راهنمای سنسور اکسیژن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن که به آن سنسور لامبدا هم گفته می‌شود، وظیفه کنترل میزان گاز یا مایع خروجی از اگزوز خودرو را بر عهده دارد. در واقع می‌توان گفت وظیفه این سنسور برابر کردن میزان هوا با سوخت است اگر این قطعه به درستی کار نکند مصرف سوخت در خودرو شما بالا می‌رود، در نتیجه این امر ممکن است آلودگی زیادی وارد محیط زیست کنید که ناشی از خام سوزی سوخت می‌باشد.

علائم و نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن:

  • ریپ زدن: اگر خودرو شما دچار ریپ زدن شده است، بهتر است از سلامت شمع و وایر و کوئل خودرو مطمئن شوید، بعد به سراغ سنسور اکسیژن بروید، بیشتر اگر در سربالایی‌ها خودرو شما ریپ می‌زند علت آن مربوط به خرابی سنسور لامبدا است.
  • آلایندگی هوا: اگر حس می‌کنید، میزان دود خروجی اگزوز شما بیش تر از حد معمول است و نسبت به گذشته بیشتر دود می‌کند می‌تواند دلیل محکمی بر خرابی سنسور اکسیژن باشد.
  • بالارفتن مصرف سوخت: اگر مصرف سوخت شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و خیلی بیشتر از حد طبیعی بنزین مصرف می‌کنید بهتر است، از سلامت سنسور لامبدا خودرو مطمئن شوید.
  • بوی بد اگزوز: استشمام بوی نامطبوع از اگزوز خودرو هم می‌تواند یکی از دلایل خراب شدن سنسور لامبدا باشد. سوختن ناقص سوخت باعث ایجاد دود و بوی نامطبوع می‌گردد.
  • روشن شدن چراغ چک: اگر چراغ چک خودرو شما روشن می‌شود ممکن است علت بر خرابی سنسور لامبدا باشد، در صورتی که چراغ چک خودرو شما روشن شده است بهتر است یک باک بنزین سوپر استفاده کنید، اگر مشکل از سنسور نباشد می‌بایست خاموش شود، در غیر این صورت دلیل آن خرابی سنسور لامبدا است.

علت خراب شدن سنسور اکسیژن:

  • سوخت بی‌کیفیت: اگر دقت کرده باشید، یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک استفاده از بنزین بی‌کیفیت است، به همین دلیل خراب شدن سنسور لامبدا هم به وسیله سوخت بی‌کیفیت به دور از انتظار نیست.
  • خرابی شمع: در بیشتر مواقع علت روشن شدن چراغ چک ممکن است به دلیل خرابی شمع خودرو باشد، اگر به سلامت شمع خودرو خود توجه نکنید باید منتظر خراب شدن سنسور لامبدا باشید.
  • ضربه خوردن: این سنسور نسبت به ضربه خیلی حساس است، بیشتر مواقع هنگام تعویض این قطعه ممکن است که به آن ضربه وارد شود، همین ضربه ممکن است باعث خرابی سنسور اکسیژن شود.

معایب و مزایای حذف سنسور اکسیژن دوم:

اگر نگاهی به سری قبل تر خودرو‌ها بی‌اندازیم متوجه می‌شویم که خودروهای قدیمی نسبت به خودروهای جدید دارای سرعت و شتاب بیشتری هستند، اگر به دنبال علت آن باشیم، از جایگزین کردن قطعات بومی به جای قطعات اصلی تا جایگزین کردن ایسیو‌های داخلی به جای نمونه خارجی از چشم کسی به دور نیست، اما اگر بیشتر به موضوع دقت کنیم عامل مهم تری هم باعث ایجاد این اختلاف شده است. اضافه کردن سنسور اکسیژن دوم می‌باشد، که با توجه به قوانین سخت گیرانه آلودگی هوا به خودرو‌های جدید اضافه شد. این سنسور دوم بر روی خودروهای یورو 4 دیده می‌شود، اگرچه جلوی آلودگی هوا گرفته می‌شود اما شتاب و توان موتور به مقدار قابل قبولی پایین می‌آید، همچنین مصرف سوخت نیز بالا می‌رود. شما با حذف سنسور لامبدا دوم می‌توانید شتاب و مصرف سوخت خود را اصلاح کنید، اما در عوض باعث آلودگی هوا شوید. حال انتخاب با شماست. نابود کردن محیط زیست برای شتاب بیشتر یا محافظت از محیط زیست.

بهترین زمان برای تعویض سنسور اکسیژن:

زمان دقیق و مشخصی برای تعویض سنسور لامبدا وجود ندارد، شما می‌توانید با به وجود آمدن هر یک از مشکلاتی که از نشانه‌های خرابی سنسور هستند که در بالا به آن‌ها اشاره شد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در کل شما می‌توانید در کارکرد کیلومتر 100 تا 150 هزار کیلومتر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

نکات مهمی که هنگام خرید سنسور اکسیژن باید به آن‌ها توجه کنید:

  • قیمت سنسور: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید سنسور لامبدا را مشخص نمایید. زمانی که میزان بودجه خرید مشخص شود خود به خود محصولاتی که در محدوده قیمتی مورد نظر شما قرار ندارند حذف می‌شوند.
  • جنس سنسور: همیشه جنس‌های اصلی و باکیفیت بخرید، یک بار برای خرید جنس باکیفیت هزینه کنید و کلی در مصرف سوخت صرفه جویی کنید، اگر جنس‌های ارزان و بی‌کیفیت بخرید هم شتاب و سرعت خود را از دست خواهید داد و هم مصرف سوخت خود را افزایش می‌دهید.
  • برند سنسور: این قطعه جزو قطعاتی محسوب می‌شود که نباید به دنبال خرید اجناس متفرقه باشید، بهتر است به دنبال خرید برندهای مشهور مانند: سنسور اکسیژن بوش، php, ان تی کی، زیمنس، اس اس ای تی و ساژم بروید.
  • گارانتی: بهتر است برندهایی را بخرید که دارای خدمات پس از فروش هستند، زیرا همیشه اجناس گارانتی دار کیفیت بالایی دارند، هیچ گاه شرکتی جنس بدون کیفیت خود را ضمانت نمی کند زیرا عدم کیفیت لازم هزینه‌های سنگینی برای شرکت به همراه خواهد داشت.
  • فروشگاه معتبر: همیشه از فروشگاه معتبر خرید کنید، اگر تخصص لازم در شناسایی قطعات اصلی و بدل ندارید، بهتر است از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا ممکن است کلاه سرتان برود و یک جنس بی‌کیفیت را به جای جنس اصلی با همان قیمت به شما قالب کنند.
  • نوع بسته بندی: از روی نوع بسته بندی یک محصول می‌توان پی به کیفیت آن برد، جنس‌های اصلی معمولا دارای بسته بندی زیبا و مخصوص هستند و به وسیله لیبل شرکت سازنده پلمپ می‌شوند. پس هرگز یک قطعه درون جعبه ای که پلمپ شده و دارای لیبل نیست اصلی نمی باشد.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت