نکات مهم آزمون شهری رانندگی و اشتباهات آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

زودتر از بقیه در محل آزمون شهری رانندگی حاضر شوید : سعی کنید زمان امتحان یک ساعت زودتر در محل حاضر شوید شما با این کار با دیدن اشتباهات آزمون عملی رانندگان دیگر ضمن تجربه از خطاهای دیگران باعث می‌شود کمتر استرس داشته باشید.

حفظ آرامش : بیشتر افرای که در کنار افسر رانندگی قرار می‌گیرند دچار استرس می‌شوند که باعث می‌شود آرامش خود را از دست بدهند . شما باید بدانید افسر چیزی بیشتر از مربی که در هنگام آموزش عملی رانندگی که آموزش دیده اید از شما نمی خواهد.

حواستان به دستور‌های غلط افسررانندگی باشد: افسر رانندگی ممکن است به دلیل امتحان شما  دستوراتی برخلاف قانون به شما بدهد مثلا در سر تقاطع‌ها یا جلوی درب منزل مسکونی به شما بگوید پارک کن شما باید بگید ممنوعه و اجازه پارک ندارم  (به سرم امده که می‌گم) لیست دستور‌های ممنوع که افسر رانندگی ممکن است به شما بگوید:

  • پارک کردن در محل ممنوع
  • دور زدن در محل ممنوع
  • سرعت غیر مجاز در مناطق مسکونی
  • دنده عقب در تقاطع و میدان

تمرین قبل روشن کردن ماشین : بیشتر افرادی که بار اول مردود می‌شوند و افسر رانندگی ذهنیت منفی نسبت به شما پیدا می‌کند همین حرکات اول قبل از روشن کردن ماشین می‌باشد .

          انجام کارهای که قبل از روشن کردن وسیله نقلیه باید رعایت کنید :

  • بستن کمربند ایمنی
  • تنظیم کردن آینه
  • تنظیم صندلی ماشین
  • کنترل کردن ماشین و  خاموش بودن همه‌ی چراغ‌های هشدار خودرو ( درب ، ترمز دستی ، …) 
  • خواباندن ترمز دستی

.

آموزش حرکت اولیه و استارت ماشین در آزمون توشهری

در ابتدا سوییچ ماشین گذاشته و باز می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا برق پشت صفحه کیلومتر ماشین وارد شود

بعد از کنترل آمپر حرارت، آمپر بنزین، چراغ ترمز دستی و چراغ روغن و چراغ چک موتور استارت می‌زنیم و با گرفتن کلاچ تا آخر، ماشین را در حالت دنده 1 گذاشته و همراه با گاز کم، کمی کلاچ را رها می‌کنیم تا جایی که ماشین آرام به حرکت درمی آید

همان جا کلاچ را نگه می‌داریم تا جایی که حرکت ماشین ما سر دور افتاد کلاچ را کامل آزاد می‌کنیم. قبل از حرکت باید راهنمای سمت چپ که نشان دهنده‌ی خروج از پارک است را بزنیم و بعد فرمان را به سمت چپ دور می‌دهیم تا ماشین از پارک خارج شود.

وقتی که آزمون شهری به پایان میرسه و افسر میگه برو پایین ترتیب انجام دادن کارها چطوریه؟؟

.

نحوه‌ی پیاده شدن از اتومبیل در آزمون شهری رانندگی (توشهری)

  • برای پیاده شدن از خودرو به شکل اصولی و صحیح
  • ابتدا ترمز دستی را به سمت بالا کشیده
  • دنده را خلاص کرده
  •  خودرو را خاموش می‌کنیم
  •  سوئیچ را خارج کرده و فرمان را به یک طرف می‌چرخانیم تا قفل شود
  •  دست دنده را دروضعیت دنده سنگین قرار داده
  • با دست راست دستگیره‌ی باز کننده‌ی درب و با دست چپ دستگیره ثابت را می‌گیریم.

 با توجه به آینه‌ها و چرخش سر به عقب (آگاهی داشتن از نقاط کور آینه ها) از خالی بودن و بی‌خطر بودن راه اطمینان حاصل کرده و از خودرو خارج می‌شویم.

البته دربیشتر موارد افسرها بعلت صرفه جویی در وقت به هنرجو میگن لازم نیست ماشینو خاموش کنی که اینجور مواقع دیگه خاموش ودرآوردن سوئیچ ودنده سنگین نیاز نیست…

نکات که می‌تواند برای قبولی در آزمون شهری رانندگی مفید باشد:

  1. سعی کنید ماشین خاموش نشود اگر شما در هنگام حرکت به آرامی کلاج را بالا بیاورید و اندکی گاز بدهید.
  2. برای تعویض دنده حتما تا آخر کلاج را فشار دهید.
  3. هنگام توقف یا حرکت از راهنما استفاده کنید.
  4. قبل حرکت به هرجهت (چپ – راست یا پارک کردن ) راهنما را زده و به آینه نگاه کنید.
  5. برای ترمز گرفتن حتما به آرامی پدال ترمز را فشار دهید و از ترمز ناگهانی پرهیز کنید.
  6. برای سوار شدن حتما با پای راست وارد شوید طرز درست نشستن ابتدا با قسمت سمت راست بدن را به داخل برده و سپس می‌نشینیم.
  7. هنگام پیاده شدن وسیله نقلیه به آینه بغل نگاه کرد و از خلوط بودن خیابان مطمئن شوید. (حتما با دست راست درب خودرو را باز کنید)
  8. به هنگام توقف کامل و پیاده شدن از ماشین حتما ترمز دستی را بکشید و دنده را خلاص کنید.
  9. با انواع پارک شامل پارک دوبل، پارک ال ، پارک 30 و 45 سانتی میباشند آشنا شوید.

کلمه (صکادرات) به (صادرکات) تغیر پیداه کرده

ترتیب انجام کارهای مهم از شروع تا پایان رانندگی طبق کتاب آیین نامه رانندگی؛

(ص) صندلی = تنظیم ریل و پشتی

(آ) آینه = تنظیم آینه وسط و جانبی

(د)  دنده = دنده در حالت خلاص (کلاج + دنده خلاص)

(ر) روشن = استارت زدن

(ک) کمربند = بستن کمربند ایمنی

(آ) آماده به حرکت و چک آمپر = دنده مناسب زدن و راهنما زدن و چک کردن آمپرها

(ت) ترمز دستی   = ترمز دستی در حالت خوابیده

.

بخش دوم آزمون شهری رانندگی

شما بعد از قبولی در آزمون آیین نامه رانندگی باید در مرحله دوم در آزمون توشهری شرکت کنید که متاسفانه بسیاری از متقاضیان با این که بر رانندگی مسلط هستند اما در روز امتحان به علت استرس زیاد توسط افسر رانندگی رد می‌شوند .

این مطلب را هم ببینید   عکس‌ها و نکات منتشر شده در اینستا گرام

حتما قبل از نکات زیر توجه کنید مهمترین نکته ای که در آزمون رانندگی شهری پیش روی شماست استرس نداشتن در هنگام آزمون تو شهری می‌باشد، شما باید قبل از آین آزمون تا جای که می‌توانید تمرین کافی داشته باشید همه چیز خود را شبیه سازی کنید خود را در شرایط آزمون قرار دهید به آرامی سوار ماشین شده با آینه و صندلی خود را تنظیم کنید، پارک دوبل و دور زدن میدان را بارها تمرین کنید

حتما یاد بگیرید در هنگام پارک کردن همیشه در هرشرایطی چراغ راهنما بزنید. تمرین‌های مثل قلق گیری کلاج و روشن کردن صحیح ماشین به صورت نیم کلاچ و آروم آروم پاتون و از روی کلاچ بردارید ( اگر با چند ماشین مختلف انجام بدید خیلی بهتره) یاد گرفتن پارک دوبل و به نکته‌های انحرافی افسر دقت کنید که اشتباه نکنید .

قبل از اینکه سر امتحان آزمون شهری رانندگی حاضر شوید از نوشیدنی‌های ارام بخش و موسیقی غافل نشوید و قبل از امتحان خواب کافی کرده باشید و در آخر از اشتباه خود نترسید ممکن است افسر رانندگی از یک اشتباه شمابگذرد و در نهایت در آخرین گزینه با رد شدن شما دوباره فرصت خواهید داشت امتحان دهید و معمولا با توجه به تجربیات گذشته بیشتر متقاضیان در مرحله اول رد می‌شوند .

.

نکات آزمون شهری رانندگی ( توشهری )

1- شما اگر استرس و خونسردی را از خودتان دور کنید مطمئن باشید نصف راه را رفتید. با خونسردی کامل پشت فرمان نشسته به تصور اینکه مربی آموزشگاه کنار شما ست و به وجود افسر راهنمایی فکر نکنید. سوار شدن شما در ماشین مهم ترین نکته ای است که افسر به آن توجه می‌کند

2- عجله نکنید با رعایت اصول و قوانین رانندگی که قبلا یاد گرفتید با خونسردی کامل انجام دهید.

3- به صفحه کیلومتر خود قبل از حرکت توجه کنید چراغ قرمز کمربند , ترمز دستی و باز نبودن درب‌ها روشن نباشد.

4- آخرین مرحله قبل از حرکت حتما راهنما زده بعد از جا زدن دنده و خواباندن ترمز دستی با نگاه کردن به آینه و اطراف خود به آرامی حرکت کنید.

5- افسر رانندگی درنگاه اول بعد از روشن کردن و حرکت دادن ماشین توسط شما متوجه مسلط بودن شما در رانندگی می‌شود ( شما با استرس نداشتن و نکات قبل از حرکت ماشین نگاه مثبتی به افسر رانندگی بدهید )

6- حتما بعد از حرکت کردن افسر رانندگی از شما می‌خواهد به دنده 2 بزنید. پا را روی کلاج گذاشته و دنده را عوض کرده و به آرامی پاروی کلاج بردارید و به حرکت خود ادامه دهید

7- به دام افسر رانندگی نیوفتید : افسر در حال آزمون گرفتن از شماست ممکن است روبرووی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع از شما بخواهد ماشین را نگه دارید ممکن است در هنگام دور زدن در جای که دور زدن ممنوع می‌باشد از شما بخواهد دور بزنید یا ازشما بخواهد از چراغ راهنما عبور کنید بنابرین با هوشیاری کامل مواظب باشید در دام افسر رانندگی نیوفتید.

8- در مورد قوانین و حق تقدم فرعی به اصلی و میدان مواظب باشید و حتما قوانین در این مورد را مطالعه کنید. ( توجه داشته باشید حق تقدم همیشه با باماشینی هست که داخل میدان در حال حرکت است و افسر رانندگی اجازه دارد در مورد ایین نامه رانندگی از شما سوال بپرسید و شما را بیازماید)

9- حتما در هنگام دستور افسر رانندگی در پارک کردن بعد از زدن چراغ راهنما و توجه به اطراف و نگاه کردن به آینه ماشین را پارک کنید

10- دقت کافی در هنگام پایین رفتن از ماشین بعد از دستور افسر رانندگی (ابتدا ترمز دستی را کشیده بعد دنده را خلاص کنید در مرحله بعد ماشین را خاموش کرده و در آخر قبل از پیاده شدن ماشین را روی دنده یک قرار دهید.)

11- نکته آخر در مورد خاموش کردن و پیاده شدن ماشین می‌باشد که متاسفانه بعضی از متقاضیان هنگام خاموش کردن ماشین دوباره استارت می‌زنند و همین امر باعث رد شدن انها می‌شود حتما توجه کنید که به سمت خلاف عقربه‌های ساعت ماشین را خاموش کنید و در هنگام پیاده شدن با احتیاط درب را باز کرده و مواظب باشید اتومبیل دیگری در حال نزدیک شدن به شما نباشد و حتما به این نکته توجه کنید که هیچ وقت از روبروی خودرو آزمون رانندگی رد نشوید.

.
منابع:
. https://www.driveing.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت