روناس

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ساقه این گیاه پوشبده از خارهای ریز می‌باشد و ارتفاع آن تا حدود دو متر می‌رسد . روناس با استفاده از خارهای ریزی که درد به دیوار و درختان می‌چسبد و بالا می‌رود . برگهای آن بیضی ، نوک تیز و دراز وبده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می‌آید . گلهای روناس کوچک و به رنگ زرد مایل ه سبز می‌باشد . میوه آن گشوتی و به رنگ تیره است . ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز ، باریک و استوانه ای می‌باشد . دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می‌شود . از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می‌شده است .

فواید روناس

 1)باز کننده گرفتگی‌ها در بدن است

2) ادرار آور است و حبس البول را درمان می‌کند .

3)برای معالجه بیماری فلج آنرا با عسل مخلوط کرده و به بیمار بدهید .

4)ترشح شیر را زیاد می‌کند. 5)درد سیاتیک را رفع می‌کند.

6)یبوست‌های سخت را معالجه می‌کند .

7)اشتها آور است.

8)قاعده آرو است .

9)خارش پوست را برطرف می‌کند بدین منظور می‌توان از ضماد استفاده کرد و یا اینکه جوشانده آنرا در وان حمام بریزید و مدتی در آن استراحت کنید .

10)اوره خون را پائین می‌آورد .

11)جوش خوردن استخوان شکسته را تسریع می‌کند .

12)تورم را در بدن از بین می‌برد .

13 از کمپرس جوشانده روناس برای رفع بیماریهای پوستی استفاده کنید .

 

مضرات استفاه از روناس

همانطور که گفته شد روناس ترشح ادرار را زیاد می‌کند و فشار آنرا بالا می‌برد بنابرین ممکن است در اثر استفاده زیاد ایجاد خون در ادرار کند و در این صورت بهتر است که روناس با کتیرا خورده شود .

 

طریقه مصرف روناس

دم کرده : یک قاشق مربا خوری ریشه خرد شده روناس را در یک لیوان آب جوش ریخته . بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد . مقدر مصرف آن نصف فنجان سه بار در روز است . جوشانده روناس : 10 گرم ریشه روناس را د یک لیتر آب ریخته و بگذارید برای مدت ده دقیقه بجوشد . این جوشیده را در وان حمام بریزید و برای رفع بیماریهای پوستی در آن استراحت کنید .

.

منبع: دکتر ساینا | https://www.drsaina.com

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت