راهنمای کمپرسور باد فندکی خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کمپرسور باد فندکی خودرو چیست؟

در واقع نوعی دستگاه برای فشرده سازی هوا درون یک مخزن است. این مدل‌ها با برق فندک خودرو کار می‌کنند به همین علت به آن‌ها کمپرسور باد فندکی گفته می‌شود. از هوای فشرده شده آن‌ها برای باد کردن یک وسیله مانند لاستیک خودرو یا باد کردن توپ استفاده می‌شود. علت نامگذاری این دستگاه داشتن یک موتور کمپرسوری است که به وسیله آن هوا درون یک کپسول یا محفظه بسته ذخیره می‌شود به این دستگاه در اصطلاح عامیانه پمپ باد هم گفته می‌شود.

انواع کمپرسور باد فندکی خودرو:

برق ورودی این کمپرسورها 12 ولت می‌باشد که از نظر برق ورودی یکسان هستند. تنها تفاوت این مدل‌ها در تعداد سیلندر می‌باشد که به دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر تقسیم بندی می‌شوند:

  • کمپرسور باد فندکی تک سیلندر: این کمپرسورها دارای فقط یک سیلندر هستند، از این کمپرسورها برای باد کردن لاستیک انواع خودروهای سواری سبک استفاده می‌شود. از این کمپرسورها نمی توان برای باد کردن لاستیک خودرو‌های سنگین استفاده کرد.
  • کمپرسور باد فندکی دو سیلندر: این کمپرسورها با داشتن دو سیلندر از قدرت باد خیلی بالایی برخوردار هستند، از این رو برای تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین قابل استفاده هستند. البته بیشتر خودروهای سنگین دارای کمپرسور باد هستند. اگر به دنبال یک پمپ باد فندکی پر قدرت هستید بهترین گزینه کمپرسورهای دو سیلندر می‌باشد.

مزایای کمپرسور باد فندکی خودرو:

  • این وسیله دارای حجم و وزن خیلی کمی می‌باشد به همین دلیل می‌توان آن را به راحتی حمل کرد و در هر مکانی از آن استفاده کرد.
  • به دلیل کار کردن با برق ورودی 12 ولت و داشتن کابل مخصوص وصل کردن به باتری و فندکی خودرو به راحتی می‌توان در هر مکانی حتی جاهایی که بدون برق شهری هستند مانند جاده‌ها استفاده نمود.
  • با این وسیله خودرو شما هرگز بدون باد نخواهد ماند و نیاز به مراجعه به پنچرگیری نخواهید داشت. اگر قیمت این دستگاه را با هزینه‌های هفتگی تنظیم باد و پنچرگیری خودرو مقایسه کنید. متوجه ارزش خرید این وسیله می‌شوید.
  • همچنین از این وسیله می‌توانید برای پاک کردن گرد و غبار روی قسمت‌های مختلف خودرو استفاده کنید. پس علاوه بر یک دستگاه پنچرگیری سیار از این وسیله به عنوان ابزار نظافت هم می‌توانید استفاده کنید.

روش استفاده از کمپرسور باد فندکی:

استفاده از این وسیله نیاز به تخصص خاصی ندارد، کافی است ورودی برق دستگاه که به صورتی فندکی می‌باشد را به جای فندک خودرو نصب نمایید. بهتر است خودرو در حالت روشن باشد. بعد از این کار دستگاه روشن شده و آماده استفاده می‌شود. اجازه دهید که فشار به حد مطلوب برسد کافیست گیج یا فشارسنج روی دستگاه را نگاه کنید تا فشار به حد نصاب برسد. حال می‌توانید از این وسیله به راحتی استفاده کنید.

چند نکته مهم که هنگام خرید کمپرسور باد فندکی خودرو باید به آن توجه داشته باشید:

  • قیمت کمپرسور: قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می‌کند. قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید پمپ باد را مشخص نمایید. زمانی که میزان بودجه مشخص شود خود به خود خیلی از مدل‌ها از دایره انتخاب شما حذف می‌شوند و انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • تعداد سیلندر: همان طور که قبلا هم گفته شد کمپرسورهای فندکی از دو نوع تک سیلندر و دو سیلندر ساخته می‌شوند. نوع تک سیلندر قدرت کمتری دارد در نتیجه فشار باد خروجی ضعیف تر است اما در مدل‌های دو سیلندر قدرت پمپ فوق العاده زیاد می‌باشد شاید بتوان گفت که بیک کمپرسور باد فندکی دو سیلندر قدرتی نزدیک به کمپرسورهای باد بزرگ دارد.
  • اندازه سیم: طول سیم فندکی را با توجه به خودرو خود و فاصله فندکی خودرو تا چرخ‌ها در نظر بگیرید. اگر اندازه سیم دستگاه خیلی کوتاه باشد شاید بتوان گفت که برای شما غیر قابل استفاده است.
  • نوع اتصال: در کل دو نوع اتصال برای وصل کردن پمپ باد فندکی به خودرو وجود دارد. یکی اتصال به فندکی خودرو و دیگری اتصال با کلامپ به صورت مستقیم به باتری خودرو برخی مدل‌ها فقط یک نوع از این اتصال‌ها را دارند. پس حتما توجه داشته باشید مدل‌های دارای دو کابل اتصال بهتر عمل می‌کنند و در صورت خرابی یک سیم با سیم دیگر می‌توان از آن استفاده نمود.
  • اندازه شیلنک: اندازه شیلنگ هم خیلی مهم است. حتی بیشتر از اندازه سیم باید به اندازه شیلنگ پمپ توجه کنید. در واقع می‌توان گفت از اندازه شیلنک بلند باشد به راحتی می‌توان بدون جابه‌جا کردن پمپ به هر چهار چرخ خودرو و حتی لاستیک زاپاس به راحتی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را باد کنید.
  • آپشن ها: برخی از مدل‌ها دارای یک کیف برای نگهداری هستند که داخل خود تمام ابزارهای پنچرگیری نظیر دم باریک، پیچ گوشتی، چسب مخصوص پنچر گیری و تعدادی سری متفاوت هستند. در برخی مدل‌ها روی دستگاه یک چراغ قوه پرنور وجود دارد که عملیات پنچرگیری را در شب آسان می‌کند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت