راهنمای پلوس خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پلوس‌خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

پلوس قطعه‌ای است که انرژی محرکه‌ای را که موتور خودرو تولید می‌کند و به گیربکس منتقل می‌کند را از گیربکس به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. در واقع این قطعه مخصوص خودروهای دیفرانسیل جلو می‌باشد. خودرو‌های دیفرانسیل عقب دارای میل گاردن هستند. خیلی از افراد پلوس را زیر مجموعه جلوبندی خودرو می‌دانند، زیرا با چرخ‌های خودرو و سیستم فرمان مستقیم در ارتباط است. در واقع میله‌ای که از گیربکس به چرخ خودرو متصل می‌شود را پلوس می‌نامند.

قسمت‌های تشکیل دهنده پلوس خودرو:

  • میله پلوس: میله‌ای فلزی که جنس آن معمولا از فولاد است که تمامی قسمت‌های پلوس روی آن سوار می‌شود. در واقع این میله را می‌توان اسکلت اصلی پلوس دانست.
  • مشعلی پلوس: در قسمت انتهایی پلوس یعنی جایی که به گیربکس خودرو متصل می‌شود، قطعه‌ای فلزی وجود دارد که از نظر ظاهری شباهت زیادی به مشعل دستی دارد به همین علت به مشعلی پلوس معروف است. البته در اصلاح عامیانه به آن گلدونی پلوس هم گفته می‌شود.
  • سه شاخه پلوس: به این قطعه مفصلی پلوس هم گفته می‌شود، در واقع یک قسمت متحرک است که امکان حرکت و جا‌به‌جا شدن پلوس را فراهم می‌کند. خرابی بلبرینگ‌های روی سه شاخه سبب لرزش دنده حین حرکت و لرزش خودرو در سرعت بالامی‌شود.
  • کله پلوس: یک قطعه تو پُر که روی سه شاخه پلوس متصل می‌شود معمولا به دلیل اینکه این قطعه روی سه شاخه متحرک است، نسبت به سایر قطعات بیشتر در معرض سایدگی قرار دارد بنابراین محل اتصال پلوس به کله پلوس را با گریس مخصوص پر می‌کنند.
  • گردگیر پلوس: در انتهای کله پلوس یعنی جایی که پلوس به کله پلوس متصل می‌شود، قطعه‌ای قیفی شکل قرار می‌گیرد که از خروج گریس داخل آن جلوگیری می‌کند. همچنین از ورود آب و گرد و خاک به داخل پلوس جلوگیری کرده و طول عمر پلوس را افزایش می‌دهد.
  • بلبرینگ پلوس: روی پلوس سمت راست یا طرف شاگرد یک عدد بلبرینگ قرار دارد که به آن بلبرینگ پلوس گفته می‌شود. این بلبرینگ معمولا روی پلوس جوش می‌شود و این کار به عهده تراشکاری می‌باشد.

پلوس خلاص کن چیست؟

در خودروهایی که دارای مکانیسم درگیری چهار چرخ هستند این قطعه وجود ندارد، اما در خودروهایی مانند تویوتا که دارای دنده کمکی دستی هستند، برای قفل کردن چرخ‌ها به این قطعه نیاز است. در شرایط خاص مانند برف و شن که کمک را فعال می‌کنند، باید پلوس‌ها قفل شوند، در غیر این صورت در جاهای خاص خودرو گیر می‌کند. در صورتی که پلوس‌ها در حالت قفل قرار دارند، برای باز کردن قفل آن‌ها نیاز به وارد کردن ضربه نیست، فقط کافی است، مقداری خودرو را عقب یا جلو ببرید.

نشانه‌های خرابی پلوس خودرو:

  • مهم‌ترین نشانه که خرابی پلوس را به شما گزارش می‌دهد، شنیدن صدای تق تق در چرخ خودرو است. برای اینکه به این نکته پی ببرید که کدام پلوس از خودرو شما مشکل دارد، کافی است به دو طرف چپ و راست خودرو دور بزنید. یعنی فرمان را به صورت کامل به طرف چپ یا راست بچرخانید هر طرف که صدای تق تق شنیده شد، پلوس ان سمت ایراد دارد.
  • شنیدن صدای زوزه در طرف سرنشین جلو هم می‌تواند دلیل محکمی بر خراب شدن بلبرینگ پلوس شما باشد. برای پی بردن به این موضوع با سرعت خیلی پایین فرمان را به صورت ناگهانی به طرف راست حرکت دهید، اگر صدا موقع انجام این کار شنیده شد بلبرینگ پلوس اشکال دارد.
  • لرزش دنده حین حرکت خودرو هم می‌تواند یکی از دلایل خراب شدن بلبرینگ‌های روی سه‌شاخه پلوس باشد. اگر در سرعت بالا خودرو شما دچار لرزش شدید می‌شود، می‌توانید از خراب بودن بلبرینگ‌های روی سه شاخه اطمینان حاصل نمایید.

مواردی که باعث صدمه زدن به پلوس خودرو می‌شود:

  1. یکی از شایع‌ترین دلایل خراب شدن پلوس‌ها پاره شدن گردگیر آن‌ها می‌باشد. پاره شدن گردگیر پلوس موجب بیرون آمدن گریس داخل آن شده و سر انجام به خرابی پلوس منجر می‌شود.
  2. دنده مرده یا دادن معکوس‌های ناگهانی هم می‌تواند یکی از مواردی باشد که پلوس خودرو شما دچار مشکل می‌شود.
  3. اگر اتصالات پلوس را بررسی نکنید، ممکن است یکی از آن‌ها به خوبی در محل خود قرار نگرفته باشد و به خرابی پلوس منجر شود.
  4. گرفتن ترمز شدید به خصوص زمانی که با سرعت از روی سرعت گیر‌ها عبور می‌کنید هم یکی از قاتل‌های خاموش پلوس است.
  5. آزاد کردن ناگهانی کلاچ خودرو که حالت ضربه شدید به پلوس‌ها وارد می‌کند که به آن در اصطلاح کلاچ پر هم گفته می‌شود.
  6. بکسل کردن وسایل نقلیه‌ای که وزن بالایی دارند و خودرو شما برای حرکت دادن آن مجبور است، زور زیادی بزند.
  7. مواردی که باتری خودرو شما خالی کرده و با هل دادن و رها کردن ناگهانی کلاچ قصد روشن کردن آن را دارید.

نکات مهم هنگام خرید پلوس خودرو:

  • قیمت پلوس: مهم‌ترین فاکتور در انتخاب پلوس قیمت آن می‌باشد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید پلوس خودرو را مشخص کنید، با مشخص شدن میزان بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند و کار انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع پلوس: پلوس خودروهای مختلف با هم متفاوت است، برای مثال: اندازه پلوس خودرو پراید با خودرو پژو 206 متفاوت می‌باشد. بنابراین نمی‌توان پلوس یک ماشین را برای ماشین دیگر استفاده کرد، پس حتما موقع خرید پلوس علاوه بر مدل‌خودرو به نوع پلوس هم توجه کنید زیرا نوع پلوس در یک برند خاص از خودرو هم با هم متفاوت است.
  • تعداد خار: تعداد خار روی کله پلوس در خودروهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال خودرو پراید دارای دو نوع کله پلوس 19 خار و 20 خار می‌باشد. خودرو پژو 405 دارای کله پلوس‌های 22 خار، 24 خار و 34 خار هستند. پس فقط دانستن مدل خودرو کافی نیست، بهتر است کله پلوس را جدا کرده و تعداد شیارهای روی آن را شمارش کنید و با توجه به تعداد شیار روی کله پلوس دقیقا همان نمونه را خریداری نمایید.
  • برند پلوس: بهتر است به سراغ برندهای شناخته شده بروید، این محصولات تست شده هستند و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده که نمی‌توان تا یک برند شناخته شده وجود دارد، به سراغ برند‌های ناشناخته رفت. ‌معمولا هیچ وقت یک شرکت قطعه سازی معتبر اعتبار چندین ساله خود را فدای سود بیشتر و تولید کالای بی‌کیفیت نمی‌کند.
  • گارانتی محصول: به سراغ برندهایی بروید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند، این محصولات معمولاً از کیفیت بالایی هم برخوردارند. زیرا اگر یک جنس بدون کیفیت را ضمانت کنند، چیزی جز هزینه اضافی و ضرر برای آن شرکت به همراه نخواهد داشت. پس داشتن گارانتی می‌تواند دلیل محکمی بر کیفیت بالای آن محصول باشد.
  • نوع بسته‌بندی: جنس‌های اصلی و با کیفیت معمولاً بسته بندی شیک و تر و تمیزی دارند البته خیلی از شرکت‌ها جنس بدون کیفیت خود را درون بسته‌های اجناس اصلی بسته بندی می‌کنند. پس این روش چندان منطقی به نظر نمی رسد دقت داشته باشید، علاوه بر این مورد درب جعبه مربوطه به وسیله لیبل آن شرکت پلمپ شده باشد.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی از کالای تقلبی وارد بازار می‌شود تنها راه تشخیص اجناس تقلبی از اصلی داشتن مهارت و تجربه بالا در این زمینه است. پس اگر تخصص کافی برای تفکیک این قطعات از یکدیگر را ندارید، بهتر است از فروشگاه معتبر خرید کنید. تا جنس تقلبی را با قیمت جنس بدل به شما قالب نکنند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت