نکات مهم ایمنی در هنگام رانندگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در حین به هیچ عنوان از تلفن همراه استفاده نکنید:

صحبت کردن با تلفن همراه یکی از اتفاقات معمولی است که خطرات بسیار زیادی را ممکن است برای شما به وجود آورد به این دلیل که حواست به من نده را تا حد زیادی پرت خود می‌کند. شما فقط باید در در مواقع بسیار ضروری که ممکن است برایتان پیش آید از تلفن همراه استفاده کنید. برای انجام این کار می‌توانید تلفن همراه خود را با بلوتوث به ضبط وصل کنید و از طریق بلندگوهای آن صحبت کردن را به راحتی انجام دهید. امروزه اکثر کشورها یک سری قوانینی درباره استفاده نکردن از تلفن همراه وضع کرده اند. شما باید به این نکته واقف باشید که اگر در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنیم زمان واکنش شما را بسیار پایین می‌آورد.

شما باید مسیر و مقصد را به درستی مشخص کنید:

بهتر است قبل از سفر کردن حتماً مسیر و مقصد خود را مشخص کنید چرا که اگر شما از مسیر اطلاعی نداشته باشید ممکن است حواستان پرت شود یا برای شما سردرگمی به بار بیاورد. البته برای تعیین مقصد و مسیح می‌توانید از یک سری برنامه‌های مسیریاب بهره ببرید. در این بین رانندگان نقش بسیار پررنگی در پیشگیری از حوادث این چنینی دارند به طوری که اگر یک راننده به نکات ایمنی توجه نکند هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر می‌اندازد. در واقع راننده خوب کسی است که بتواند در هر شرایطی چطوری رانندگی کند که آسیبی به کسی وارد نشود.

قبل از رانندگی کردن موسیقی را فراهم کنید:

یکی از کارهایی که شما در هنگام رانندگی انجام میدهیم گوش کردن به موسیقی می‌باشد. برای انجام این کار بهتر است که آهنگ مورد علاقه خود را در تلفن یا ضبط خودرو آماده کنید تا وقتی که در حین رانندگی کردن هستید حتماً همه حواس تان فقط به رانندگی باشد و بتوانید به خوبی تمرکز کنید.

به هیچ عنوان در هنگام رانندگی چیزی میل کنید:

سعی کنید قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید غذای خود را بخورید ولی اگر مسیر شما طولانی است حتما در حین مسیر خودرو را توقف کنید چیزی می‌کنید و به هیچ عنوان در هنگام رانندگی به خوردن و آشامیدن نپردازید به دلیل اینکه این کار زمان واکنش شما را به شدت کم میکند و شما باید در حین رانندگی چشمتان به جاده و دستتان را روی فرمان باشد.

حتماً هوشیاری خود را داشته باشید:

همیشه سعی کنید در حین رانندگی کردن از این مورد اطمینان حاصل کنید که خواب شما کافی بوده است چرا که اگر خواب کافی نداشته باشید ممکن است تصادفات جبران ناپذیری برای شما اتفاق بیفتد. بهترین زمان برای اینکه شما در حین رانندگی هم بتوانید استراحت کنید این است که هر دو ساعت به مدت یک ربع خودروی خود را متوقف کنید‌.

یک سرگرمی برای سرنشینان خود ایجاد کنید:

اگر در بین سرنشینان شما کودک وجود دارد باید شما روش هایی را برای سرگرم کردن آنها فراهم کند کنید و سرنشینان باید برای شما به عنوان یک چشم دوم به نظر بیایند

به هیچ عنوان تند رانندگی نکنید:

تند رانندگی کردن ممکن است سبب کشتن آدم شود و مطالعاتی که جدیداً انجام گرفته نشان می‌دهد که شما باید به ازای هر یک کیلومتر بر ساعتی که به سرعت خودتان زیاد می‌کنی مال ایجاد تصادف 5 درصد افزایش می‌یابد و هر چه سرعت شما بالاتر برود این خطر بیشتر می‌شود. وقتی که در شهر تردد می‌کنید اگر تنها 15 کیلومتر بیشتر از حد مجاز به رانندگی کردن بپردازید و فقط چند دقیقه ممکن است زودتر به مقصد برسیم ولی احتمال بروز تصادف تا 50 درصد زیاد می‌شود. پس اگر خواهان زود رسیدن به مقصد هستید تنها راه حلی که وجود دارد آن است که زودتر شروع به حرکت کنید.

کمربند ایمنی خود را حتماً ببندید:

بستن کمربند ایمنی از جان شما در برابر خطرات محافظت می‌کنند و اگر این کمربندها به روش صحیح بسته شوند از پرت شدن شما به سمت جلو و یا حتی بیرون از خود را از طریق شیشه پیشگیری می‌کند حتی اگر این تصادفات با سرعت کم هم اتفاق بیفتد ممکن است شما به داشبورد یا پنجره‌ها برخورد کنید و سبب ایجاد جراحت در سر یا شکستن استخوان‌ها شود‌. پس برای پیشگیری از این خطرات حتماً باید کمربند ایمنی خود را ببندید.

اگر هوا نامساعد است شما باید بیشتر مراقبت بکنید:

اگر جاده یخ زده است و یا هوا بارانی و مه آلود و کولاک است و شما مجبور به رانندگی هستید حتماً باید احتیاط را بیشتر کنید و همچنین پایین تر از حد مجاز برانید. شما در چنین هوایی باید فاصله خود را با خودروی جلویی جوری تنظیم کنید که در حین افتادن یک اتفاق خسارت زیادی به شما وارد نشود و همچنین توجه شما به پیچها باید بیشتر شود. یکی از پیشنهادهای مهمی که همیشه به رانندگان داده می‌شود این است که راننده باید فاصله خود را همیشه با خودروی جلویی حفظ کند که اگر ناگهان خودروی جلویی ترمز کرد یا به سمتی منحرف شد راننده عقب به تواند به راحتی واکنش نشان دهد. شما در هوای نامساعد حتماً باید این فاصله را بیشتر کنید.

حتماً باید از دیگران مراقبت کنید:

گاهی اوقات اینکه شما چقدر راننده مطمئنی هستید اهمیتی ندارد و ممکن است شما همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و از محدودیت‌های سرعت هم به خوبی آگاه باشید ولی فرد دیگری به ماشین شما بزند. توصیه کارشناسان به شما می‌کنند این است که در این مورد شما باید راننده را حواس‌پرت تصور کنید و به عبارت دیگر شما باید انتظار هرگونه رفتار بد را از راننده داشته باشیم به علت این که ممکن است حتی به صورت ناگهانی لاین خود را تغییر بدهد و یا به طور ناگهانی ترمز کند یا بدون اینکه راهنما بزند بپیچد و یا از پشت به خودروی شما بکوبد. پس شما باید همه این موارد را بشناسید تا بتوانید واکنش مناسبی را نشان دهید.

شما باید رانندگی کردن به حالت تدافعی را تست کنید:

در هنگام رانندگی به هیچ عنوان شتابزده نباشید به علت اینکه رانندگی به حالت تهاجمی بروز تصادفات حد زیادی افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که آقایان به رانندگی تهاجمی بیشتر از خانم‌ها تمایل دارند. در این صورت رانندگان امکان دارد که از روی عمد خشم دیگران را برانگیخته کنند و یا حالت‌های نامناسبی برای شما بگیرند ایا مدام به شما چراغ بدهند. این رفتارها علاوه بر خطر هایی که دارد سبب آزار و اذیت دیگران می‌شود. پس شما باید به تدافعی رانندگی کردن روی بیاورید به علت اینکه این نوع رانندگی امن است و همچنین در صرفه جویی کردن هزینه‌ها بسیار موثر است. در بعضی از کشورها یکسری از شرکت‌های بیمه کلاسهای مخصوص رانندگی تدافعی را برگزار می‌کنند که اگر کسی در آن‌ها شرکت کنند از تخفیفات بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

شما باید در نگهداری خودروی خود کوشا باشید:

تعمیر کردن و نگهداری خودروی خود فقط برای بالا بردن طول عمر آن نیست بلکه خودش یکی از نکات ایمنی به حساب می‌آید و بهتر است آن را هر چند سال یکبار به یک مکانیکی نشان بدهید تا اگر خودروی شما نیاز به تعمیر دارد آن را برطرف کند.

حواستان به لاستیک‌ها باشد:

استایرن به عنوان قلب دوم خود رو یاد می‌کنند. اگر لاستیک خودروی شما فرسوده است حتماً باید آن را تعویض کنیم به علت اینکه کیفیت تایر در کم شدن بروز تصادفات بسیار موثر است ولی در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شوند. شما باید نقش 4 لاستیک با چسبندگی بالا در سلامت خودرو را از فردی سوال کنید که به خاطر ساکن نشدن خودرو سانحه جبران‌ناپذیری برایش به وجود آمده است. شما باید حتماً از لاستیکهای استفاده کنید که تاریخ جدیدی دارند و همچنین از کیفیت‌های اورجینال تهیه کنید. البته شاید چسبندگی تایرها برای افراد عادی قابل تشخیص نباشد ولی یک مکانیک آنها را به راحتی می‌تواند تشخیص دهد.

به ترمز‌ها توجه کنید:

ترمز‌ها و لاستیک‌ها هر دو مکمل هم می‌باشند و هر دو از اهمیت بالایی برخوردار هستند یعنی اگر ترمز قوی باشد و لاستیک سعید یا لاستیک قوی باشد و ترمز ضعیف هیچکدام کارایی ماشین را بالا نمیاد. بعد از اینکه اقدام به تعویض تایرها کردید حتماً به سراغ ترمزها بروید. فکر کنید از ترمز‌های استاندارد استفاده کنید که مناسب خودروی شما باشد به دلیل اینکه اگر مدل خودروی شما قدیمی می‌باشد ممکن است رمز‌های جدید پاسخ مناسبی به خود را ندهند پس بهتر است از ترمز ای استفاده کنید که متناسب با سیستم خودروی شما تعبیه شده باشد.

همچنین اگر خواستید لنت توسط کنیم حتماً از کیفیت مطلوب به آن استفاده کنید. استفاده از دیسک‌های هوا خنک کن و بزرگتر و همچنین تعویض کالیبر‌ها و زیاد کردن تعداد پیستون‌ها آنها سبب تقویت خودروی شما خواهد.

شیشه خودرو را حتماً تمیز کنید:

برای اینکه نکات ایمنی شما بالا برود باید حتماً شیشه‌های خودرو مخصوصاً شیشه‌هایی که در قسمت جلو هستند تمیز باشد چرا که اگر آن‌ها کسی باشد دید راننده را مخصوصاً در طول شب کم می‌کند.

.

در صورت لغزنده بودن جاده موارد نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

– قبل از اینکه بخواهید حرکت کنید حتما مطمئن شوید که برف پاک کن‌های شیشه جلو و عقب سالم است

– در زمان‌های بارندگی به رانندگی دقت کنید تا مبادا مناظر زیبا سبب پرت شدن حواس تان شود

– حتما به کنترل کردن منبع آب شیشه شور بپردازید و یک گالن آب تمیز هم همراه خود داشته باشید

– شما باید بسته به شدت باران به تنظیم کردن و سرعت و برف پاکن بپردازید

– اگر فرمان را به مقدار زیادی به فکر کنیم ممکن است به خودروی عقبی ضربه وارد شود و همین طور موجب سر خوردن آن شود پس از انجام این کار خودداری کنید.

– به دلیل اینکه در ارتفاعات معمولاً مهره است حتماً از چراغ‌های مه شکن استفاده کنیم تا اتومبیل پشتی بتواند ساعت شما را متوجه شود.

– زمانی که باران تازه شروع به باریدن می‌کند جاده لغزنده می‌باشد به دلیل اینکه ترکیبات خاک و آلودگی‌های موجود در جاده‌ها سبب لیز شدن جاده خواهد شد

– بعد از باران، عبور و مرور خودروهای‌های جلویی، شیشه اتومبیل را گل آلود می‌کند که حتما باید شما شیشه خودرو را با آب تمیز کنید. پس داشتن آب الزامی است.

.
منابع:
.http://magcars.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت