راهنمای اسپیکر خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اسپیکر خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در واقع می‌توان گفت اسپیکر خودرو از یک آهن‌ربا، سیم پیچ، بدنه فلزی، کاغذ یا پارچه و یک توری محافظ ساخته شده‌ می‌شود. هر دستگاه پخش کننده موسیقی اطلاعات را از روی فلش مموری، سی دی و غیره دریافت می‌کند، این اطلاعات را به صورت امواج در قسمت خروجی خود، در اختیار اسپیکر خودرو قرار می‌دهد. اسپیکر خودرو این سیگنال‌ها را به صدای قابل شنیدن تبدیل می‌کند. اگر می‌خواهید این امواج را چند برابر تقویت کنید، و کیفیت صدای بیشتری دریافت نمایید نیاز به یک آمپلی فایر خودرو دارید.

انواع اسپیکر خودرو:

  • اسپیکر کامپوننت: در واقع نوعی از اسپیکر هستند که قابلیت اتصال به انواع آمپلی فایر را دارند، همیشه زمان استفاده از سیستم صوتی زمانی که از سیستم صوتی خود حداکثر استفاده را می‌برید، به باندهای معمولی شما فشار زیادی وارد می‌شود. حتی احتمال سوختن باندهای معمولی هم چند برابر است.
  • اسپیکر ساب ووفر: در واقع این نوع جزو دسته بلندگوهای دایره‌ای شکل محسوب می‌شود. با این تفاوت که وظیفه اصلی آن‌ها ایجاد باس قوی می‌باشد. اگر به دنبال صدای باس هستید حتما از ساب ووفر استفاده کنید.
  • اسپیکر دایره‌ای شکل: این نوع اسپیکر از نظر شکل ظاهری دایره‌ای شکل هستند، این اسپیکرها بیشتر در داخل درب خودرو قرار می‌گیرد. با میزان وات‌های مختلف در بازار موجود هستند، هرچه میزان وات آن‌ها بیشتر باشد، از کیفیت صدای بیشتری برخوردار هستند.
  • اسپیکرهای بیضی شکل: این نوع از اسپیکر به باند خربزه‌ای هم شهرت دارد، بیشتر در طاقچه عقب خودرو‌ها نصب می‌شوند، معمولا نسبت به مدل دایره‌ای وات‌های بیشتری دارند و در دسته اسپیکرهای حرفه‌ای قرار می‌گیرند. این اسپیکرها معمولا از آمپلی فایر پشتیبانی می‌کنند.
  • اسپیکرهای لوزی شکل: این شکل از اسپیکر یا بلندگو بیشتر در خانواده پژو و مدل 405 به چشم می‌خورد، در قسمت بالایی داشبورد نصب می‌شد. این بلندگو‌ها امروزه کاربردی ندارند.
  • اسپیکرهای تیونر دار: این اسپیکرها درون خود یک قطعه بنام تیونر دارند، که وظیفه پخش صداهای زیر را بر عهده دارد. اگر می‌خواهید کل صداهای درون یک قطعه موسیقی را به خوبی پخش نمایید حتما از داشتن تیونر قافل نشوید.

ویژگی‌های یک اسپیکر خودرو خوب:

  • یک اسپیکر خوب باید دارای صدای بلند و واضح باشد به گونه‌ای که اگر ولوم ضبط را روی بیشترین حالت قرار دهید، بدون هیچ گونه افت کیفیتی صدای آن پخش شود.
  • باید دارای یک آهن ربای قوی باشد، اگر آهنربای اسپیکر مورد نظر ضعیف باشد نشان بر کوتاه بودن طول عمر اسپیکر است. بعد از چند روز شاهد کاهش صدای آن خواهید بود.
  • دارای سوکت پیچی برای وصل کردن سیم‌ها باشد، اگر پایه اتصال سیم از کیفیت لازم برخوردار نباشد، خیلی زود شکسته و سیم آن قطع می‌شود.
  • جنس رویه آن قوی و نسوز باشد، اگر جنس رویه اسپیکر ضعیف باشد خیلی زود در مقابل نور خورشید پوسیده شده و دچار پارگی می‌شود. در صورت پاره شدن صفحه رویی بلندگو یا هیچ گونه صدایی از آن پخش نمی شود و یا صدای ناخوش آیندی از آن شنیده می‌شود.

بهترین مارک اسپیکر خودرو:

هر چند این یک موضوع سلیقه‌ای است، اما با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارم، بدون شک در نمونه‌های خارجی پایونیر، کنوود و دوو بهترین هستند و در برند‌های ایرانی مارشال حرف اول را می‌زند. معروف‌ترین مدل‌های موجود در بازار که از قیمت نسبتا خوبی هم دارند، پایونیر 6975 و کنوود 718 هستند. هر چند این مدل‌ها قدیمی شده‌اند، اما همچنان با رقبای جدید خود هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت رقابت می‌کنند. هنوز هم خیلی از سیستم بازهای ایرانی از این دو برند و مدل معروف استفاده می‌کنند.

نکات مهمی که موقع خرید اسپیکر خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

انتخاب نوع: اولین نکته برای خرید اسپیکر خودرو توجه به نوع آن است. همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، اسپیکرهای مخصوص خودرو دارای انواع مختلفی هستند که انتخاب یک مدل از آنان تنها بسته به سلیقه و انتظار شما از سیستم صوتی نصب شده بر روی خودروی شخصی تان خواهد داشت.

اندازه محصول: بعد از انتخاب نوع اسپیکرتان، وقت آن رسیده تا با مشورت فرد فروشنده به دنبال یک سایز مناسب جهت نصب بر روی پیکربندی خودروی خود باشید. برای این کار یا باید به دنبال یک سایز هماهنگ با اندازه بلندگوهای فابریک و یا قبلی خود باشید و یا اینکه با ایجاد تغییرات در قسمت نصب اسپیکرها فضای کافی را برای آنان ایجاد نمایید.

کیفیت ساخت: نکته مهم بعدی مربوط به کیفیت ساخت اسپیکر خودرو است. همانطور که می‌دانید خودروها پیوسته در حال حرکت و عبور از چاله چوله‌های متعددی هستند که متاسفانه در خیابان‌های کشورمان ایجاد شده‌اند و به همین خاطر اگر محصولات نصب شده در داخل آنان از کیفیت ساخت بالایی برخوردار نباشند، خیلی سریع دچار خرابی شده و هزینه‌های جانبیِ اضافه ای را برای شما ایجاد می‌کنند. یکی از راه‌های پی بردن به کیفیت ساخت محصول مورد نظرتان، توجه به نظر دیگر مصرف کنندگان و یا توجه به جنس قطعات به کار رفته در ساخت آن می‌باشد. فراموش نکنید خرید یک اسپیکر باکیفیت در دراز مدت به لحاظ هزینه و کارایی نیز برایتان به صرفه خواهد بود!

بیشینه صدای خروجی: بیشینه صدای خروجی که بر حسب وات نیز بیان می‌شود، نشان دهنده این است که اسپیکر خودروی مورد نظر شما تا چه میزان قابلیت پوشش از صداها را دارد و در صورتی که میزان صدای تولیدی شما بیش از توان آن باشد، قطعا دچار خرابی‌های متعددی در بخش‌های مختلف خود شد.

توان خروجی: پیشنهاد می‌کنیم حتما در هنگام خرید اسپیکر خودرو به توان خروجی آن نیز توجه کافی را داشته باشید. برای این منظور بایستی اول مشخص کنید که تمایل به شنیدن چه حجم از صداهایی را در خودروی شخصی تان دارید؛ مثلا اگر همواره عاشق شنیدن موسیقی با صدای متوسط هستید می‌توانید به سراغ اسپیکرهایی با توان خروجی کم بروید و چنانچه تمایل به شنیدن صداهای بلند دارید، بایستی از بلندگوهایی در این بین استفاده کنید که از توان خروجی به مراتب بیشتری نیز برخوردار باشند.

نصب آسان: با اینکه به محض انتخاب و خرید اسپیکر خودرو از یک فروشگاه معتبر آن را بر روی خودروی شما نصب خواهند کرد اما اگر خودتان فرد فنی هستید و می‌خواهید خودتان بلندگوهای تازه خریداری کرده را بر روی وسیله نقلیه تان نصب کنید، توصیه می‌کنیم همواره به دنبال خرید باندهایی باشید که از قابلیت نصبی آسان برخوردار هستند. ناگفته نماند توجه به اندازه و عمق نصب اسپیکر از جمله موارد مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشید.

قیمت اسپیکر خودرو: عوامل متعدد و مختلفی بر روی قیمت اسپیکر خودرو تاثیر گذار است که شاید از جمله آنان بتوان به: توان خروجی اسپیکر، حجم و ابعاد آن، قدرت و حساسیت بلندگوها و همچنین نام و برند تولید کننده آن که در حال حاضر در کشور عزیزمان ایران بیشتر Pionner ،Sony ،JBL و Kenwood است؛ اشاره داشت. توصیه می‌کنیم با توجه به وجود برندهای مختلف در بازار سیستم‌های صوتی مخصوص خودرو، قبل از خرید خود به دنبال مناسب ترین برند با توجه به میزان بودجه خود باشید و سپس از میان محصولات آنان یکی را انتخاب و خریداری نمایید.

  • درست است اسپیکر را از جایی که خریداری می‌کنید، همان جا برایتان آن را نصب می‌کند. اما در قبال این کار هزینه می‌گیرد اگر خودتان مقداری فنی باشید. می‌توانید خودتان این کار را بدون هزینه ای انجام دهید. شرط آن هم این است که سایز و عمق اسپیکر مورد نظر با قسمتی که قرار است ان را نصب کنید یکی باشد.

روش نگهداری از اسپیکر خودرو:

  • همیشه یکی از مسائلی که باعث خرابی اسپیکر می‌شود، پوسیده شدن رویه بلندگو است. پس همیشه یک یک پارچه یا خز نازک را روی اسپیکرها پهن کنید، تا نور مستقیم خورشید روی آن‌ها تابیده نشود.
  • همیشه از حداکثر توان خروجی اسپیکر استفاده نکنید، چند درجه ولوم را کمتر کنید. این کار باعث افزایش طول عمر اسپیکر شما می‌شود. در برخی موارد صدای زیاد از توان اسپیکر باعث پارگی در رویه اسپیکر خواهد شد.
  • از قرار دادن وسایل در طاقچه عقب درست روی اسپیکرها که مانع از خروج صدای آن‌ها شود. جلوگیری کنید. زیرا همین ارتعاش معکوس صدا به داخل بلندگو باعث سوختن آن می‌شود.
  • از قرار دادن بطری نوشابه، آب معدنی، فلاسک، کلمن آب روی طاقچه عقب خودداری کنید. زیرا احتمال نشت و ریخته شدن این مایعات روی اسپیکر به دور از انتظار نیست.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت