شهر کازابلانکا، مراکش (مغرب افریقا)

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

شهر کازابلانکا، مراکش (مغرب افریقا)

بزرگترین شهر مراکش آنطور که ممکن است تصور شود پایتخت رباط نیست. این شهر افسانه‌ای باستانی کازابلانکا است. کازابلانکا همچنین بزرگترین بندر اقیانوس اطلس کشور، یکی از تأثیرگذارترین مراکز تجاری در شمال آفریقا و یک مرکز مهم صنعتی و مالی است.

در قرن هفتم و هشتم ، منطقه کازابلانکای مدرن توسط یک سکونتگاه کوچک بربر به نام آنفا اشغال شد که بعدها به یک شهر تجاری پررونق تبدیل شد. بعدها، دزدان دریایی از انفا به عنوان پایگاه خود برای حمله به کشتی‌های تجاری اروپایی استفاده کردند. در اواسط قرن پانزدهم، دزدی دریایی در نزدیکی سواحل مراکش به حدی رسید که پرتغالی‌ها که بیشترین آسیب را از حملات دریایی متحمل شده بودند، تصمیم گرفتند برای همیشه آن را متوقف کنند. در سال 1468 آن‌ها نیروهای خود را به انفا فرستادند. شهر طوفان شد و کاملا سوخت.

مسجد حسن دوم در شب

شهرک جدید ساخته شده به‌جای آنفای سابق کازابلانکا نام داشت که در اسپانیایی به معنای «خانه سفید» است. در سال 1755، شهر دوباره به طور کامل ویران شد، اما این بار به دلیل یک زلزله بود. از آن زمان، کازابلانکا برای مدت طولانی درحال زوال بود، تا اینکه فرانسوی‌ها آن را بازسازی کردند و آن را به شهری زیبا با خیابان‌های وسیع، پارک‌های عمومی و ساختمان‌هایی که به سبک موری ساخته شده بودند، تبدیل کردند.

مسجد حسن دوم، کازابلانکا

مشهورترین مکان دیدنی کازابلانکا و کل مراکش بدون شک مسجد حسن دوم (یا مسجد بزرگ حسن دوم) است. این مسجد پس از مسجد الحرام در شهر مکه، دومین مسجد بزرگ جهان است. مسجد حسن دوم در ساحل اقیانوس اطلس با منظره‌ای تماشایی از اقیانوس تولید شده است که از نمازخانه شیشه‌ای غول پیکری که می‌تواند میزبان بیست و پنج هزار نمازگزار باشد قابل مشاهده است. هشتاد هزار نفر دیگر می‌توانند از محوطه بیرونی مسجد استفاده کنند. مساحت کل مسجد حسن دوم 9 هکتار است. ارتفاع مناره 210 متر است که آن را به بلندترین بنای مذهبی جهان تبدیل کرده است.

مسجد حسن دوم، کازابلانکا

مسجد حسن دوم در زمان حکومت حسن دوم، پادشاه ماروکو، از سال 1986 تا 1989 ساخته شد. با این حال، این ساختمان تا سال 1993 به طور رسمی افتتاح نشد. بودجه ساخت آن منحصراً از طریق کمک‌های مالی با بودجه کل بالغ بر 800 میلیارد دلار بود. 2500 کارگر ساختمانی و ده هزار هنرمند و دیگر متخصصان معماری و دکور در این پروژه شرکت کردند. تمام مصالح ساختمانی (به جز گرانیت سفید مورد استفاده برای ستون‌ها و لوسترهای شیشه‌ای 50 تنی که از ایتالیا آمده است) از مناطق مختلف مراکش تهیه شده است. یک واقعیت جالب: معمار فرانسوی میشل پینسو که این مسجد را طراحی کرده بود، حتی مسلمان هم نبود.

کازابلانکا، مراکش

78 ستون از گرانیت صورتی در نمازخانه وجود دارد. کف با سنگ مرمر طلایی و اونیکس سبز آراسته شده و سقف با زوناهای زمردی درخشان پوشیده شده است. فناوری پیشرفته برای محافظت از ساختمان در برابر شرایط مختلف آب و هوایی استفاده شد. مثلاً کف گرم و سقف جمع شونده وجود دارد و خود ساختمان ضد زلزله است. بر بالای مناره نیز یک پرتو سبز سبز رنگ به طول 30 متر وجود دارد که نور آن به سمت مسجدالحرام در شهر مکه هدایت می‌شود.

نیمی از قلمرو مسجد حسن دوم در بالای آب اقیانوس اطلس قرار دارد. به گفته معمار، او از آیه قرآن الهام گرفته است. «عرش خدا روی آب است». بر اساس این ایده، او مسجد را به گونه‌ای ساخت که در هنگام جزر و مد، نمازگزاران تصور می‌کنند که در بالای آب شناور هستند، گویی در کشتی هستند: هر چه امواج بالاتر باشد، توهم قوی‌تر می‌شود. .

مسجد حسن دوم، کازابلانکا

می‌توانید عظمت مسجد حسن دوم و دیگر مکان‌های دیدنی کازابلانکا، مانند کلیسای جامع نئوگوتیک کازابلانکا (Cathédrale Sacré-Coeur)، میدان محمد پنجم، معبد Beth-El، بازارها، پارک‌ها و خیابان‌های زیبای شرقی شهر را تجربه کنید. مشاهده پانورامای عکس ما

تشکر صمیمانه ما از دینار  آ لیاتدینوف – وابسته کنسولگری کل فدراسیون روسیه در کازابلانکا ، مراکش ، که به ما کمک کرد تا مجوزها را دریافت کنیم و در طول سفر عکاسی ما به مراکش از حمایت اخلاقی ارزشمندی برخوردار شویم.

عکس از Stas Sedov

*️⃣ قبل از اجرای “شهر کازابلانکا، مراکش (مغرب افریقا)” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان شهر کازابلانکا، مراکش (مغرب افریقا) بر روی لینک اشاره نمایید …