راهنمای فنر لول اسپورت و قابل تنظیم -ریگلاژی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

فنر لول خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

یک فنر مارپیچ شده است، که دور تا دور کمک خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه انرژی و‌ شوک‌های وارد شده از طرف زمین به خودرو را کاملا خنثی می‌کند. همچنین ارتفاع خودرو تا زمین و برقراری تعادل خودرو بر سر پیچ‌ها به عهده این قطعه می‌باشد. فنر لول انواع مختلفی دارد که هر یک به منظور خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه شما را با انواع فنر خودرو اشنا می‌کنیم.

 

انواع فنر لول خودرو:

  1. فنر لول شرکتی: این نوع فنر به صورت پیش‌فرض توسط کمپانی سازنده روی خودرو‌ها نصب می‌شود. ارتفاع خودرو و میزان حفظ تعادل خودرو بر روی پیچ‌ها با یک استاندارد جهانی مطابقت دارد. این فنر‌ها در شرایط مختلف و با سرعت‌های متفاوت روی خودرو‌ها امتحان می‌شوند به همین علت کمپانی‌های سازنده از این مدل فنر استفاده می‌کنند.
  2. فنر لول اسپورت: برخی از افراد تمایل به زیبا شدن خودرو دارند و ارتفاع شرکتی خودرو را باب میل خود نمی‌دانند. به همین جهت از فنر‌های اسپورت استفاده می‌کنند، این فنر‌ها بر روی پیچ با سرعت بالا تعادل بیشتری دارند، اما به علت پایین آمدن ارتفاع خودرو نمی‌توان با آن در هر جاده‌ای رانندگی کرد زیرا کف خودرو شما به زمین گیر می‌کند. اما فنرهای شرکت به این علت مقداری از مدل اسپورت بلندتر هستند.
  3. فنر لول ریگلاژی: ریگلاژ یک کلمه فرانسوی است و به معنی تنظیم کردن می‌باشد. همان طور که از نام این فنر پیداست می‌توان آن را به دلخواه تنظیم کرد. این فنرها دارای یک پیچ تنظیم هستند و شما با توجه به سلیقه خود می‌توانید ارتفاع خودرو خود را تغییر دهید، تا به ارتفاع دلخواه و مورد نظر شما برسد. این قطعه به دلیل اینکه ارتفاع خودرو را به دلخواه کاربر کم و زیاد می‌کند، بیشتر از سایر مدل‌ها مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.
  4. فنر میله پیچشی: در این مدل فنر برای دفع ضربه نه خم و نه جمع می‌شود. بلکه به دور خود می‌پیچد. این فنر به شکل حرف ال انگلیسی است که یک سر آن به شاسی خودرو وصل می‌شود و سر دیگر آن روی چرخی که قرار است برای آن حالت تعلیق را ایجاد کند. از مهم‌ترین ویژگی این فنرها می‌توان به عدم نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ها اشاره کرد. بیشتر این مدل از فنر لول روی خودروهای اروپایی دیده می‌شود.
  5. فنر تخت: قدیمی‌ترین نوع فنر در خودرو هستند، نمونه این فنر را می‌توانید در عقب خودرو پیکان مشاهده کنید. این فنر از چند ورقه فنری تخت که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند ساخته می‌شود. تفاوت عمده این فنر با نوع مارپیچ این است که در نمونه مارپیچ برای دفع ضربه فنر جمع می‌شود اما در نمونه تخت تنها فنرها خم شده و بر روی هم می‌لغزند.
  6. فنر بادی: این سیستم در کشور ایران به مشک بادی معروف است. این فنرها از یک استوانه لاستیکی که فضای داخلی آن با هوای فشرده پر شده ساخته می‌شود. این فنرها به علت داشتن نرمی و انعطاف بالا مورد توجه خیلی از خودرو‌سازان قرار گرفته است. تنها ایرادی که به این فنرها وارد می‌شود، هزینه تعمیر و نگهداری بالای آن‌ها می‌باشد.
  7. فنر لاستیکی: این فنر برای اولین بار به وسیله شخصی به نام دکتر الکس با استفاده از یک لاستیک فشرده شده ساخته شد. این لاستیک قابلیت ارتجاعی داشت و فضای کمی را اشغال می‌کرد به همین علت برای اولین بار روی یک خودرو مینی استفاده شد. این فنر بسیار ضعیف است به همین علت در خودروهای جدید دیده نمی‌شود و بیشتر آن‌ را روی موتور سیکلت و دوچرخه مشاهده می‌کنید.

فنر لول خشک یا نرم کدام بهتر است؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند که فنر لول نرم بهتر ‌است و سواری خودرو را نرم‌تر می‌کند، اما این دقیقا یک تصور اشتباه است اگر فنر شما خیلی نرم باشد، خودرو از حالت استاندارد خارج می‌شود. همچنین اگر فنر لول خودرو خیلی سفت باشد، قادر به خنثی کردن ضربات وارده از زمین به طرف خودرو نیست و باعث ترک برداشتن و شکستن اتاق خودرو شما می‌شود. پس شما باید به دنبال فنری بگردید که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد بلکه یک فنر ایده‌آل باشد.

جنس فنر لول از چیست؟

فنر لول از فلز فولاد ساخته می‌شود، البته به دلیل اینکه خاصیت فنری داشته باشد با یک سری مواد دیگر ترکیب می‌شود که باعث می‌شود فولاد از خشکی خارج شود و شکننده نباشد. اگر فنر لول خودرو شما سفت باشد بدنه خودرو شما دچار لرزش شدید می‌شود. امروزه به دلیل گران شدن خودرو و لوازم یدکی آن باید بیش از گذشته به کیفیت قطعات توجه کنید. اگر فنر شما از جنس خوبی ساخته شده نباشد به سایر قطعات مانند جلوبندی و کمک خودرو هم آسیب وارد می‌کند.

معایب و مزایای کم کردن ارتفاع خودرو:

بستگی به نوع کم کردن ارتفاع خودرو شما دارد، همان طور که می‌دانید، این کار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در ادامه تمام روش‌های موجود برای این کار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • برخی افراد با برش دادن فنر لول طول آن را کم می‌کنند، کم شدن طول فنر باعث می‌شود که فنر ضربات وارده از سطح را کمتر جذب کند و این ضربات به بدنه خودرو و سرنشین‌ها وارد شود.
  • کم کردن طول فنر با حرارت دادن فنر لول، با این کار فنر برش داده نمی‌شود و فاصله بین مارپیچ‌ها کمتر می‌شود. شاید در نگاه اول یک روش اصولی باشد، اما فنر مقاومت خود را از دست می‌دهد و خیلی زود افت کرده و شکننده می‌شود.
  • استفاده از فنر اسپورت هم یکی از روش‌های کم کردن ارتفاع خودرو است. این روش اصولی‌ترین روش برای کاهش ارتفاع خودرو است زیرا فنر‌هایی در ابعاد استاندارد برای این کار ساخته شده‌اند.

مزایای کم کردن ارتفاع خودرو اصولی

  1. نرم‌تر شدن خودرو در حالت حرکت معمولی، داشتن جامپ راحت و معمولی
  2. حفظ تعادل بیشتر سر پیچ‌ها و کاهش خطر واژگونی
  3. ظاهر خودرو شما را زیباتر میکند و خودرو شما اسپورت‌تر به نظر می‌رسد.
  4. عملکردی خودرو در سر پیچ‌های تند افزایش می‌یابد.

معایب کاهش ارتفاع خودرو غیر اصولی

  1. استهلاک قطعات در خودرو شما افزایش می‌یابد.
  2. زیر‌بندی خودرو مدام با زمین در تماس است و خودرو در محل‌های نامتعارف گیر می‌کند.
  3. تولید سر و صدای اضافی در اتاق خودرو
  4. افزایش میزان جریمه رانندگی، در کشور ایران پایین آوردن ارتفاع خودرو تخلف است.
  5. قسمت‌های مختلف سیستم تعلیق مانند جلوبندی و شاسی خودرو
  6. کاهش میزان چرخش فرمان خودرو و لاستیک سایی ناشی از گیر کردن لاستیک به گلگیر

 

نکات مهم هنگام خرید فنر لول خودرو:

  • قیمت فنر لول: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، در واقع می‌توان گفت انتخاب با توجه به بودجه در نظر گرفته می‌شود. قبل از هر کاری مقدار بودجه برای خرید فنر لول را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه مدل‌هایی که با بودجه شما سازگار نیستند از انتخاب شما حذف می‌شوند.
  • نوع فنر لول: فنر لول در خودروهای مختلف متفاوت است، برخی خودروها فقط در چرخ‌های جلو دارای فنر لول هستند و برخی دیگر برای هر چهار چرخ دارای فنر می‌باشند. پس حتما موقع خرید توجه داشته باشید که فنر جلو می‌خواهید یا فنر عقب، البته هر خودرو فنر مربوط به خود را دارد، مثلا نمی‌توان فنر پراید را برای پژو استفاده کرد.
  • طول فنر لول: اگر می‌خواهید خودرو شما شکل استاندارد خود را داشته باشد و با آن بتوانید در شرایط مختلف رانندگی کنید، حتما از فنر‌های استاندارد شرکتی استفاده نمایید. این مدل فنرها طول بیشتری دارند و ارتفاع خودرو با آن‌ها بیشتر است. اما اگر علاقه به کف خوابی دارید و ارتفاع زیاد نمی‌خواهید به دنبال خرید، فنرهای اسپورت بروید زیرا طول آن‌ها کمتر و ارتفاع خودرو را کاهش می‌دهند.
  • جنس فنر: معمولا فنر از فلز فولاد ساخته می‌شود، اما برای اینکه خاصیت فنری پیدا کند به آن یک سری ماده دیگر اضافه می‌کنند. فنر خودرو نباید زیاد نرم و نباید زیاد خشک باشد. یک فنر استاندارد فنری است که حد اعتدال در آن رعایت شده باشد. فنرهای نرم خیلی زود دچار افت می‌شوند و فنرهای خشک شکننده هستند و خیلی زود شکسته می‌شوند.
  • برند سازنده: همیشه فنرهایی را خریداری کنید که دارای برند معتبر و شناخته شده‌ای هستند. خرید یک برند شناخته شده که از قبل امتحان خود را پس داده بهتر از امتحان کردن یک برند ناشناخته است. برندهای ناشناخته خیلی کم پیش می‌آید که کیفیت بالایی داشته باشند به همین علت پیشنهاد ما به شما این است که برندهای معروف و باکیفیت بازار را خریداری کنید.
  • گارانتی محصول: بیشتر برندهای شناخته شده بازار دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند. هیچ گاه یک شرکت جنس بدون کیفیت خود را ضمانت نمی‌کند، زیرا برای آن شرکت چیزی جز ضرر را به همراه نخواهد داشت. پس می‌توان به این نتیجه رسید که اجناس گارانتی‌دار باکیفیت نیز هستند.
  • نوع بسته بندی: نوع بسته بندی هم گواه خیلی چیزها می‌باشد، اجناس اصلی و باکیفیت دارای بسته‌بندی شیک و زیباتری هستند. اما اجناس تقلبی معمولا بسته‌بندی زیبایی ندارند. البته خیلی از شروت‌های تولید کننده قطعه تقلبی آن‌ها را درون جعبه جنس اصلی قرار می‌دهند. در صورتی قطعه مورد نظر اصلی است که درب جعبه با لوگو شرکت سازنده پلمپ شده باشد.
  • از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی قطعه تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری شباهت زیادی به قطعه اصلی دارند. تنها راه تشخیص آن‌ها مهارت بالا و تجربه است. اگر مهارت و تجربه لازم در این زمینه را ندارید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید. در غیر این صورت ممکن است، کالای تقلبی را به عنوان اصل با همان قیمت به شما غالب کنند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت