرسینگ کردن معده‌تان خالی نباشد، کافئین زیادی ننوشیده باشید. هیچ گونه نوشیدنی الکلی هم مصرف نکرده باشید.
به هیچ عنوان نترسید، خونسرد باشد و نفس عمیق بکشید. این کار در عرض یک ثانیه تمام می‌شود و خودتان متوجه خواهید شد که درد خاصی ندارد..
.

آیا می‌توان از پماد بی‌حسی موضعی استفاده کرد؟

استفاده از پمادهای بی‌حس‌کننده عملا بیهوده است. این پمادها تاثیری در کاهش درد ندارند. در ضمن، ممکن است برخی از افراد به چنین پمادهایی حساسیت داشته باشند. به همین خاطر توصیه می‌شود به هیچ وجه از بی‌حس کننده استفاده نکنید.
.

بهترین فلز برای پیرسینگ بینی چیست؟

انجمن جهانی پیرسینگ پیشنهاد می‌کند برای اولین حلقه یا نگین بینی از میان فلزات زیر انتخاب کنید:

  • استیل درجه ایمپلنت
  • تیتانیوم درجه ایمپلنت
  • نیوبیوم
  • طلای 14 یا 18 عیار
  • پلاتین

حواستان باشد که «استیل جراحی» با استیل درجه ایمپلنت با هم فرق دارند. گزینه اول قیمت پایین‌تری دارد اما اجازه ندهید این امر شما را وسوسه کند که جنس بد خریداری کنید. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری این است که جنس خوب و مطمئن خریداری کنید تا هیج مشکلی برای سلامتی‌تن پیش نیاید.
.

چه زمانی باید حلقه بینی را عوض کنم؟

پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. برخی از کارشناسان پیرسینگ مدت زمان 4 هفته‌ای یا 8 هفته‌ای را مناسب می‌دانند. اما این به فلز مورداستفاده و نحوه نگهداری آن بستگی دارد.
.

چقدر طول می‌کشد جای سوراخ کردن بینی خوب شود؟

جای خوب شدن و بسته شدن سوراخ بینی، بسته به محلی که سوراخ شده متفاوت است:
پیرسینگ سوراخ بینی: بین 4 تا 6 ماه
پیرسینگ تیغه بینی: بین 2 تا سه ماه
پیرسینگ بالای بینی: بین 6 تا 12 ماه
لازم به یادآوری است که این مدت زمان به صورت حدودی اعلام شده و ممکن است در برخی افراد زودتر و در بعضی دیرتر بهبود بیابد.
.

جای پیرسینگ بینی را چگونه باید تمیز کرد؟

بدون شک کسی که بینی را سوراخ می‌کند آموزش‌های لازم را هم ارائه می‌دهد. اما به طور کلی بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • همیشه قبل از دست زدن به بینی خود دست‌هایتان را تمیز با آب و صابون بشویید.
  • گاز استریل تمیز یا دستمال تمیز را درون سرم نمکی خیس کنید و هر روز دوباره محل سوراخ بینی را با آن تمیز کنید.
  • اگر از صابون برای تمیز کردن محل پیرسینگ استفاده می‌کنید حتما مطمئن شوید که به درستی آن را آب کشیده‌اید و اثری از صابون روی آن باقی نمانده است.
  • برای مراقبت بیشتر از پیرسینگ باید کبره‌های زیر پیرسینگ را تمیز کنید. در غیر اینصورت می‌تواند پوست را پاره کرده و باعث تورم پیرسینگ شود. این کار را می‌توانید با آغشته کردن یک گوش پنبه به محلول آب نمک و استفاده از آن برای تمیز کردن پشت میخ یا حلقه درون سوراخ بینی انجام دهید. دقت کنید که گوش پاک کن را به شدت فشار ندهید چون ممکن است میخ را از پوستتان خارج کند.
  • تا زمانی که پیرسینگ کاملا بهبود نیافته است، میخ یا حلقه پیرسینگ را خارج نکنید.
  • نباید پس از سوراخ کردن پوست از الکل، بتادین و موادی مانند آنها روی محل مورد نظر استفاده کنید چراکه باعث خشک شدن و آسیب رساندن به پوست می‌شوند.
  • بعد از انجام پیرسینگ تا پایان زمان ترمیم، آن را دستکاری نکنید و آویز را تغییر ندهید.

.

آیا پس از پیرسینگ بینی می‌توان شنا کرد؟

  • دوش گرفتن و حمام کردن پس از پیرسینگ بلامانع است اما شنا کردن در دریا، استخر، اقیانوس یا رودخانه به هیج عنوان توصیه نمی‌شود زیرا احتمال عفونت کردن سوراخ بینی وجود دارد. بهتر است تا 6 هفته پس از پیرسینگ از شنا کردن دوری کنید.
  • البته توصیه می‌شود تا 24 ساعت پس از عمل دوش نگیرید.

.

چه کسانی نمی‌توانند پیرسینگ بینی انجام دهند؟

  • افرادی که دیابت دارند.
  • افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند.
  • کسانی که بدنشان بعد از ایجاد زخم گوشت اضافه می‌آورد.
  • کسانی که سابقه حساسیت شدید تماسی دارند.

.

چگونه از بینی تازه سوراخ شده مراقبت کنیم

-پس از انجام پیرسینگ بینی، باید چندین نکته را رعایت کنید تا بینی تان دچار علایمی نظیر عفونت، اسکار و پس زدن زیورآلات بینی نشود. ما در این مقاله، تمامی این نکات و نحوه‌ی تمیز کردن بینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
-قبل از آنکه بینی خود را لمس کنید، باید دستانتان را با آب و صابون آنتی باکتریال به خوبی بشویید. فقط هنگام تمیز کردن بینی مجاز هستید تا به بینی خود دست بزنید.
-بینی خود را دو بار در روز (صبح و عصر) با استفاده از آب گرم و صابون آنتی باکتریال یا محلول‌های ضد عفونی مجاز دیگر تمیز کنید. می‌توانید این محلول‌ها را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی تهیه کنید. قبل از آنکه از این محلول‌های ضد عفونی برای تمیز کردن پیرسینگ بینی استفاده کنید، باید آن‌ها را در آب گرم حل نمایید. برای تمیز کردن بینی، یک گوش پاک کن یا پنبه را در این محلول بخیسانید و بینی را به مدت سه تا چهار دقیقه با آن تمیز کنید. پس از تمیز کردن بینی، آن را با آب گرم بشویید تا بقایای صابون یا محلول‌های شست و شو روی بینی شما نماند. در نهایت بینی را با استفاده از یک دستمال توالت تمیز خشک کنید. از حوله برای خشک کردن بینی استفاده نکنید. حوله ممکن است ناقل عوامل بیماری زا باشد و باعث عفونت شود. به علاوه پرزهای آن می‌تواند به زیورآلات بینی گیر کند و باعث خونریزی و سوزش شود.
-اگر به صابون و محلول‌های ضد عفونی دسترسی ندارید، می‌توانید ازمحلول آب نمک استفاده کنید. برای درست کردن محلول آب نمک، یک چهارم قاشق چایخوری نمک بدون ید را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سپس گوش پاک کن یا پنبه را به این محلول آغشته کرده و پیرسینگ بینی را به مدت سه تا چهار دقیقه تمیز کنید. پس از تمیز کردن بینی، آن را به خوبی آب بکشید و با استفاده از دستمال توالت خشک کنید. محلول آب نمک باعث افزایش خونرسانی در ناحیه‌ی بینی می‌شود و تورم، سوزش، درد و قرمزی را در ناحیه‌ی زخم کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که محلول آب نمک قوی یا نمک ید دار، باعث سوزش می‌شود و نباید برای تمیز کردن پیرسینگ بینی استفاده شود.
-تا زمانی که پیرسینگ بینی تان به طور کامل خوب نشده است باید آن را تمیز کنید. البته تمیز کردن بیش از حد هم برای پیرسینگ بینی مضر است. توصیه می‌شود پیرسینگ بینی را دو بار در روز تمیز کنید. وقتی زخم بینی رفته رفته بهتر شد، می‌توانید این مقدار را به چند بار در هفته کاهش دهید. زمان خوب شدن پیرسینگ پره‌ی بینی چهار تا شش ماه و زمان خوب شدن پیرسینگ قسمت میانی بینی شش تا هشت هفته است.
-آشنایی با علایم عفونت بینی به شما کمک می‌کنند تا در صورت عفونت بینی، بلافاصله آن را درمان کنید. وجود قرمزی، درد، خروج ترشحات و تورم در هفته‌ی اول طبیعی ست. اما اگر این علایم بیش از دو هفته به طول انجامیدند، باید نسبت به عفونت شک کنید.
-پوسته هایی را که در اطراف زیورآلات بینی جمع می‌شوند جدا کنید. برای این کار می‌توانید از گوش پاک کن استفاده کنید. نوک گوش پاک کن را در محلول آب نمک بخیسانید و با استفاده از آن، پوسته‌ها را جدا کنید. قبل از جدا کردن پوسته ها، اجازه دهید تا ابتدا به طور کامل خیس بخورند. در غیر اینصورت ممکن است پیرسینگ بینی شما دچار خونریزی و سوزش شود.
-پیرسینگ بینی را دستکاری نکنید. دستان شما پر از باکتری و ناقل بیماری‌های عفونی هستند و ممکن است آن‌ها را به زخم بینی منتقل کنند.
-رختخواب شما باید تمیز باشد. رختخواب کثیف می‌تواند روند خوب شدن پیرسینگ بینی را کند نماید یا باعث ایجاد عفونت شود.
-هنگام ورزش باید مراقب باشید تا پیرسینگ بینی تان آسیب نبیند. آسیب‌ها باعث می‌شوند تا بینی شما زیورآلات بینی را پس بزند یا دچار اسکار شود.
-هنگام آرایش و استفاده از اسپری و عطر، مراقب باشید تا این مواد به پیرسینگ بینی شما برخورد نکند. این مواد، شامل مواد شیمیایی هستند که باعث ایجاد حساسیت یا عفونت می‌شوند. هنگام تمیز کردن بینی، فقط از محلول‌های ضد عفونی مخصوص پیرسینگ، صابون‌های آنتی باکتریال یا آب نمک استفاده کنید.
-با مراقبت از زخم بینی، می‌توانید حلقه‌ی بینی را بعد از حدود سه ماه در آورید. قبل از استفاده از زیورآلات بینی جدید، آن را ضد عفونی کنید. بدین منظور، زیورآلات را به مدت ده دقیقه در محلول آب نمک استریل قرار دهید.

.
منابع:
.https://fanoos.gallery
.https://parasteh.com

بخش‌های مرتبط

مجله آرایش و زیبایی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت