راهنمای دسته موتور خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

دسته‌موتور خودرو چیست؟

در واقع یک دستک که از ترکیب فلز محکم و پرس یک لاستیک داخل آن ساخته می‌شود. هر خودرو دسته‌موتور مربوط به خود را دارد، یعنی برای هر خودرویی فقط می‌توان دسته‌موتور خود را استفاده کرد. در واقع این قطعه برای وصل کردن موتور و گیربکس روی بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با داشتن تعدادی لاستیک فشرده در محل پیچ‌ها تاثیر وزن موتور به بدنه را در دست اندازها خنثی می‌کنند.

 

انواع دسته‌موتور خودرو:

  • دسته‌موتور راست: این دسته‌موتور مسئول وصل کردن و نگه‌داشتن گیربکس یا همان جعبه دنده روی بدنه خودرو می‌باشد. به دسته موتور زیر باتری هم معروف است. البته محل قرار گیری آن در خودروهای مختلف متفاوت بوده مثلا در خودرو ام وی ام در قسمت پشتی سینی فن نصب می‌شود.
  • دسته‌موتور بالا: دسته موتور بالا که در قسمت بالایی موتور قرار می‌گیرد به این مدل دسته موتور دو سر پیچ هم گفته می‌شود. چون از یک طرف روی بدنه پیچ شده و از سر دیگر موتور به آن پیچ می‌شود. در بیشتر خودروها به همین شکل متصل است.
  • دسته‌موتور پایین: در قسمت پایین موتور یعنی بالای رام و جلوبندی قرار دارد. به علت نزدیک بودن به سیستم تعلیق خودرو معمولا نسبت به سایر دسته موتور‌ها بیشتر در معرض خرابی قرار دارد.
  • دسته‌موتور چپ و راست: دسته‌موتور چپ در واقع همان دسته‌موتور روی جعبه دنده‌است و دسته‌موتور راست همان دسته‌موتور بالا و پایین است. به علت اینکه در بازار با این نام هم شناسایی می‌شوند به شما آموزش داده شد.

اجزای مهم دسته موتور:

  1. پایه: یک تکه فلز که معمولا از آلیاژ آلومینیوم و روی ساخته می‌شود، بوش‌های لاستیکی دسته موتور معمولا درون آن پرس می‌شوند.
  2. بوش: مهم‌ترین قسمت دسته‌موتور است که از لاستیک فشرده و مقاومی ساخته می‌شود. بوش مربوطه را معمولا با استفاده ازدستگاه پرس داخل پایه دسته‌موتور پرس می‌کنند.

علائم و نشانه‌های خرابی دسته موتور:

  • اگر حس می‌کنید، موتور خودرو شما بین از اندازه لرزش دارد به گونه‌ای که سرنشینان هم آن را احساس می‌کنند.
  • اگر در دست اندازها صدای تق‌تق از درون موتور خودرو شنیده شد ممکن است دلیل این صدا خرابی دسته‌موتور باشد.
  • هنگام حرکت اولیه که کلاچ را آزاد می‌کنید، ناگهان صدای تقه ایجاد می‌شود. بعد از حرکت این صدا قطع خواهد شد.
  • بهترین روش برای اطمینان از سلامت دسته‌موتورها بررسی فیزیکی آن‌ها می‌باشد. در این بازرسی نباید لاستیک آن افت کرده یا پاره شده باشد.
  • اگر مهارت بررسی دسته‌موتور را ندارید یک روش ساده دیگر هم وجود دارد. کاپوت را بالا زده به خودرو گاز بدهید، اگر موتور لرزش زیاد و جا‌به‌جایی غیر عادی داشت علت خرابی دسته موتور است.

آموزش تعویض دسته موتور:

  1. خودرو را طوری پارک کنید که موتور آن دقیقا زیر بالابر قرار بگیرد.
  2. کاپوت را بالا زده و زنجیر بالابر را در حالت عادی به قسمت اتصال موتور به بالابر اتصال دهید.
  3. توجه داشته باشید که فشار زیادی به موتور برای بالا رفتن وارد نکنید. فقط موتور از جای فعلی خود جا‌به‌جا نشود.
  4. پیچ روی دسته‌موتور را با دقت باز کنید، بعد از این کار بالابر را به آرامی بالا ببرید، تا زمانی که موتور از روی دسته برداشته شود.
  5. دسته موتور را تعویض کنید، سپس از همکار خود بخواهید با فشار دست موتور را با پیچ دسته موتور هم جهت کند.
  6. آرام آرام موتور را پایین بکشید، البته باید همکار شما همزمان آن را در جهت موتور تنظیم کند تا زمانی که موتور روی دسته خود قرار بگیرد.
  7. پیچ روی دسته‌موتور را محکم کنید، بالابر را از موتور جدا کرده و کاپوت را ببندید. کار تمام شد، تبریک شما موفق به تعویض این قطعه شدید.

 

علت‌های خراب شدن دسته موتور:

  • دسته‌موتور معمولا به سادگی خراب نمی‌شود، بیشتر به علت فشار زیاد این قطعه دچار آسیب دیدگی می‌شود.
  • اگر از موج و دست‌اندازهای خیابان با سرعت عبور کنید، فشار وزن موتور تماما بر روی دسته موتور وارد می‌شود.
  • تیک آف زدن، دستی کشیدن و دور زدن با سرعت بالا همگی باعث خراب شدن دسته موتور می‌شوند.
  • ممکن است جنس دسته موتور از کیفیت لازم برخوردار نباشد. یکی از دلایل خرابی دسته موتور مربوط به کیفیت پایین خود دسته موتور است.
  • نصب ناصحیح و سفت نبودن دسته موتور می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دسته موتور شود.
  • معیوب بودن جلوبندی هم می‌تواند به میزان چند برابر به دسته موتورها ضربه وارد کند. همچنین نقص در شاسی و بدنه خودرو هم باعث آسیب دیدن این قطعه می‌شود.

نکات مهم هنگام خرید دسته موتور خودرو:

  1. قیمت دسته‌موتور: قبل از هر کاری بهتر است میزان بودجه برای خرید دسته‌موتور را مشخص کنید. با مشخص شدن میزان بودجه خودت به خود محصولاتی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و کار انتخاب برایتان آسان می‌شود.
  2. نوع دسته‌موتور: همان طور که در قسمت ابتدای مطلب به آن اشاره شد دسته‌موتور خودرو دارای انواع مختلفی است. از دسته‌موتور بالا گرفته تا پایین و سمت چپ، بهتر است، قبل از خرید از تعمیرکار خود بخواهید نوع دسته‌موتور خراب را تشخیص داده تا شما دقیقا همان را خریداری نمایید.
  3. جنس دسته‌موتور: اگر تمامی مواردی را که برای جلوگیری از خراب شدن دسته‌موتور باید رعایت کرد را انجام دهید، اما دسته‌موتور شما از کیفیت لازم برخوردار نباشد، خیلی زود خراب شده و شما مجبور به تعویض آن خواهید شد. همچنین ممکن است خرابی یک دسته موتور به سایر دسته موتورها آسیب بزند. پس حتما به جنس آن توجه داشته باشید.
  4. گارانتی: بهتر است به سراغ برندهایی بروید که دارای ضمانت نامه هستند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردارند، زیرا شرکت‌ها تا از کیفیت جنس خود اطمینان نداشته باشند آن را ضمانت نمی‌کنند. زیرا برای آن‌ها جز ضرر چیزی به همراه نخواهد داشت. پس داشتن گارانتی دلیل محکمی بر کیفیت بالای قطعه است.
  5. نوع بسته بندی: همیشه قطعات یدکی اصلی و باکیفیت در بسته‌بندی‌های شیک و تر و تمیز نگهداری می‌شوند. البته به دلیل اینکه ممکن است جنس تقلبی را با جعبه اصلی به فروش برسانند، همیشه از پلمپ بودن جعبه با لیبل شرکت سازنده اطمینان حاصل نمایید.
  6. از فروشگاه معتبر بخرید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود، تنها راه تشخیص این اجناس تخصص و مهارت بالا می‌باشد. اگر از مهارت لازم برخوردار نیستید، پیشنهاد می‌کنم از فروشگاه معتبر خرید کنید تا کلاه سرتان نرود و جنس تقلبی را با قیمت جنس اصلی خریداری نکنید.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت