راهنمای زنجیر چرخ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

زنجیرچرخ خودرو چیست؟

یک زنجیره فلزی یا پلیمری است که دور تا دور لاستیک خودرو بسته می‌شود. دارای یک آچار جهت قفل نمودن زنجیر به دور لاستیک هستند. زنجیر چرخ در واقع از بکسواد کردن خودرو روی ساعت برف و یخ جلوگیری می‌کند. در واقع این وسیله دور تا دور چرخی پیچیده می‌شود که محور قدرت خودرو روی آن قرار دارد. در خودروهای دیفرانسیل جلو روی دو‌ چرخ جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب روی دو‌ ‌چرخ عقب خود را بسته می‌شود.

انواع زنجیرچرخ خودرو:

  • زنجیر چرخ آمریکایی: در واقع این وسیله در ابتدا به وسیله زنجیرهای آهنی یا فولادی ساخته شد به همین دلیل به آن‌ زنجیر چرخ فلزی می‌گویند. داشتن زنجیر فلزی باعث چند برابر شدن مقاومت این وسیله شده و باعث شده در مقابل باز شدن و پارگی به خوبی عمل کنند. نصب این زنجیر نیاز به مهارت و آموزش خاص دارد. پس اگر می‌خواهید در راه نمانید همیشه قبل از سفر چند بار آن را باز و بسته کنید.
  • زنجیر چرخ سریع یا پلیمری: نسل جدیدی از زنجیر چرخ خودرو که بیشتر برای رینگ‌های اسپرت یا همان آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این زنجیر چرخ‌ها دارای دو نمونه یکبار مصرف و چند‌بار مصرف هستند. البته نمونه یکبار مصرف را می‌توان بعد از استفاده باز و مجددا از آن استفاده کرد. در این نوع زنجیر سایز رینگ اهمیت چندانی ندارد زیرا آن را می‌توان برای خودروهای مختلف، حتی شاستی بلند استفاده کرد. استفاده از این زنجیر بسیار ساده است و نیاز به دانش و تخصص خاصی ندارد.
  • زنجیر چرخ کمربندی: این و زنجیر از جنس پلیمر بسیار مقاوم ساخت می‌شود. برای استفاده کافی‌ست زنجیر را از درون رینگ عبور داده و قسمت یخ شکن آن‌را روی تایر قرار دهید و کمربند آن را محکم ببندید. توجه داشته باشید در صورت شل بستن کمربندها زنجیر پاره شده و کارایی لازم را نخواهد داشت. نسبت به زنجیر چرخ‌های سریع، بستن کمربندهای آن مدت زمان بیشتری نیاز دارد. از نظر کیفیت جنس از زنجیر‌های پلیمری خیلی بهتر عمل می‌کنند.

 

لاستیک یخ شکن بهتره یا زنجیر چرخ:

در کل هر دو وسیله یک کار را انجام می‌دهند یعنی از لیز خوردن خودرو در جاده‌های برفی و یخی جلوگیری می‌کنند. لاستیک یخ شکن نیاز به نصب در جاده سرد و برفی را ندارد و شما قبل از سفر لاستیک‌های معمولی خود را با این مدل لاستیک تعویض می‌کنید. متاسفانه این لاستیک‌ها به دلیل ایجاد اصطکاک زیاد با سطح جاده در شرایط عادی قابل استفاده نیستند و فقط در جاده‌های برفی و یخی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین خرید یک زنجیر چرخ خوب می‌تواند از نظر اقتصادی با صرفه تر از لاستیک یخ شکن باشد.

آموزش بستن زنجیر چرخ:

  1. نوع دیفرانسیل خودرو توجه کنید. اگر خودرو شما دیفرانسیل جلو یا عقب است، تنها دو عدد زنجیر نیاز دارید، اما اگر خودرو شما دو دیفرانسیل دارد بهتر است، برای هر چهار چرخ خودرو خود زنجیرچرخ تهیه کنید.
  2. زنجیر چرخ را باز کرده و زیر لاستیک پهن کنید، توجه داشته باشید، قسمت‌های تیز روی زنجیر با زمین و قسمت صاف آن با لاستیک در تماس باشد. سپس خودرو را حرکت دهید تا لاستیک در موقعیت وسط زنجیر قرار بگیرد.
  3. دو طرف ساده زنجیر چرخ را از پشت لاستیک به یکدیگر نزدیک کرده و متصل کنید.
  4. طرف دیگر زنجیر که دارای چند گیره قلابی شکل است را به طرف دیگر نزدیک کردند و از میان حلقه ثابت عبور دهید.
  5. برای اینکه زنجیر بر روی لاستیک به خوبی محکم شود. نیاز است که بست‌های آن را به وسیله یک آچار که درون جعبه قرار دارد به خوبی محکم کنید.
  6. بعد از اطمینان از محکم بودن زنجیر به دور لاستیک اطمینان حاصل کنید که میخ‌های روی زنجیر روی لاستیک قرار نگرفته باشد.
  7. برای باز کردن زنجیر چرخ با آچار درون جعبه، بست‌های روی زنجیر را در جهت مخالف بچرخانید، با این کار زنجیر شل شده و شما می‌توانید آن را درون جعبه قرار دهید.

زنجیر چرخ فلزی بهتره یا پلیمری؟

  • زنجیرهای فلزی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند. تنها ایرادی که با آنها وارد است، بعضی مواقع در هنگام حرکت باز شده و باعث آسیب رسیدن به گلگیر خودرو و سیستم ترمز می‌شوند. البته البته اگر آن را به خوبی نصب کرده باشید می‌توانید جلوی این اتفاق ناخوشایند را بگیرید. خوشبختانه این زنجیرها بعد از این که باز می‌شوند شما سریعاً متوجه این موضوع می‌شوید.
  • زنجیر چرخ‌های پلیمری به اندازه زنجیرهای فلزی قدرت ندارند، البته این زنجیر‌ها جنس خوب و بد دارند. زنجیرهای پلیمری را به راحتی می‌توان با بستن چند کمربند روی خودرو نصب کرد. البته فقط برای خودروهایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد که دارای رینگ آلومینیومی هستند. برخلاف زنجیرهای فلزی پلاستیک شما آسیب نمی زند حتی اگر مدت زیادی با آن‌ها حرکت کنید. متاسفانه شما هرگز متوجه باز شدن آن‌ها نخواهید شد و ممکن است، آن‌ها را گم کنید.

 

نکات مهمی که هنگام خرید زنجیر چرخ باید به آنها توجه کنید:

  • قیمت زنجیر: قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید زنجیر را مشخص کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شد، خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و کار انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع زنجیر: همان‌طور که میدانید خودروها دارای سه نوع زنجیرچرخ می‌باشند. زنجیرهای فلزی آمریکایی، زنجیر‌های پلیمری ژله‌ای، زنجیرهای کمربنددار یا سریع. هر کدام از این زنجیره‌ها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند که در ابتدای این مطلب به توضیح تک تک آن‌ها پرداخته شد.
  • سایز رینگ: به سایز رینگ هم توجه داشته باشید. سایز رینگ در خودروهای مختلف متفاوت است. برای مثال: رینگ خانواده پژو 14 و خانواده سمند 17 می‌باشد، پس اگر سایز رینگ را اشتباه انتخاب کنید، زنجیره خریداری شده روی خودروی شما نصب نمی شود و با مشکل مواجه می‌شوید.
  • سایز لاستیک: اگر از لاستیک‌های استاندارد خودرو خود استفاده می‌کنید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد، زیرا این لاستیک دقیقا برای رینگ شما طراحی شده‌اند. اما اگر از لاستیک‌های غیر شرکتی یا پهن‌تر استفاده می‌کنید، باید در خرید زنجیرچرخ احتیاط بیشتری به خرج دهید تا بعد از خرید دچار پشیمانی نشوید.
  • نوع دیفرانسیل: به طور کلی خودروها دارای دیفرانسیل جلو یا عقب هستند. به استثنای خودروهای دو دیفرانسیل، اگر خودروی شما دیفرانسیل جلو یا عقب است تنها به دو عدد زنجیر چرخ نیاز دارید. اما اگر خودرو شما دو دیفرانسیل بود بهتر است، برای هر چهار چرخ زنجیر خریداری کنید.
  • مدت زمان استفاده: توجه داشته باشید که تمامی برندهای زنجیر چرخ مناسب استفاده در موارد اضطراری هستند. یعنی اگر طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید، جلوبندی خودرو شما آسیب جدی می‌بیند. پس اگر قصد استفاده طولانی مدت از زنجیر را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما لاستیک یخ شکن خریداری کنید.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت