نکاتی مهم درباره ژست در عکاسی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکاتی مهم درباره ژست در عکاسی
معمولا سوژه‌ها از عکاس‌ها توقع بالایی دارند. افراد بسیاری هستند که وقتی برای اولین بار جلوی دوربین ظاهر می‌شوند، انتظار دارند عکاس، عکسی همانند یک مدل از آن‌ها ثبت کند. البته برآورده کردن این انتظار چندان دور از دسترس نیست و عکاس‌های تازه کار با کمی تمرین و دانستن بهتر نکات مرتبط با ژست عکاسی بهتر می‌توانند سوژه خود را در رسیدن به اهدافشان یاری کنند. در اینجا قصد داریم با معرفی چند ژست و ایرادهای آن‌ها که شاید کمتر به چشم بیایند، کمک کنیم تا عکس‌های بهتری ثبت کنید.
در مطالب قبلی به نکات قابل توجهی در مورد ژست‌های عکاسی اشاره گردید. ژست‌هایی که در بهتر کردن عکس‌هایتان نقش بسزایی دارد. حال می‌خواهیم با مرور چند ژست، و اصلاح ایراد‌هایی که در اکثر آن‌ها دیده ‌می‌شود، در بهتر کردن عکس حاصل، تلاش کنیم. دانستن نکات مرتبط با ژست عکاسی نه تنها برای عکاس، بلکه برای سوژه نیز مفید است.

تصویر اول:

سوژه: همانطور که در تصویر سمت چپ مشخص است، سوژه با یک نگاه مستقیم به دوربین بدون هرگونه لبخند، از زیبایی تصویر کاسته است. در تصویر سمت راست بهترین حالت برای عکاس. لبخند مناسب به همراه حالت خوب ایستادن و پاهای به هم گره خورده است.
عکاس: در این حالت عکاس فاصله را طوری تنظیم می‌کند که تصویر صورت نه بزرگتر از حالت عادی و نه کوچکتر از آن ثبت می‌شود.

تصویر دوم:

سوژه: در تصویر سمت چپ باز سوژه درحال نگاه مستقیم به دوربین است. بنابرین صورت وی بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. در تصویر سمت راست با ایجاد مقداری انحنا در نگاه، صاف بودن صورت مشخص می‌شود. در این حالت چانه به سمت پایین قرار می‌گیرد.
عکاس: عکاس باید محیطی ایجاد کند که سوژه درآن کاملا احساس راحتی کند و یک نگاه طبیعی به سمت دوربین داشته باشد.

تصویر سوم:

سوژه: در تصویر سمت چپ سوژه بر روی پای چپ جمع شدهٔ خود نشسته است که در این حالت کمی چاق به نظر می‌رسد. اما با کمی انحنا می‌توان زیبایی خاصی به این ژست بخشید و سوژه را شبیه مدلی زیبا ثبت کرد.
عکاس: برای حفظ زاویه متعادل بهتر است عکاس نیز همانند سوژه بنشیند تا چشمان سوژه با دوبین در یک ارتفاع قرار گیرد.

تصویر چهارم:

سوژه: در تصویر سمت چپ سوژه صاف ایستاده در حالی که بهتر است یک دختر بر خلاف مردها با کمی لطافت و نگاه زیرکانه در مقابل دوربین قرار بگیرد. در تصویر سمت راست نحوه قرار گیری سوژه نشان از اعتماد به نفس بالا دارد.
عکاس: عکاس باید زاویه مناسب برای عکاسی از این ژست را بیابد. در این حالت نیز باید ارتفاع دوربین با چشمان سوژه برابر باشد تا در اندازه و شکل سوژه اغراقی صورت نگیرد.

تصویر پنجم:

سوژه: در تصویر سمت چپ، سوزه دست خود را به اشتباه زیر چانه قرار داده است که طبیعی به نظر نمی‌رسد. در حالی که در تصویر سمت راست سوژه کاملا طبیعی رفتار کرده و یک نگاه صادق در برابر دوربین را حفظ می‌کند.
عکاس: ‌در این حالت عکاس باید از سوژه بخواهد حالت‌های مختلفی به خود بگیرد تا ژستی که طبیعی‌تر است را انتخاب کند.

تصویر ششم:

سوژه: در تصویر سمت چپ سوژه دستان خود را در جیب فرو برده است که باعث می‌شود ظرافت عکس کمتر شده و همخوانی کافی با لباس و ظاهر سوژه نداشته باشد. در تصویر سمت راست سوژه با لمس پاها و حفظ لبخند خود، سعی در ایجاد یک حالت دلپذیرتری دارد.
عکاس: عکاس می‌تواند با کمی‌ عقب رفتن و عکاسی از زاویه صحیح سعی می‌کند سوژه را لاغر و بلندتر نشان دهد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت