آموزش عکاسی از محصول با پس‌زمینه سفید

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آموزش عکاسی از محصول با پس‌زمینه سفید
عکاسی از محصول با پس‌زمینه سفید می‌تواند با دوربین دیجیتال باشد یا با تلفن هوشمند. در این مطلب می‌خواهیم به صورت گام به گام به آموزش عکاسی وقتی سوژه‌تان دارای پس‌زمینه سفید است، بپردازیم و نکاتی را مطرح کنیم. پس با ما همراه باشید.

در ادامه این مطلب فرض را بر عکاسی با دوربین دیجیتال گذاشته‌ایم و توضیحات را بر آن اساس می‌دهیم اما چنانچه می‌خواهید با موبایل عکاسی کنید، خوب است ابزارهای لازم برای این کار را بشناسید و آماده کنید.

گام یکم: میز خود را آماده کنید

پس از آنکه تمام ابزارهای مورد نیاز خود را جمع آوری و آماده کردید، زمان آن رسیده است که فضای عکاسی خود را آماده کنید.
میز را تا جایی که می‌توانید به پنجره نزدیک کنید تا از نور طبیعی نهایت بهره را ببرید اما این کار را تا جایی انجام دهید که سایه‌های پنجره یا دیواره‌های روی میز نیفتد.
هرچه شما به پنجره نزدیکتر باشید و هرچه پنجره‌ای که انتخاب می‌کنید بزرگتر باشد، نوری که به میز می‌تابد نرم‌تر خواهد بود.
فراموش نکنید که سایر منابع نوری داخل اتاق را خاموش کنید، چرا که تنظیمات شما را بهم خواهند ریخت.
می‌توانید میز را نسبت به پنجره در زاویه‌های مختلف قرار دهید. ابتدا با زاویه 90 درجه شروع کنید و سپس آن را به زوایای 45 درجه یا صفر درجه (میز به موازات پنجره) بچرخانید و استایل‌های مختلف نورپردازی را امتحان کنید.
در عکاسی از غذا معمولا نور از زاویه پشت سر میز و روبروی دوربین می‌تابد تا حالت مهیج‌تری به عکس ببخشد.
یادتان باشد که به تابش مستقیم نور خورشید نیاز ندارید زیرا چنین نوری قطعا محصول و عکس شما را بی‌کیفیت خواهد کرد.

گام دوم: وسعت دید خود را تنظیم کنید

راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد اما در همه این راه‌ها باید در نظر داشته باشید که هدف نهایی شما این است که بُرد شما از سطح صاف میز تا سطح عمودی را پوشش دهد. پس باید این بُرد را به‌گونه‌ای تنطیم کنید که چنین شکلی به خود بگیرد.
یک راه این است که میز را کنار دیوار قرار دهید و صفحه سفید پیش‌زمینه را با نوارچسب به دیوار متصل کنید جوری که ادامه آن روی میز قرار گیرد.
اگر زاویه میز طوری است که دیواری پشت آن قرار ندارد از یک پایه محکم و نگه‌دارنده برای ایجاد سطح عمودی استفاده کنید. مثلا چند کتاب یا تکه‌ای چوب یا حتی چند آجر!
محصولی که می‌خواهید از آن عکس بگیرید را در وسط این صفحه روی سطح افقی قرار دهید و کنار آن فضای کافی برای بازتابنده سفید خالی بگذارید.

گام سوم: دوربین خود را تنظیم کنید

1. ابتدا تعادل رنگ سفید یا وایت‌بالانس را در حالت خودکار (auto) قرار دهید.
2. فلاش را خاموش کنید
3. تنظیمات عکس: کیفیت عکس را در بهترین حالت قرار دهید:
– در صورت امکان در حالت خام (RAW) عکسی کنید.
– اگر دوربین شما امکان عکاسی خام ندارد، با بهترین کیفیت JPG ممکن عکس بگیرید. در برخی دوربین‌ها امکان تنظیم اندازه و کیفیت وجود دارد.
اندازه: بزرگ (Larg – L)، متوسط (Medium – M)، کوچک (Small – S). برای آنکه بهترین کیفیت را داشته باشید باید بزرگترین اندازه را انتخاب کنید. یادتان باشد که می‌توانید عکس را بعدا با ویرایش کوچکتر کنید اما هرگز نمی‌توانید آن را بزرگتر کنید.
کیفیت: خیلی خوب (Superfine – S)، خوب (Fine -F)، معمولی (Normal – N). در این حالت هم همیشه باید خیلی خوب را انتخاب کنید. این تنظبم به تعداد پیکسل‌های سنسور دوربین شما مربوط می‌شود. استفاده نکردن از همه پیکسل‌های سنسور از کیفیت آن می‌کاهد.
– ایزوی دوربین را روی 100 قرار دهید. ایزو حساسیت سنسور دوربین را کنترل می‌کند. هرچه ایزو بالاتری انتخاب کنید نویز بیشتری در تصویر خواهید داشت. معمولا کمترین ایزویی که می‌توانید انتخاب کنید 100 است پس همان را انتخاب کنید.

4. تنظیمات نورسنجی
گزینه1: دوربین را در حالت دستی (M) قرار دهید.
برای کاری که شما می‌خواهید انجام دهید این بهترین تنظیم است زیرا در طول مدت عکاسی چیزی تغییر نمی‌کند یا جابجا نمی‌شود. در حالت تنظیم دستی با تنظیم عدد اف روی بالاترین مقدار، می‌توانید بالاترین عمق میدان را به دست آورید.
اگر از دریچه یا لایوویو (LiveView) دوربین به سوژه نگاه کنید احتمالا همه چیز تیره است که خوب طبیعی است. در این حالت باید سرعت شاتر را کاهش دهید تا جایی که نور و روشنایی عکس مناسب شود.


گزینه 2: از حالت اولیت دریچه دیافراگم (A یا Av) استفاده کنید.
اگر دوربین شما این گزینه را دارد می‌توانید از آن بهره بگیرید. باز هم مثل مرحله قبل عدد اف را به بزرگترین مقدار تغییر دهید. در این حالت سرعت شاتر به طور خودکار تنظیم خواهد شد. البته شاید نیاز باشد از جبران‌سازی‌های نوری دیگری برای اصلاح این نورسنجی خودکار استفاده کنید.

گزینه 3: نوردهی خودکار (Auto Exposure)
اگر از آن دسته کاربران دوربین هستید که همه چیز را به دنیای خودکار واگذار می‌کنید پس این گزینه برایتان بهترین است. اما حق انتخاب زیادی به شما نخواهد داد.
اگر با موبایل عکاسی می‌کنید، خوب است با انگشت روی قسمتی که سوژه قرار داد تپ کنید تا نورسنجی بر اساس سوژه به طور خودکار تنظیم شود.

5. زوم کنید. دوربین‌ها معمولا یک زوم دیجیتال دارند و یک زوم نوری یا اپتیکال. از زوم دیجیتال استفاده نکنید زیرا کیفیت عکس شما را کاهش می‌دهد. با زوم دیجیتال تا جایی که می‌توانید روی سوژه زوم کنید.

گام چهارم: محصول خود را در وسط سطح قرار دهید
قراردادن محصول در محل مناسب بنظر راحت‌ترین کار است؛ در حالیکه پیدا کردن زاویه و جای مناسب به صرف زمان و حوصله نیاز دارد. مثلا اگر می‌خواهید از یک بطری عکاسی کنید دقت کنید که برچسب آن دقیقا در مرکز تصویر قرار بگیرد. بیشتر اوقات جابجایی‌های ظریف نیاز است تا به بهترین نتیجه دست یابید.

گام پنجم: کارت بازتابنده نور را در بهترین محل قرار دهید
یک کارت سفید ساده یکی از مهمترین ابزارهای اصلاح و تعدیل نور است. نور از کارت بازتاب می‌کند و تمام سایه‌های موجود را محو می‌کند. این که این کارت را چطور قرار دهید به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد. حالت‌های مختلف را امتحان کنید تا نتیجه مطلوب را به دست آورید.

گام ششم: عکس بگیرید و آن را ارزیابی کنید
پس از انجام همه تنظیمات عکس خود را ثبت کنید. سپس زمانی را به بررسی آن اختصاص دهید و آن را از همه جهات بررسی کنید. اینجاست که تجربه و دانش به کمک شما خواهند آمد. ببینید ایرادهای کارتان کجاست و سعی کنید در عکس بعدی آن‌ها را بهبود ببخشید.

برای آنکه دید بهتری نسبت به کیفیت عکس‌ها داشته باشید آن‌ها را در کامپیوتر خود آپلود کنید و با دقت بیشتر مورد بررسی قرار دهید. می‌توانید از ابزارهایی مانند لایت‌روم یا فوتوشاپ نیز استفاده کنید و حتی آن‌ها را کمی ویرایش کنید (ویرایش‌های غیر حرفه‌ای). این کار امکان بهتری برای بازبینی و بررسی عکس‌ها به شما خواهد داد. بی‌شک عکسی که در نهایت انتخاب می‌کنید نیاز به ویرایش حرفه‌ای و بیشتری خواهد داشت.

قبل از ویرایش
بعد از ویرایش


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت