راهنمای هرزگرد تسمه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هرزگرد تسمه‌چیست؟

در واقع همان بلبرینگ است با این تفاوت که یک غلطک پلاستیکی روی سطح خارجی بلبرینگ پرس می‌شود که سطح صاف پشت تسمه روی این غلطک قرار می‌گیرد. در کل دو نوع هرزگرد تسمه داریم: هرزگرد تسمه‌دینام به همراه تسمه سفت کن و یک هرزگرد تسمه‌تایم که این هرزگرد هم دارای یک تسمه سفت کن است که به صورت خودکار میزان سفتی تسمه را مشخص می‌کند.

انواع‌هرزگرد تسمه:

  • هرزگرد‌ تسمه‌دینام: مجموعه کولر، دینام و هیدرولیک فرمان برای اینکه با هم همزمان حرکت کنند، نیاز به یک‌تسمه دارند که به آن تسمه دینام گفته می‌شود، تسمه‌ها هم برای حرکت روان و سفت شدن به یک میزان خاص نیاز به هرزگرد تسمه‌دینام و سفت کن دارند.
  • هرزگرد تسمه‌تایم: یکی از مهم ترین تسمه‌هایی که در خودرو وجود دارد، تسمه تایم است که وظیفه آن به حرکت در آوردن میلنگ، واتر پمپ و سایر قطعات گردان موتور می‌باشد. این‌تسمه هم مانند سایر تسمه‌ها برای داشتن یک حرکت روان و سفت شدن به اندازه و چرخش قطعات در یک تایم خاص به هرزگرد تسمه‌تایم نیاز دارد.

مهم‌ترین دلیل خرابی‌هرزگرد تسمه:

همان طور که در قسمت بالا توضیح داده شد، هرزگرد همان بلبرینگ می‌باشد. بیشترین دلیل خرابی بلبرینگ‌ها نبودن گریس درون بلبرینگ است، خشک کار کردن باعث ایجاد اصطکاک بین بدنه و ساچمه بلبرینگ شده و بعد از مدتی صدای ناخوش‌آیندی تولید می‌کنند. اگر به این صدا توجه نکنید و آن را نادیده بگیرد هرزگرد جام کرده و باعث پاره شدن تسمه می‌شود. بهتر است با هر بار تعویض تسمه آن را گریس کاری یا تعویض کنید.

روش تشخیص هرزگرد اصلی از تقلبی:

بیشتر هرزگردهایی که در بازار مشاهده می‌کنید، تقلبی هستند، اما چگونه به اصل بودن آن پی ببریم، شاید این سوال ذهن خیلی از شما را به خود اشغال کرده باشد. هرزگرد‌های اصلی و باکیفیت معمولا قیمت بالایی دارند، پس به هیچ عنوان انتظار اصل بودن را از یک قطعه ارزان نداشته باشید. همیشه قطعات اصلی و باکیفیت دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند، نداشتن گارانتی می‌تواند دلیل برکیفیت پایین و تقلبی بودن هرزگرد باشد.

نکات مهم هنگام خرید فولی هرزگرد تسمه:

  • قیمت هرزگرد: قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید هرزگرد تسمه مشخص کنید، زمانی که مقدار بودجه مشخص شود، خود به خود خیلی از مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و کار انتخاب برای شما آسان می‌شود.
  • نوع هرزگرد: برای خرید هرزگرد مشخص کنید که چه نوع هرزگردی می‌خواهید، هرزگرد تسمه دینام که شامل دو مدل بالا و پایین است و هرزگرد تسمه تایم که آن هم دارای دو نوع معمولی و نوع تسمه سفت کن می‌باشد. بنابراین می‌بایست در انتخاب نوع هرزگرد دقت لازم را داشته باشید.
  • برند هرزگرد: تجربه ثابت کرده که همیشه برندهای شناخته شده دارای کیفیت بالایی‌ هستند. با توجه به تجربه‌ای که از برندهای شناخته نشده داریم، بیشتر آن‌ها فاقد کیفیت بالا هستند و ارزش امتحان کردن را ندارند، تا زمانی که برندهای شناخته در بازار وجود دارند، نباید از برند ناشناخته‌ استفاده کنیم.
  • نوع بلبرینگ: با توجه به اینکه هرزگرد از بلبرینگ ساخته می‌شود، اگر هرزگردی که خریداری می‌کنید از بلبرینگ خوب و باکیفیتی ساخته شده باشد، بدون شک آن هرزگرد باکیفیت است و اگر از بلبرینگ ارزان و بدون کیفیت ساخته شود، هرزگرد آن کیفیت لازم را نخواهد داشت.
  • جنس پلاستیک غلطک: پلاستیک به کار رفته در ساخت هرزگرد باید از جنس مواد اولیه باکیفیت باشد. زیرا سطح تسمه مدام با آن در تماس است و اصطکاک آن نقطه زیاد می‌شود. اگر از پلاستیک قوی و مقاومی ساخته نشده باشد کارایی لازم را نداشته و خیلی زود از بین رفته و باعث افتادن و پارگی تسمه می‌شود.
  • در پوش: وجود در پوش روی هرزگرد مانعی برای خروج گریس از داخل هرزگرد است. همان طور که گفته شد، یکی از دلایل عمده خرابی در هرزگرد، نداشتن گریس و خشک شدن ساچمه‌ها می‌باشد. بنابراین اگر مانعی جلوی خروج گریس از هرزگرد را بگیرد باعث افزایش طول عمر قطعه می‌شود.

روش نگهداری از فولی هرزگرد خودرو:

  • بهتر است هر چند ماه یک‌بار از سلامت هرزگردها اطمینان حاصل کنید، برای این کار تسمه را آزاد کرده و هرزگرد را با دست بچرخانید، اگر صدا داد آن را گریس‌کاری نمایید.
  • نباید تحت هیچ شرایط با آب در تماس باشند، زیرا ورود آب به داخل بلبرینگ باعث زنگ زدگی و خرابی هرزگرد می‌شود.
  • از تسمه استاندارد و سایز اصلی خودرو استفاده کنید، برای مثال تسمه دینام پژو 206 برای مدل‌های زیر 91 با مدل‌های بالای سال 91 متفاوت است. مدل بالای 91 یا به اصطلاح رانایی چند سایز کوچکتر از مدل زیر 91 بوده و به هرزگردها فشار زیادی وارد می‌کند.

.
منبع: کیمیک | https://kimik.ir
.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت