راهنمای روغن موتور

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

روغن‌موتور چیست؟

روغن موتور از مواد نفتی ترکیب شده با مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد تمیز کننده و موادی که از فرسایش قطعات جلوگیری می‌کند، ساخته می‌شود. مهم ترین وظیفه روغن موتور، روغن کاری قطعات موتور خودرو می‌باشد. اما وظیفه روغن موتور محدود به این کار نمی شود بلکه کار شستشوی قطعات موتور و خنک سازی قطعات را هم بر عهده دارد.

روغن‌موتور خودرو را چه موقع تعویض نماییم؟

این موضوع بستگی به نوع روغن موتوری دارد که قرار است خریداری نمایید. روغن‌های ایرانی تا 8000 کیلومتر و روغن‌های خارجی 12000 کیلومتر می‌توانند برای شما کار کنند. البته به شرایط استفاده شما از خودرو بستگی دارد. اگر در داخل شهر بیشتر هستید به علت ماندن در ترافیک و کارکردن موتور در حالت درجا که کیلومتر نمی اندازد می‌بایست مقداری از کارکرد اصلی که برای ترافیک محاسبه نمی شود را از کارکرد کیلومتر کم کرد، برای مثال روغن ایرانی را به جای 8000 در 5000 هزار کیلومتر و روغن خارجی را به جای 12000 تا 9000 کیلومتر تعویض نمایید. اگر بیشتر خودروی شما در جاده است تا داخل شهر، می‌توانید دقیقا سر موعد مقرر یعنی همان عدد روی روغن از آن استفاده نمایید. اگر تحت هر شرایطی کارکرد کیلومتر خود را فراموش کرده اید می‌توانید گژ روغن را بیرون بکشید و رنگ روغن را بررسی نمایید روغن زمانی که کارایی خود را از دست می‌دهد رنگ آن قهوه ای و با گذشت زمان سیاه می‌شود. اگر روغن شما سیاه شده باید آن را تعویض کنید. سیاه شدن رنگ روغن نشان دهنده سوختن آن می‌باشد. حتما موقع تعویض روغن تمامی فیلتر‌ها اعم از فیلتر روغن، فیلتر هوای موتور و فیلتر کابین را هم تعویض نمایید.

روغن‌موتور خودرو با چه ویسکوزیته ای بهتر است؟

برای خرید یک روغن موتور خوب مهم ترین مشخصه ویسکوزیته یا گرانروی روغن‌خودرو می‌باشد. که امروزه به صورت استاندارد بر روی جلد روغن موتور با کلمه لاتین SAE که جلوی آن عبارت xxWyy نوشته شده نوع گرانروی یا ویسکوزیته روغن مربوطه نوشته می‌شود. به عنوان مثال حرف xx نشان دهنده مضرب 5 در اعداد 0-20 و yy مضرب 10 در اعداد 20-60 است. برای اینکه متوجه اعداد و ارقام بالا شوید با یک مثال ساده برای شما موضوع را باز می‌کنیم. فرض کنید بر روی روغن موتور شما نوشته شده است SAE 20W50 یعنی این روغن در فصل سرد سال دارای گرانروی 20 و در فصل گرم سال دارای گرانروی 50 است. همانطور که میدانید پایین ترین گرانروی عدد صفر است که روغن بسیار شل می‌باشد و بیشترین مقدار گرانروی عدد60 می‌باشد.که روغن تقریبا سفت می‌باشد. اگر شما در منطقه ای زندگی می‌کنید که هوای آن منطقه خیلی گرم است باید روغن موتوری بخرید که ویسکوزیته آن به عدد 60 نزدیکتر باشد. و اگر در منطقه ای زندگی می‌کنید که آب و هوای سردی دارد نیاز به روغن موتوری با ویسکوزیته پایین دارید که از عدد 20-0 شروع می‌شود که هرچه سرد تر باشد باید عدد نزدیکتر به صفر را انتخاب نمایید.

طبقه بندی روغن موتور برحسب استاندارد API؟

حرف API نشان دهنده کیفیت و کارایی روغن موتور در جهان می‌باشد این کلمه مخفف شده کلمه لاتین انجمن نفت آمریکا می‌باشد که بر اساس کیفیت روغن موتور به آن‌ها امتیاز می‌دهد. سطح کیفیت روغن در ماشین‌های بنزین سوز را با حرف s نشان می‌دهد. سطح کیفیت این روغن‌ها طبق حروف الفبای لاتین در جلوی حرف s نمایش داده می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده روغن موتور API SA روغن موتوری است با سطح استاندارد و کیفیت بسیار پایین. هرچه حرف الفبا به آخرین حرف الفبای لاتین نزدیکتر باشد روغن موتور از کیفیت بالاتری برخوردار است.
جدول زیر مشخصات کیفیت روغن موتور را برای خودرو‌ها مشخص می‌کند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت