نوردهی چندگانه، مولتیپل دابل اکسپوژر و ترکیب دو جهان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نوردهی چندگانه، مولتیپل دابل اکسپوژر و ترکیب دو جهان
نوردهی چندگانه یا مولتیپل اکسپوژر تکنیک ترکیب دو یا چند نوردهی در یک عکس است. با وجود این که این تکنیک بسیار قدیمی است اما به تازگی در دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده است. نوردهی چندگانه یا مولتیپل اکسپوژر تکنیک ترکیب دو یا چند نوردهی در یک عکس است. با وجود این که این تکنیک بسیار قدیمی است اما به تازگی در دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده است. کاربرد اصلی آن در عکاسی هنرهای زیبا (Fine art photography) است که هدف آن، ایجاد راهکاری مناسب برای ابراز دیدگاه‌های خلاق و الهام هنری است. این تکنیک همچنین در عکاسی‌‌های بسیار پیشرفته تجاری تبلیغاتی نیز می‌تواند به کار گرفته شود.

مالتیپل اکسپوژر (Multiple Exposure) که به آن دابل اکسپوژر نیز گفته می‌شود، امکان ثبت عکس‌های مختلفی نظیر عکس‌های روحی، آینه‌ای و یا به سادگی ادغام ماه روشن در آسمان سیاه و تنها را برای شما فراهم می‌کند. برای شروع به شما پیشنهاد می‌کنیم که ویدیوی زیر را تماشا کنید. در این ویدیو از تکنیک نوردهی چندگانه برای ثبت عکس‌های خلاقانه و سرگرم کننده استفاده شده و نحوه کار توضیح داده شده است.

برای آن که کنترل بهتری بر روی تصویر مولتیپل اکسپوژر داشته باشید لازم است درک بهتری از مقادیر منفی و مثبت داشته باشید:

سفید در عکاسی به معنی داده‌های سوخته است. وقتی شما بخشی از عکس‌تان را بسوزانید آن قسمت برای همیشه از دست رفته است و هرگز نمی‌توانید اطلاعات آن را به طور طبیعی بازیابی کنید و یا حتی اطلاعات جدیدی به آن قسمت از تصویر وارد کنید.

سیاه نشاندهنده آن است که نوردهی اصلا اتفاق نیافتاده است که برای آنکه با نوردهی دوم پوشانده شود یک گزینه ایده‌آل است. قسمت‌های سیاه عکس هنوز بکر هستند و نوردهی دوم (یا سوم و …) این قسمت‌ها را پر خواهد کرد. واضح است که سیاه و سفید دو نقطه ابتدایی و انتهایی هستند و سایر رنگ‌ها و مقادیر نیز در این میان وجود دارند.

مراحل اجرای کار چنین است:

گام اول:
ابتدا تصویر ضدنور یا سیلوئت را ثبت کنید. سعی کنید که پس زمینه شما آسمان روشن یا پرده سفید استودیوی عکاسی باشد. وقتی در فضای آزاد عکاسی می‌کنید زاویه کم دوربین می‌تواند به شما در به دست آوردن پس زمینه روشن و به دور از آشفتگی یاری رساند. یک ساعت پیش از غروب آفتاب و روزهای آفتابی بهترین ساعت برای این کار هستند.

گام دوم:
بافت موردنظرتان برای پس زمینه را پیدا کنید. رنگ‌ها و همچنین خطوط و شکل‌های تکمیل کننده، می‌توانند کمک خوبی باشند. با استفاده از تصویر ضدنوری که ثبت کرده اید بافتی که بتوانید بر روی سفیدی ثبت کنید و کمترین آشفتگی را داشته باشد، بیابید.

گام سوم:
دوربین خود را آماده کنید. پس از آنکه بافت مورد نظر خود برای قرار دادن بر روی تصویر سیلوئت را یافتید، می‌توانید عکس ترکیبی را نهایی کنید. به تنظیمات دوربین خود مراجعه کنید و حالت multi-exposure را پیدا و فعال کنید. سپس دوربین خود را در حالت Live View قرار دهید. تصویر ضدنوری که ثبت کرده‌اید را از روی کارت حافظه پیدا کنید تا روی ال‌سی‌دی دوربین شما نمایش داده شود.

گام آخر:
وقتی تصویر ضدنور ابتدایی که ثبت کرده‌اید، روی ال‌سی‌دی دوربین نمایان شد، دوربین را به سمت بافتی که انتخاب کرده‌اید بگیرید تا آن تصویر در قسمت‌های سیاه عکس سیلوئت شما دیده شود. با تغییر زاویه دوربین، زوم کردن و اصلاح تنظیم‌های نورسنجی، بافت مورد نظر را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشید. دوربین شما به طورخودکار این دو عکس را با هم تلفیق می‌کند.

تنظیمات نورسنجی عکس سیلوئت 1/1000 و f/1.8 و ISO 100 و شکوفه‌ها 1/320، f/1.8 و ISO 100 است.

همانظور که اشاره شد قابلیت ثبت عکس با استفاده از این تکنیک با وجود قدیمی بودن به تازگی به دوربین‌های دیجیتال اضافه شده است.

در این زمینه هنرمندی فعال است که با آثار زیبا خود را در عرصه پر مشاهیر هنر جهان مطرح نماید: نامش الکسیس، 18 ساله و ساکن پاریس است. بیشتر اوقات فراقتش را به تمرین دابل اکسپوژر دیجیتال می‌پردازد. می‌گوید که هدفش از این کار، استفاده از جزئیات بسیار برای ایجاد آثار هنری متفاوت است.

نمونه‌هایی از کارهای هنری او که پرتره‌هایی دابل اکسپوژر و حاصل ترکیب پرتره‌های انسان یا حیوان با مناظر شهری، طبیعت و … را با هم ببینیم.
او می‌گوید بیشترین تلاشش را می‌کند تا کارهایش مانند دیگران نباشد و اثری را ارئه دهد که کسی تاکنون مشابهش را ندیده باشد.

نوردهی چندگانه یا مولتیپل اکسپوژر تکنیک ترکیب دو یا چند نوردهی در یک عکس است. با وجود این که این تکنیک بسیار قدیمی است اما به تازگی در دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده است.

کاربرد اصلی آن در عکاسی هنرهای زیبا (Fine art photography) است که هدف آن، ایجاد راهکاری مناسب برای ابراز دیدگاه‌های خلاق و الهام هنری است. این تکنیک همچنین در عکاسی‌‌های بسیار پیشرفته تجاری تبلیغاتی نیز می‌تواند به کار گرفته شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت