سه تصور غلط درباره عکاسی خیابانی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سه تصور غلط درباره عکاسی خیابانی
شاید شما هم مطلع باشید که هدف عکاسی خیابانی ثبت احساسات افراد در شرایط گوناگون و بیان احساسات آن‌ها در قاب یک تصویر می‌باشد. ورای تعریف متداولی که در کتاب‌ها برای عکاسی خیابانی وجود دارد؛ آن را می‌توان به داستان‌هایی که برای تک‌تک انسان‌هایی که در هر روز از هر نقطه از خیابان عبور می‌کنند بسط داد. اما برای بیان بهتر هریک از این داستان‌ها باید از چه اشتباه‌هایی دوری کنیم؟

1. عکاسی خیابانی باید در خیابان ثبت شده باشد
نکته مهمی که در رابطه با عکاسی خیابانی وجود دارد این است که تنها به دلیل این که نام آن حاوی واژه «خیابان» است، نباید خود را به عکاسی در خیابان‌ها محدود کنید. بسیاری از بهترین تصاویر دیده‌شده این سبک در مراکز خرید، پارک‌ها، موزه‌ها، مترو و… ثبت شده‌اند. عکس‌هایی که به جنب و جوش‌های زندگی مردم عکس‌العمل نشان می‌دهند.

اگر قرار باشد که عکاسی خیابانی فقط به عکس‌هایی که در «خیابان» گرفته می‌شوند محدود شوند، پس عکسی مشابه عکس بالا را چه باید بنامیم؟ عکس دریایی؟ نکته‌اش را دریافتید؟

این مشکل بیشتر برای کسانی پیش می‌آید که می‌گویند در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند و به اندازه کافی «خیابان» برای عکاسی ندارند! شاید بهتر باشد که به طور کلی این واژه را کمی بسط بدهیم و به جای عکاسی خیابانی به آن عکاسی زندگی بگوییم. در این صورت شاید قبول این‌که عکسی که در مدرسه یا مرکز خرید یا کنار ساحل دریا گرفته می‌شود هم در دسته عکاسی خیابانی جای داده می‌شود راحت‌تر باشد.

2. عکاسی خیابانی آسان است!
شاید بتوان گفت که عکاسی خیابانی یکی از در دسترس‌ترین شکل‌های عکاسی است؛ نیازی به نورپردازی، لنزهای گرانقیمت و هیچ هزینه جانبی دیگری نیست. اما در عین حال همین در دسترس بودن، رقابت را دشوار می‌کند؛ به همین دلیل باید برای ثبت عکس‌هایی خاص و منحصربفرد که به قوانین و اصول عکاسی وفادار مانده‌اند، تمام تلاشتان را بکنید.
و این کار بر خلاف تصور اصلا آسان نیست. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند «هرچه بیشتر بدانی بیشتر میدانی که چیزی نمیدانی!». این مثل در مورد عکاسی خیابانی هم صدق می‌کند. هر چه بیشتر عکاسی کنید، بیشتر به این نتیجه می‌رسد که باید تمرین بیشتری کنید و عکس‌هایتان باید بهبود پیدا کنند.

3. برای عکسی خیابانی فقط کافی‌ست به سوژه نزدیک باشی!
البته نترسیدن و به سوژه‌ها نزدیک‌تر شدن خوب است اما این هرگز مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف در عکاسی خیابانی نبوده و نیست. تنها اثر آن این است که سوژه را در قاب تصویر بزرگتر به دید تماشاچیان می‌رساند.
به سوژه نزدیک شوید اما این تمام ماجرا نیست. سعی کنید همه شرایط را در نظر داشته باشید و عکس خود را فقط به یک تصویر کلوز‌-آپ محدود نکنید.

سعی کنید جنبه‌های بیشتری را در یک عکس به تصویر بکشید. عکس شما باید بتواند احساسات کاملی را به بیننده انتقال دهد، این انرژی و احساسات در فضایی که عکس را ثبت می‌کنید وجود دارد، سعی کنید بیشترین بهره را محیط برای به تصویر کشیدن و انتقال آن بگیرید.

حالا که درباره سه تصور غلط عکاسی خیابانی صبحت کردیم، امیدواریم قانع شده باشید که لازم نیست به خیابان‌ها محدود شوید و بدانید که آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست و برای ثبت یک عکس خوب تنها کافی نیست که به سوژه بسیار نزدیک شوید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت