سیمکلاچ خودرو چیست؟
سیم کلاچ در واقع از چند رشته سیم فولادی در هم تنیده شده تشکیل شده است که به آن مقاومت بالایی میدهد. این سیم برای عایق شدن و جلوگیری از قطع شدن و پوسته پوسته شدن دارای یک لوله فولادی با روکش پلاستیکی است. این وسیله وظیفه بر قراری ارتباط بین کلاچ و جعبه دنده را برعهده دارد، یعنی بدون سیم کلاچ هیچ گونه ارتباطی بین کلاچ و گیربکس وجود ندارد.
علائم و نشانههای خرابی سیمکلاچ:
همان گونه که در قسمتهای قبلی توضیح داده شد، تنها راه ارتباط راننده با جعبه دنده کلاچ میباشد که به وسیله سیم کلاچ به جعبه دنده متصل است. طبیعی به نظر میرسد که هر سطح از میزان خرابی کابل کلاچ باعث کاهش عملکرد تعویض دنده میشود. از این رو یک سری از علائمی که باعث میشود، حتی در مراحل اولیه به خرابی سیم کلاچ پی ببرید.
- شل شدن پدال کلاچ: همان طور که داشتن یک کلاچ نرم برای خودرو شما یک مزیت محسوب میشود. در صورتی که کلاچ خودرو شما بیش از اندازه شل باشد نشان بر خرابی سیم کلاچ است. یعنی اگر کلاچ خودرو شما با کمترین فشار به پایین برود باید سیم کلاچ را از نظر خرابی مورد بررسی قرار دهید.
- سفت بودن پدال کلاچ: برخلاف نرمی کلاچ همیشه سفت بودن پدال کلاچ نشانه خرابی قسمتی است سیستم جعبه دنده است. در این شرایط ابتدا مطمئن شوید دیسک و صفحه خودرو شما مشکلی ندارد زیرا خراب شدن خورشیدی دیسک یا ضعیف شدن صفحه کلاچ ممکن است باعث سفت شدن کلاچ شود. بعد از اطمینان از سلامت دیسک و صفحه به سراغ سیم کلاچ بروید.
- لرزش خودرو: چنان چه موقع تعویض دنده بعد از رها کردن کلاچ خودرو شما دچار لرزش شود. میتواند یکی از دلایل آن ضعیف شدن فنرهای روی صفحه کلاچ باشد. اگر از سلامت سیم کلاچ خود اطمینان دارید، بدون شک علت خرابی سیم کلاچ است. یعنی زمانی که کلاچ را کاملا آزاد میکنید به علت خرابی سیم کلاچ دیسک و صفحه همچنان درگیر است.
- کار نکردن کلاچ: در صورتی که سیمکلاچ شما به صورت کامل پاره شود، در اصطلاح عامیانه کلاچ شما خالی میشود. در این حالت عملا کلاچ خودرو شما بود و نبودش فرق چندانی نخواهد داشت.
- جا نرفتن دنده: در شرایطی که دنده خودرو شما خلاص نشود و یا با گرفتن کلاچ دنده شما به خوبی جا نرود و یا به صورت کامل جا نرود دلیل آن میتواند خرابی سیمکلاچ باشد.
- ریگلاژ نبودن کلاچ: در بعضی مواقع متوجه میشوید کلاچ شما نسبت به قبل یا مقداری پایین تر و یا مقداری بالاتر آزاد میشود، اگر از سلامت کیت کلاچ خود اطمینان دارید میتواند دلیل آن خرابی سیم کلاچ باشد.
نحوه تنظیم کردن کلاچ خودرو:
با توجه به اهمیت تنظیم بودن کلاچ خودرو بد نیست، نحوه ریگلاژ کردن کلاچ خودرو را بدانید. زیرا یکی از دلایل خرابی سیم کلاچ میتواند عدم تنظیم به موقع کلاچ شما باشد. اگر کلاچ خودرو شما نرم و تنظیم شده باشد میتوانید یک رانندگی لذت بخش را تجربه نمایید ولی اگر کلاچ شما سفت و تنظیم نشده باشد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. یک کلاچ تنظیم شده علاوه بر موارد بالا میتواند عمر مفید کیت کلاچ شما را تا چند برابر افزایش دهد.
برای تنظیم کردن کلاچ خودرو مراحل زیر را دنبال کنید:
- برای تنظیم نمودن کلاچ خودرو میبایست، نقطه ای که سیم کلاچ به دسته دنده گیربکس متصل شده را پیدا کنید، سیم کلاچ معمولا به وسیله یک پیچ به این نقطه متصل میشود.
- روی این پیچ غالبا یک مهره وجود دارد که شما میبایست آچار آن را پیدا کنید. در بیشتر خودروها شماره آچار 13 میباشد. بعد از پیدا کردن آچار مورد نظر مهره را کاملا جهت عقربههای ساعت شل کنید. در این حالت کلاچ خیلی بالا آزاد میشود که بدترین حالت برای تنظیم کلاچ است.
- وقتی شما مهره را خلاف عقربههای ساعت بچرخانید اندکی مهره عقب میرود. در این حالت اگر کلاچ خودرو را تست کنید اندکی پایین تر از وسط آزاد میشود. در این شرایط به سیم کلاچ انرژی بیشتری وارد میشود و طبیعی است که کلاچ گیری اندکی سفت تر شود.
- شما میبایست این عمل یعنی شل و سفت کردن کلاچ را تا زمانی ادامه دهید که کلاچ به حد مطلوب شما برسد. استاندارد کلاچ خودرو حد وسط میباشد.
بهترین موقع برای تعویض سیمکلاچ:
زمان دقیقی برای تعویض سیمکلاچ نمی توان مشخص کرد، اما از ظاهر سیم کلاچ تا حدودی میتوانید پی به زمان تعویض سیم کلاچ ببرید. برخی مواقع سیم کلاچ رشته رشته میشود و به سختی داخل پوسته خود حرکت میکند. روکش پلاستیکی سیمکلاچ قطعه قطعه شده و سیم به راحتی درون پوسته جابهجا نمی شود. در این شرایط شما میتوانید با بازید ظاهری سیم کلاچ پی به زمان تعویض آن ببرید.
نکات مهم هنگام خرید سیمکلاچ:
- قیمت سیم: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد. در واقع میتوان گفت قیمت مهم ترین فاکتور در انتخاب شما میباشد. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید سیم کلاچ را مشخص کنید. با این کار برندهایی که در محدوده قیمت شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف میشوند و انتخاب برای شما راحت میشود.
- نوع سیم: نوع سیم در خودروهای مختلف متفاوت است یعنی شما باید سیمکلاچ مربوط به خودرو خود را خریداری نمایید برای مثال سیمکلاچ خودرو پژو 206 در مدلهای زیر سال 91 با مدلهای 91 به بالا متفاوت است. مدلهای 91 به بالا سیم کلاچ رانایی دارند.
- جنس روکش سیم: در کل روکش سیمکلاچهای داخل بازار همگی از پلاستیک ساخته میشوند. اگر به دنبال جنس باکیفیت هستید به دنبال سیم هایی بروید که روکش آنها دارای هسته فلزی است در صورت فرسوده شدن پوسته آنها هسته فلزی از خراب شدن سیم داخلی جلوگیری میکند.
- جنس لاستیک ها: به جنس لاستیکهای سیمکلاچ هم توجه ویژهای داشته باشید. اگر لاستیک آن از کیفیت لازم برخوردار نباشد خیلی زود با چند با کلاچ گرفتن پاره شده و کارایی خود را از دست میدهد اولین نشانه پاره شدن لاستیک سیمکلاچ به هم خوردن ریگلاژ آن است.
- گارانتی: تمام اجناس با کیفیت دارای ضمانت نامه هستند. هیچ گاه شرکتی تا از کیفیت محصولات خود اطمینان نداشته باشد آن را ضمانت نمی کند. در واقع ضمانت نامه میتواند دلیل محکمی بر کیفیت بالای کالا باشد. در صورت خرابی هم میتوانید از گارانتی ان استفاده نمایید.
- از فروشگاه معتبر بخرید: متاسفانه امروزه کالاهای تقلبی زیادی روانه بازار میشوند که از نظر ظاهری با نمونه اصلی کاملا مطابقت دارند. اگر میخواهید کالاهای تقلبی را به جای کالای اصلی به شما قالب نکنند پیشنهاد میکنم حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. زیرا یک فروشگاه معتبر اعتبار چندین ساله خود را فدای سود بیشتر نمی کند.
.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.