راهنمای تیغه برف‌ پاک کن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تیغه برف‌ پاک‌کن خودرو چیست؟

برف پاک کن خودرو در واقع وسیله‌ای است که از یک موتور الکتریکی جهت حرکت و یک تیغه برف پاک کن یا همان پارو برای پاک کردن برف و باران از روی شیشه جلو و عقب خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این وسیله برای تمیز کردن شیشه هم استفاده می‌شود. مهم‌ترین جزء شیشه پاکن تیغه آن می‌باشد، همان طور که موتور ماشین نباید بدون روغن کار کند، شما نباید بدون آب از برف پاک کن استفاده کنید. در فصل تابستان حتما از روکش محافظ تیغه برف پاک کن استفاده کرده و با شروع فصل بارندگی لاستیک‌های آن را تعویض نمایید.

 

انواع تیغه برف‌ پاک‌کن خودرو:

  • تیغه برف پاک کن شرکتی: این نوع از تیغه به صورت پیش‌فرض به وسیله کارخانه سازنده روی خودرو شما نصب می‌شود. این نوع از تیغه باران و برف را به راحتی از روی شیشه شما پاک می‌کند. در حالت عادی ممکن است هنگام تمیز کردن شیشه مقداری صدا داشته باشند.
  • تیغه برف پاک کن هیبریدی: به این نوع تیغه برف پاک کن ژله‌ای هم گفته می‌شود. لاستیک روی تیغه آن‌ها از نظر نرمی و چسبندگی شباهت زیادی به ژله دارد. زیرا به خوبی روی شیشه چسبیده و آن را تمیز می‌کنند. خیلی از افراد به دلیل قدرت پاک کنندگی بیشتر نمونه فابریک شرکتی خود را با این مدل تعویض می‌کنند.
  • تیغه برف پاک کن برف‌گیر‌دار: اگر بیشتر در جاده‌های برف‌گیر کوهستانی تردد می‌کنید، مطمئنا تیغه برف پاک کن معمولی به درستی کار نمی‌کند و شما نیاز به برف پاک کنی با تیغه‌های قوی‌تر دارید. پس پیشنهاد می‌کنم بدون داشتن تیغه برف پاک کن مناسب به جاده‌های کوهستانی سفر نکنید.

تیغه برف‌ پاک کن شرکتی بهتره یا ژله‌ای:

جواب این سوال بستگی به منطقه جغرافیایی محل زندگی شما دارد. اگر در منطقه‌ای هستید که بارش باران خیلی بیشتر از بارش برف است، پیشنهاد می‌کنم از نمونه ژله‌ای استفاده کنید. زیرا در بارندگی بسیار عالی عمل می‌کنند، اما اگر منطقه شما سرد سیر و برف‌گیر است، پیشنهاد می‌کنم از نمونه اورجینال برف‌پاک کن استفاده نمایید. زیرا برف‌ پاک کن ژله‌ای برای پاک کردن برف طراحی نشده است و هنگام بارش برف کارایی لازم را ندارد. به دلیل چهار فصل بودن آب و هوای کشور شرکت‌های سازنده از نمونه شرکتی استفاده می‌کنند.

بهترین موقع برای تعویض تیغه برف‌ پاک کن:

در واقع زمان دقیق و مشخصی برای تعویض این قطعه وجود ندارد. اگر از این قطعه به درستی استفاده کنید ممکن است، حتی چند سال هم نیاز به تعویض آن نداشته باشید. البته کسانی که در مناطق پر بارش مانند شمال کشور زندگی می‌کنند، ممکن است، به علت استفاده بیشتر از این قطعه زودتر مجبور به تعویض آن شوند. توصیه می‌شود به علت قیمت ناچیز این وسیله همیشه با شروع فصل بارش‌ها آن را تعویض نمایید.

روش نگهداری از تیغه برف‌ پاک کن خودرو:

  • تحت هیچ شرایطی نباید از این وسیله بدون مایع شستشوی شیشه یا آب استفاده کنید، زیرا به تیغه ‌ها آسیب جدی وارد می‌شود.
  • برای افزایش طول عمر تیغه‌ها از آب معمولی استفاده نکنید، ترجیحا از مایع شیشه شور استفاده کنید. زیرا علاوه بر خراب کردن لاستیک تیغه باعث رسوب گرفتن چشمی و موتور آب پاش می‌شود.
  • در فصل گرم سال مانند تابستان تیغه‌ها را درون یک کاور مخصوص قرار دهید. زیرا نور خورشید قاتل تیغه برف پاک کن می‌باشد.
  • در صورتی که یک جسم خارجی مانند: فضله خشک شده پرندگان روی شیشه از برف پاک‌کن برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

علائم و نشانه‌های خرابی تیغه برف‌ پاک کن:

  1. زمانی که برف پاک کن تمام شیشه یا قسمتی از آن را تمیز نمی‌کند.
  2. هنگام پاک کردن شیشه صدای ناهنجار و ناخوشآیندی تولید می‌کند.
  3. روی شیشه خودرو به خوبی حرکت نمی‌کند یا ناگهان سریع حرکت می‌کند.
  4. متوجه تعدادی خط و خش روی شیشه می‌شوید، علت آن پاره شدن لاستیک تیغه برف پاک کن است.

 

نکات مهمی که هنگام خرید تیغه برف‌ پاک کن باید به آن توجه داشته باشید:

  • قیمت تیغه برف پاک کن: قبل از هر کاری مشخص کنید، برای خرید تیغه برف پاکن چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شد، خود به خود مدل‌های که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند، از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برایتان آسان می‌شود.
  • نوع تیغه برف پاک کن: تیغه برف پاک کن انواع مختلفی دارد، شما با توجه به نوع استفاده و شرایط آب و هوایی منطقه محل زندگی خود می‌توانید نوع آن را مشخص نمایید. اگر در منطقه زندگی می‌کنید که بارش باران بیشتر از برف است، تیغه برف پاک کن ژله ای برای شما مناسب تر می‌باشد. اما برای مناطق برفی استفاده از تیغه برف پاکن برف گیر دار توصیه می‌شود.
  • جنس لاستیک: به جنس و کیفیت لاستیک تیغه برف پاک کن هم توجه داشته باشید، اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد با چند بار استفاده از برف پاک کن پاره شده و کارایی لازم را نخواهد داشت. پس از من موقع خرید تیغه برف پاک کن به کیفیت لاستیک تیغه هم توجه داشته باشید.
  • جنس بدنه: به جنس فلزی که بدنه تیغه برف پاک کن از آن ساخته می‌شود، توجه داشته باشید. حتی اگر لاستیک تیغه کیفیت بالایی داشته اما جنس بدنه تیغه فاقد کیفیت لازم باشد. خیلی زود زنگ زده و دچار پوسیدگی می‌شود. در این صورت شما به اجبار مجبور به تعویض کل تیغه برف پاک کن می‌شوید.
  • تناسب با مدل خودرو: حتماً موقع خرید به مدل خودرو خود توجه داشته باشید. برای مثال: برف پاکن دو محصول از خانواده پژو با اینکه از یک خانواده هستند با هم تفاوت دارند. یعنی برف پاک کن شیشه جلوی خودرو پژو 206 خیلی بزرگتر از برف پاک کن شیشه جلو پژو 405 است. پس هنگام خرید به مدل خودروی خود دقت کنید.
  • گارانتی و ضمانت نامه: به سراغ برندهایی بروید که دارای ضمانت نامه هستند. این محصولات معمولاً دارای کیفیت بالایی می‌باشند، زیرا گارانتی کردن محصولات بدون کیفیت برای شرکت چیزی جز ضرر به همراه نخواهد داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت برندهای گارانتی‌دار کیفیت هم دارند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت