باید و نبایدهای رانندگی کردن بدون حادثه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اطمینان از سلامت خودرو و تنظیم صندلی و آینه ها

شرط اول برای رانندگی در جاده اطمینان از سلامت خودرو،ایمنی و تجهیزات آن علی الخصوص ترمزها و بستن کمربند ایمنی است.یک خودرو سالم با ترمز ایده ال باید قادر باشد در سرعت متناسب با نوع و موقعیت جاده با کمترین خط ترمز متوقف شود و یا صرف نظر از مسائل مربوط به شرایط جاده مسافت زیادی را در حالت ترمز طی نکند.

نکته مهم دیگر قبل از حرکت ،تنظیم دید مناسب است. راننده یک خودرو باید آینه جلو و دو سمت خودرو را طوری تنظیم کند که حین رانندگی بدون خم کردن سر یا تغییر وضعیت نشستن بتواند پشت سر و دو سمت خودرو را بطور واضح ببیند و بعد از آن مهمترین نکته برای حرکت، بستن کمربند ایمنی است.

صبور بودن و پرهیز از شتاب

وسایل نقلیه کنونی از هر نوع که هستند قادر به طی مسافت با سرعت‌های بالا می‌باشند اما باید توجه نمود توانایی سرعت بالای یک خودرو حتما برای طی طریق با همان سرعت نیست، بلکه این سرعت تنها برای مواقع ضروری و با رعایت مقررات و موارد ایمنی جاده است. پس هنگامی که با اعضای خانواده در معابر برون شهری با سرعت میانگین 100کیلومتر در ساعت می‌توان طی مسافت کرد وبه موقع به مقصد رسید ضرورتی ندارد پا را تا انتها بر پدال گاز بفشارید.

کنار گذاشتن گوشی تلفن همراه

حرف زدن به هر طریق من جمله از طریق فناوری ارتباطی دنیای امروز(تلفن همراه) تا حد زیادی دقت فرد را کاهش داده و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهند پس ضروری است حین رانندگی از هرگونه تماس کلامی یا عامل ایجاد دغدغه فکری که حواس شما را در رانندگی پرت می‌کند مجدانه پرهیز کنید.

توجه ویژه به عابرین پیاده بخصوص کودکان و افراد سالخورده

کودکان تصور می‌کنند اگر آنها ماشینی را می‌بینند آن ماشین هم آنها رادیده است!

کودکان و افراد سال خورده در تشخیص فاصله ناتوانند و در هنگام مواجه با خطر دارای شتاب و چالاکی لازم جهت گریز از حادثه نمی باشند و همچنین از لحاظ قدرت بدنی نیز افراد ضعیفی می‌باشند . از اینرو حین رانندگی زمانی که کودکان و افراد سالخورده را در  مجاور خیابان می‌بینید بسیار دقت کنید و علاوه بر این در اماکن درون شهری بر تابلوهایی که از وجود محل عبور عابر پیاده یا محل تردد کودکان و دانش اموزان خبر می‌دهند توجه ویژه داشته باشید.

استفاده از هشدار ترمز یک ترفند ساده اما کارساز در رانندگی

رعایت فاصله از خودرو جلویی از تاکیدات مهم امر رانندگی است و در بیشتر موارد خودرویی که از عقب به دیگر وسیله نقلیه برخورد کند مقصر خواهد بود برای پیشگیری از این حالت زمانی که در حال حرکت هستید و یک عامل خطر ساز مثل فردی که قصد عبور از خیابان دارد یا یک سرعت گیر،برای هشدار به خودرو عقبی،کمی بر خلاصی پدال ترمز فشار دهید تا چراغ ترمز‌ها روشن شوند به این طریق شما حین حرکت و بدون کاهش سرعت ،خودرو‌های پشت سر را متوجه می‌کنید که توقف یا کاهش سرعتی در کار است.

رعایت حق تقدم

بسیار از گره‌های ترافیکی ، تصادفات و درگیری‌ها در رانندگی به علت رعایت نکردن حقوق دیگران و عدم رعایت حق تقدم رانندگان دیگر اتفاق می‌افتد لذا همانگونه که ما می‌خواهیم دیگران حقوق ما را در رانندگی رعایت کنند ما نیز باید حقوق رانندگان دیگر را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم .

هرگز حتی یک قدم هم بدون گواهی نامه یا مدارک، رانندگی نکنید

بسیار اتفاق افتاده است که افراد با مهارت و سابقه بالا در رانندگی بدلیل سهل انگاری دیگران گرفتار حوادثی شده‌اند اما بدلیل نداشتن گواهی نامه و با وجود مقصر نبودن متحمل خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری شده اند. زیرا رانندگی فاقد گواهینامه ممنوع و در صورت بروز حادثه، تماما فرد فاقد مدارک پاسخگو و متضرر خواهد بود.

و نکته آخر اینکه:

وسایل نقلیه از هر نوع که باشند از فولاد شکل گرفته است و با تلاش طیف گسترده ای از صنعتگران وصرفا جهت افزایش رفاه حال انسان پا به عرصه وجود گذاشته لذا شایسته نیست با سهل انگاری و بی‌توجهی به مقرراتی که جهت امنیت و سلامت عمومی وضع شده است فقدان عضوی از یک خانواده و یا خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر بر جای بگذاریم.

.
منابع:
.https://www.dana.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت