رانندگی در جاده

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
رانندگی تنها کنترل یک وسیله نقلیه نیست، بلکه رعایت نکات و قوانین مهم رانندگی می‌تواند سفری ایمن را برای ما تضمین کند. برای حمل ‌و نقل جاده‌ای کالاها و بارهای سنگین، عموما از کامیون‌ها استفاده می‌شود. کامیونت‌های ایسوزو و تریلی (18چرخ) از جمله‌ی این وسایل نقلیه موتوری و باری به حساب می‌آیند.

رانندگان کامیون‌ها بیشتر زمان خود را در جاده‌ها سپری کرده و عموما در شب‌ها رانندگی می‌کنند. به همین دلیل، علاوه بر شرایط جوی و سختی کار، رانندگی در شب هم می‌تواند در بروز حوادث جاده‌ای نقش مهمی داشته باشد. رعایت نکات مهم رانندگی در جاده برای رانندگان کامیون نسبت به بقیه رانندگان مهم‌تر و حیاتی‌تر است. چراکه شرایط تردد، ایمنی راننده و مسئولیتی که به عهده دارند خطرناک و ویژه است. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین نکاتی که رانندگان کامیون می‌توانند برای حفظ امنیت خود و دیگران در تمامی فصول انجام دهند؛ اشاره می‌کنیم.

  • بررسی کامیون قبل از حرکت

بررسی کردن ایمنی لاستیک‌ها و میزان فشار هوای آن‌ها، ترمز، ضدیخ، تمیز کردن لوله اگزوز، چراغ‌های کامیون، بوق و برف پاک‌کن می‌تواند سفر شما را مطمئن‌تر کند. اگر مشکلی در هرکدام از این قطعات وجود داشت؛ حتما قبل از سفر آن را تعمیر کنید.

  • سوخت کافی

باک سوخت کامیون را پر کنید و از قبل به یاد داشته باشید که اگر با سرعت زیادی در جاده رانندگی کنید میزان مصرف سوخت شما بیشتر می‌شود، پس با توجه به سرعت و مسیری که می‌روید میزان سوخت کافی داشته باشید.

  • بستن کمربند ایمنی

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن و آسیب رساندن در رانندگی، بستن کمربند ایمنی است.

  • برنامه‌ریزی قبلی

بررسی نقشه مسیر، آب‌وهوا، خواب کافی و توقف در مسیر همگی نیاز به برنامه‌ریزی قبلی دارند. مخصوصا اگر مسیر شما طولانی باشد.

  • افزایش مهارت و دانش

مهارت‌ها و دانش خود از خودرو و تعمیر کامیون‌ها را افزایش دهید. چون‌که در مواقع اضطراری این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند.

  • رانندگی ایمن

قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و سعی کنید آهسته و با سرعتی ثابت حرکت کنید. چون‌که ماشین‌هایی که بارهای سنگین حمل می‌کنند؛ در صورت داشتن سرعت‌های غیر مجاز به راحتی تعادل خود را در جاده از دست می‌دهند و کنترل خودرو توسط راننده بسیار سخت می‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث تصادفات جاده‌ای شود.

.

نکات مهم رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم

رانندگی در جاده‌های پر پیچ‌‌وخم سخت است و خطرات خود را دارد. مهارت رانندگان و رعایت نکات رانندگی در این جاده‌ها اهمیت زیادی دارد. جاده‌های هراز و چالوس نمونه‌هایی از جاده‌های پر پیچ‌وخم کشور هستند که متاسفانه تصادفات جاده‌ای در آن‌ها زیاد اتفاق می‌افتد. نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند تا سفری ایمن در این جاده‌ها داشته باشید؛ در زیر آمده است:

  • توجه به علائم راهنمایی و رانندگی

قبل از پیچ جاده به تابلوهایی که گذاشته شده توجه کنید. میزان سرعت مجاز روی تابلوهای کنار جاده نوشته شده است و رعایت آ‌نها ایمنی شما و دیگران را تضمین می‌کند.

  • بررسی خودرو قبل از حرکت

قبل از سفر میزان سوخت، سلامت لاستیک‌ها، ترمز، دنده‌ها، ضدیخ، برف پاک‌کن و موتور ماشین را بررسی کنید. تنوع آب‌وهوایی در جاده‌های پرپیچ‌وخم کوهستانی مخصوصا در فصل‌های پاییز و زمستان، زیاد است. پس بهتر است خودروی‌تان را بررسی کنید و با توجه به وضعیت آب‌و‌هوا لوازم ضروری را همراه داشته باشید. علاوه بر این، استفاده از لاستیک‌های چهارفصل بهترین انتخاب برای این جاده‌ها است. پمپ بنزین‌ها در جاده‌های کوهستانی در فواصل زیادی از همدیگر قرار دارند؛ پس سوخت‌گیری قبل از سفر را فراموش نکنید.

  • انتخاب مسیر

برای مسیریابی و تخمین زمان از اپلیکیشن‌های مسیریاب مانند گوگل مپ استفاده کنید. بعضی از جاده‌ها ممکن است بسته باشند یا به دلیل باریک بودن جاده، عبور ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها امکان‌پذیر نباشد.

  • تنظیم سرعت

در سرپایینی‌ها سرعت ماشین را کم کنید و در سربالایی‌ها از دنده‌های سنگین استفاده کنید. برای توقف در حاشیه جاده و در جایی امن پارک کنید. در صورتی که در شیب جاده پارک می‌کنید حتما ترمز دستی را بکشید و پشت چرخ‌های ماشین سنگی قرار دهید.

  • تونل

عموما در جاده‌های پرپیچ‌وخم تونل‌های زیادی وجود دارد. در تونل‌ها شیشه‌ها را بالا بکشید و چراغ‌های ماشین را روشن کنید.

.

نکات مهم رانندگی در جاده‌های سرازیری

برای حفظ ایمنی در جاده‌های سرازیری، ابتدا بهتر است که نوع خودروی خود را بشناسید.

خودروهای اتوماتیک در جاده سرازیری:

  • خودروهای اتوماتیک سیستمی با نام  «DAC» (Downhill Assist Control)دارند که میزان شیب و پیچ جاده را تشخیص می‌دهد و برای کنترل رانندگی در سراشیبی‌ها مناسب است. اگر از این حالت استفاده می‌کنید بهتر است حداکثر سرعت مجاز خود را در حد 40 یا 50 کیلومتر بر ساعت تنظیم کنید. به‌طورکلی بهتر است در جاده‌های سرازیری از حالت دستی استفاده کنید.
  • در زمان پاین آمدن از جاده پای خود را آماده روی ترمز نگه دارید.
  • قبل از حرکت، ترمز، دنده‌ها و لاستیک‌ها را بررسی کنید.

خودروهای دند‌ه‌ای در جاده سرازیری:

  • در جاده‌های سرازیری مستقیم یا پر پیچ‌وخم،  با دنده‌ی سنگین رانندگی کنید. اگر ماشین شما کامیون است، فقط ازدنده‌های 1یا 2 استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از دنده خلاص در سراشیبی‌ها استفاده نکنید.
  • اگر زمان زیادی در سرازیری رانندگی کردید، برای مدتی توقف کنید تا لنت‌ها خنک شود.
  • قبل از حرکت، ترمز، دنده‌ها و لاستیک‌ها را بررسی کنید.

.

نکات مهم رانندگی در جاده‌های برفی و یخ زده

رانندگی در برف و یخ سخت و در عین حال خطرناک است. اما با رعایت نکاتی که در ادامه می‌نویسیم، نه تنها می‌توانید رانندگی ایمنی داشته باشید بلکه از رانندگی در طبیعت زمستانی هم لذت خواهید برد.

  • لاستیک

در فصل زمستان نباید از لاستیک‌های معمولی استفاده کنید و باید آن‌ها را با لاستیک‌های عاج‌دار تعویض کنید. لاستیک مناسب می‌تواند از لیزخوردگی ماشین جلوگیری کند. علاوه بر لاستیک عاج‌دار باید از زنجیر چرخ هم استفاده شود تا احتمال سرخوردگی ماشین کمترشود. لاستیک زاپاس هم همراه خود داشته باشید.

  • سرعت و فاصله

به دلیل سرخوردن ماشین‌ها در جاده‌های یخ‌زده، بهتر است که همیشه فاصله‌ای ایمن با ماشین‌های روبه‌رویی داشته باشید. آهسته برانید و از دنده‌های سنگین استفاده کنید. ناگهانی و با سرعت زیاد تغییر مسیر ندهید چون‌که باعث می‌شود ماشین شما لیز بخورد.

  • مسیر

قبل از حرکت، مسیر خود را بررسی کرده و میزان تردد و ترافیک در آن‌ها را بررسی کنید. استفاده از گوگل مپ یا تماس با شماره گویا 141 وضعیت جاده‌ها را برای شما مشخص می‌کند.

  • بررسی وضعیت خودرو

سلامت چراغ‌ها، باتری، برف پاک‌کن، ترمز و میزان سوخت از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از سفر در آب‌و‌هوای برفی چک شود. قدرت باتری ماشین در فصل سرما پایین می‌آید پس حتما قبل از بارندگی‌های شدید آن را تعمیر یا تعویض کنید. در روزهای برفی و مه‌آلود استفاده از چراغ‌ها و به ویژه چراغ‌های مه شکن ضروری است.

.

نکات مهم رانندگی در جاده‌های بارانی و لغزنده

میزان بارش باران در فصل‌های پاییر و بهار زیاد است و میزان تصادفات جاده‌ای هم افزایش می‌یابد. در آبان ماه و فرودین به دلیل سفرهای نوروزی، آمار تلفات جاده‌ای نسبت به بقیه‌ی ماه‌های سال بیشتر است. از طرفی نبود بعضی زیرساخت‌های مناسب برای جذب و کنترل آب‌های سطحی در شهرها، آب‌گرفتگی و سیلاب‌ها را افزایش می‌هد. پس برای رانندگی ایمن در جاده‌های بارانی و لغزنده، نیاز است که نکاتی را به یاد داشته باشید.

  • لاستیک

در جاده‌های بارانی و لغزنده از لاستیک‌های چهارفصل استفاده کنید و تعداد عاج و شیارهای روی لاستیک برای مهار آب باید زیاد باشد. پس قبل از بارندگی، تاریخ انقضا، میزان ساییدگی و فشار باد لاستیک‌های ماشین‌تان را بررسی کنید.

  • برف پاک‌کن

منبع آب و تیغه‌های برف پاک‌کن را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

  • سرعت و فاصله

مانند جاده‌های برفی و یخ‌زده در جاده‌های بارانی هم باید فاصله‌ ایمن خود را با ماشین‌های روبه‌رویی حفظ کنید. فاصله مجاز بین خودروها در این جاده‌ها تقریبا 5 ماشین است. آهسته برانید و سریعا تغییر مسیر ندهید چون‌که احتمال لیز خوردن و تصادف زیاد می‌شود.

  • مناطق آب گرفته

در مکان‌هایی از جاده که آب جمع شده تا حد امکان رانندگی نکنید. در صورت ورود آب زیاد به موتور ماشین ممکن است ماشین‌تان خاموش شود.

  • چراغ‌ها و شیشه‌ها

سعی کنید قبل از رانندگی در هوای بارانی، شیشه‌های ماشین و آینه‌های بغل ماشین را تمیز کنید چون‌که بر اثر بارش باران یا پاچیدن آب‌های گل‌آلود سطح جاده، میزان دید شما مختل می‌شود. حین رانندگی با کمک سرنشینان، شیشه‌های کناری را تمیز کنید و تا حد امکان خودتان شیشه و آینه بغل راننده را پاک کنید. از سالم بودن چراغ‌ها مطمئن شوید و اگر نیاز به تعویض بود این کار را انجام دهید.

کلام آخر

رعایت نکات مهم رانندگی در جاده و ترک عادت‌های غلط رانندگی می‌تواند جان بسیاری را نجات دهد. در سال 99 تلفات جاده‌ای بعد از بیماری کرونا دومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان بود. پس برای کاهش این خسارت‌های

مالی و جانی نیاز است که در سفرهای جاده‌ای خود به این نکات توجه کنیم.

.
منابع:
.https://baroline.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت