رانندگی به تنهایی در مسافت‌های طولانی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خواب‌آلودگی، خستگی، گرسنگی، تشنگی و … از جمله مسایلی است که می‌تواند در این شرایط زمینه‌ساز خطرات بسیاری باشد

رانندگی طولانی در مسافت‌های زیاد خطرات بسیاری به دنبال دارد. خواب‌آلودگی، خستگی، گرسنگی، تشنگی و … از جمله مسایلی است که می‌تواند در این شرایط زمینه‌ساز خطرات بسیاری باشد. توصیه‌هایی برای شما داریم که به راننده کمک می‌کند بعد از رانندگی در یک مسافت طولانی سالم و سلامت به مقصد برسد.

آماده شوید

 بعد از اینکه سوار ماشین شدید، قبل از هرچیزی ار راحتی خود مطمئن شوید. سپس از تنهایی و وجود خودتان لذت ببرید و سعی کنید سرحال و خوشحال باشید. با تقویت روحیه حس بهتری نسبت به رانندگی پیدا خواهید کرد.

موسیقی گوش کنید

وقتی به تنهایی رانندگی می‌کنید موسیقی نقش بسیار مهمی پیدا می‌کند. سعی کنید قبل از راه افتادن از سلامت سیستم صوتی ماشین خود مطمئن شوید. به طور کلی اگر نقصی هم در سیستم صوتی وجود دارد مشکل نیست، هدف اصلی گوش دادن به موسیقی مورد علاقه است زیرا هم شما را سرحال و نگه می‌دارد و هم حس خوبی دارد.

خوراکی همراه داشته باشید

آب، آبمیوه و میوه از بهترین انتخاب هستند. از خوراکی‌های پر نمک به شدت پرهیز کتید در عوض جای آن‌ها را با میوه و آبمیوه پر کنید. میوه‌ها به دلیل شیرینی گزینه خوبی برای جبران از انرژی هستند و جدا از آن طعم خوبی هم دارند.

اتومبیل را از نطر فنی بررسی کنید

همیشه قبل از سفر باید اتومبیل را از نظر فنی و ایمنی بررسی کنید. دقت کنید که سطح روغن و آب ماشین باید در وضعیت مطلوبی باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید. برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی هم یک جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.

عجله نکنید

بهتر است هنگام رانندگی عجله نکنید. عجله فقط باعث تحلیل بیشتر خواهد شد و بسیار سریع‌تر از آنچه فکر کنید شما را خسته خواهد کرد. پس بهتر است آرام باشید تا مدت بیشتری بتوانید رانندگی کنید.

از آهنگ‌های مناسب استفاده کنید

هنگام رانندگی‌های طولانی، انتخاب موزیک مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید آهنگ هایی در سبک متال و راک انتخاب کنید زیرا این آهنگ‌ها حس خستگی و بیحوصلگی را از شما دور خواهند کرد و اندکی هم هیجان و نشاط فضا را بالاتر می‌برند.

زیاد غذا نخورید

وعده‌های غذایی را کوچک کنید و در فاصله‌های معین آن را میل کنید همچنین از غذاهای سبک استفاده کنید. از آنجایی که رانندگی به مدت طولانی می‌تواند خسته کننده باشد احتمال گرسنگی و وجود دارد و قطعا شما هم نمی‌خواهید با شکم خالی به رانندگی ادامه دهید پس بهترین کار استفاده از غذاهای سبک و مناسب است .

از جاده‌های پر رفت و آمد عبور کنید

با توجه به اینکه تنها هستید و احتمال بروز مشکلات هم بیشتر است، انتخاب مسیر مناسب بسیار مهم است. حتی اگر فکر می‌کنید که ماشینتان هم برای مسیر مناسب است باز هم بهتر است از جاده‌های پر رفت و آمد عبور کنید زیرا مشکلاتی از جمله آب و هوای نامناسب و … همیشه وجود دارند.

زمانبندی نکنید

عجله کردن و زمانبندی تنها باعث افزایش استرس بیشتر می‌شود. مهم نیست چقدر طول می‌کشد که مسیر را طی کنید بهتر است به آرامی ادامه دهید و نگران زمان نباشید.

هر از چندگاهی شیشه ماشین را پایین بکشید

مهم نیست که هوا سرد است، هوای تازه شما را هوشیار تر و متمرکز تر می‌کند و از خواب آلودگی جلوگیری می‌کند.

با سرعت مناسب برانید

قطعا هیچکس دوست ندارد جریمه شود پس عاقلانه تر خواهد بود اگر با سرعت مناسب رانندگی کنید. دقت کنید که در سفر‌های طولانی و بلندمدت حفظ روحیه و خوشحال بودن بسیار مهم است و هیچ کس دوست ندارد روحیه‌اش با جریمه شدن خراب شود.

از رانندگی لذت ببرید

رانندگی‌های طولانی بهترین راه برای آرام شدن هستند و به شما کمک می‌کنند تا خودتان را بهتر بشناسید. در نهایت سعی کنید از رانندگی خود لذت ببرید زیرا در شرایط آرامی قرار دارید پس سعی کنید نهایت استفاده را از آن ببرید.

.

سایر نکات مهم:

1- قبل از حرکت خود را آماده کنید

اگر قرار است به یک مسافرت طولانی بروید و باید ساعات طولانی رانندگی کنید، بهتر است شب قبل خوب بخوابید . توصیه می‌کنیم برای گردش بهتر خون هم قبل آغاز رانندگی کمی ورزش کنید

.2- تمامی قسمت‌های ماشین را بررسی کنید

وقتی برای رفتن به مسافرت آماده شدید، لازم است از آماده بودن اتومبیل هم اطمینان حاصل کنید. باید مطمئن شوید که موتور ماشین خوب کار می‌کند. بنزین به راحتی به آن می‌رسد و تمامی سیستم‌ها درست کار می‌کنند. از سالم و پرباد و ساییده نبودن لاستیک‌ها هم باید اطمینان حاصل کرد

.3- نقشه راه را بررسی کنید

استفاده از یک نقشه قبل از حرکت به شما کمک می‌کند مجبور نباشید به طور مرتب در طول مسیر به تابلوهای نشان‌دهنده راه نگاه کنید و به دنبال مسیر خود باشید

.4- اگر خواب‌آلوده‌اید، توقف کنید

بررسی‌ها نشان داده است خواب‌آلوده بودن راننده بر میزان تمرکز او تاثیر می‌گذارد و تنها 20 دقیقه استراحت سبب بازیافتن تمرکز می‌شود.

 5- هر دو ساعت یک بار استراحت کنید.

در مسافت‌های طولانی بهتر است هر دو ساعت یک بار توقف کرده، آبی بنوشید، میوه یا غذایی بخورید، دست‌شویی بروید، کمی قدم بزنید و نفس بکشید تا خون در اندام شما جریان پیدا کند

.6– غذاهای سبک بخورید

غذاهای سرخ‌شده و سنگین، خواب‌آلودگی می‌آورد. غذاهایی که غنی از پروتئین هستند مثل پنیر، گوشت و گردو می‌توانند انرژی لازم را به بدن راننده برسانند. میوه‌های قنددار نیز مثل موز و سیب بهتر از نوشیدنی‌های قنددار هستند. نوشابه‌های کولادار نه تنها به بدن انرژی نمی‌رسانند، بلکه انرژی می‌گیرند.

 7- هوشیار باشید

حین رانندگی می‌توانید به موزیک گوش دهید یا رادیو روشن کنید. هوشیار بودن به راننده کمک می‌کند متوجه رفتار دیگر رانندگان نیز باشد و با سرعت مجاز حرکت کند

.8- دستگاه تهویه اتومبیل را روشن کنید

اگر در زمستان به مسافرت می‌روید، نباید داخل ماشین هوا خیلی گرم یا سرد باشد. در تابستان هم نباید خیلی گرم یا سرد باشد. همیشه هوای ماشین را در دمای متعادل تنظیم کنید یا در صورتی که نیازی به کولر یا بخاری نیست، پنجره‌ها را باز کنید. در ضمن برای تمیز ماندن هوای داخل اتومبیل سیگار نکشید

.9 نشانه‌های خطر را جدی بگیرید

سوزش چشم، خواب‌آلودگی، خمیازه، حواس‌پرتی و … حتی برای چند لحظه می‌تواند خطرساز باشد. با مشاهده هر نشانه‌ای توقف کرده و استراحت کنید

.10– تمام وسایل مورد نیاز را با خود ببرید

نقشه جاده، تلفن همراه، آب، غذا، چراغ‌قوه، جعبه کمک‌های اولیه و تمامی وسایل مورد نیاز خود را همراه بردارید تا اگر به هر دلیل در جاده ماندید، با مشکل روبه‌رو نشوید.

.
منابع:

.https://chifa.ir
.https://www.kums.ac.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت