نکاتی برای غلبه بر استرس قبل از اجرای موسیقی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1.یک برنامه تهیه کنید

این برنامه در روز اجرا از لحظه بیدار شدن شروع و قبل از شروع اجرا تمام می‌شود. برخی موارد که در این برنامه وجود دارند شامل میزان کالری و مایعات دریافتی، تخمین مدت زمان لازم برای رفتن به محل اجرا، گرم کردن، حرکات کششی، چک کردن تجهیزات، تمرینات ذهنی و … هستند. بعضی از موارد به نوع اجرای زنده بستگی دارند ولی در کل چهارچوب موارد یکسان است. هر بار که اجرا دارید این برنامه فرق می‌کند ولی بسط و گسترش یک برنامه م.فق به شما کمک می‌کند که چهارچوب اصلی را همواره مد نظر داشته باشید. همچنین داشتن برنامه به شما اعتماد به نفسی می‌دهد که نشان دهنده آمادگی شما برای اجراست.
.

2.تمرینات ذهنی

گاهی اوقات موسیقیدان‌ها در حالتی با چشمانی بسته و در وضعیتی مانند خلسه دیده می‌شوند. در واقع آنها در حال تمرین ذهنی تمام المان‌های اجرای خود هستند. این تصورات به تمرکز و برنامه ریزی در هر دفعه از اجرا به شما کمک خواهد کرد. مراحل اجرا را مرحله به مرحله و با آرامش به شما نشان می‌دهد. گاهی اوقات گوش دادن به موسیقی با هدفون نیز مفید خواهد بود اما نباید روند آماده سازی شما را خراب کند یا نتایج بدی بدست دهد.
.

3.تمرینات تنفس و ریلکسیشن

این تمرینات نیز تکنینک دیگری است که می‌تواند به تغییر سطح فعالسازی سیستم عصبی کمک کند و تنش‌های عضلانی ناخواسته را کاهش دهد. در مجموع یاعث ریلکس شدن عضلات می‌شوند و باید درست قبل از اجرا آنها را انجام داد.
.

4.پایش وضعیت جسمانی

به علائمی که بدنتان از خود بروز می‌دهد توجه کنید. این علائم در واقع بازخورد وضعیت سیستم عصبی شما هستند. ضربان قلب، شدت تنفس، شدت تعریق، لرزش دست‌ها و دیگر علائم به شما نشان می‌دهند که وضعیت شما چیست و تکنیک‌های بکار رفته برای مقابله با اثر مخرب فعالسازی سیستم عصبی که بکار برده اید چقدر کارساز بوده است.
.

5.خوب تمرین کنید

هرچقدر برای اجرا بیشتر تمرین کنید، در هنگام اجرا بیشتر آرامش خواهید داشت. داشتن چند ترفند مانند تکنیک Heel toe یا تکنیک Free hand ، روش بسیار مفیدی است که شما را برای یک تکنوازی محتمل آماده می‌کند. از این طریق است که شما اطمینان دارید بر جمعیتی که شما را می‌بینند سوار خواهید بود.
.

6.با دیگران همکاری کنید

⇠ سعی کنید برنامه خود را با سایر اعضای گروه انجام دهید. داشتن یک مراسم ساده یا یک تمرین گروهی قبل از اجرا می‌تواند به حفظ آرامش گروه کمک بزرگی کند.

⇠ همچنین بیاد داشته که ضد هم عمل نکنید و برای گرم کردن،Rudiment‌ها را روی پد تمرین کنید. یک تمرین گروهی قبل از اجرا می‌تواند همنوازی ساده با گیتار آکوستیک باشد.

.

منابع:
.http://drummer.blog.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت