ویژگی‌های یک دوربین عکاسی خوب چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

ویژگی‌های یک دوربین عکاسی خوب چیست؟ویژگی‌های یک دوربین عکاسی خوب چیست؟ چه دوربینی بخریم که مناسب کارمون باشه؟

شاید اگر سه دهه قبل از عکاسی حرف می‌زدیم، کمتر کسی پیدا می‌شد که در مورد آن نظر بدهد یا علاقه چندانی به آن داشته باشد. شاید مهم‌ترین علتش گرانی، کمبود ابزار و دشواری‌های گرفتن چند عکس ساده بود. اما امروزِ به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که با عکاسی ناآشنا باشد. از طرفی ارزانی و در دسترس قرار گرفتن راحت انواع ابزارها و روش‌های عکاسی باعث شده است که علاقه عموم نسبت به عکاسی به شدت افزایش پیدا کند. از شبکه‌های اجتماعی و فضای وب هم نمی‌شود گذشت که بستر خوب و نامحدودی را برای به اشتراک گذاشتن عکس‌ها فراهم کرده‌اند که در بالارفتن علاقه مردم به عکاسی بسیار تاثیرگذار بوده است. اما عکاسی مثل تمام علوم و حرفه‌ها نیاز به پیشرفت را در دنبال کننده‌اش ایجاد می‌کند. به عبارت ساده هرکسی که عکاسی می‌کند و علاقه مند به عکاسی است؛ حتما روزی می‌رسد که با خودش می‌گوید «دیگر وقتش رسیده دوربین بهتری بخرم» و اینجاست به با یک سوال بنیادی روبه‌رو می‌شود که «چه دوربینی بخرم؟» این سوال کاملا بجاست و حتما باید به آن درست و اصولی پاسخ داده شود.

انتظار شما از دوربین چیست؟
اولین سوالی که قبل از خرید دوربین باید از خودتان بپرسید و به آن جواب دهید این است که اصلا دوربین را برای چه کاری می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید صرفا در جمع خانواده یا دوستان عکاسی کنید یا بیشتر علاقه به عکاسی هنری دارید؟ شاید هم علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت هستید و یا می‌خواهید به سمت عکاسی حیات وحش بروید. هرکدام از این سوال‌ها می‌تواند انتظار شما از دوربینی که می‌خواهید را تغییر دهد. پس ابتدا حتما مشخص کنید که چه دوربینی و برای چه نوع کاربردی می‌خواهید.

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟
شما باید مشخص کنید که می‌خواهید چقدر برای خرید دوربین و تجهیزات آن خرج کنید؛ اگر بودجه شما محدود است و در آینده هم مشخص نیست بخواهید چقدر به هزینه‌هایتان اضافه کنید بهتر است دور خرید دوربین‌های DSLR را خط بکشید. چون این دوربین‌ها نیاز به هزینه‌های زیاد و متعددی دارند. در عوض می‌توانید به سراغ سری کامپکت و مدل‌های مختلف آن بروید که هم در هزینه‌تان صرفه‌جویی کرده باشید و هم به عکاسی‌تان بپردازید. از طرف دیگر اگر به مراحل بالاتر عکاسی علاقه‌مند شدید، می‌توانید در آینده و با دید بهتری برای خرید دوربین‌های حرفه‌ای‌تر برنامه ریزی کنید. البته این شامل کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای عکاسی را شروع کنند نمی‌شود چون بالاخره باید دوربین DSLR خریداری کنید پس بهتر است پولتان را برای دوربین‌های سطح پایین‌تر خرج نکنید و با یک انتخاب درست، یک دوربین سطح مبتدی DSLR خریداری کرده تا بتوانید اصولی عکاسی کنید.

انواع دوربین‌های عکاسی را بشناسید
اگر تصمیم شما برای عکاسی جدی است حتما باید در مورد مدل‌ها و سبک‌های مختلف این دوربین‌ها اطلاعات کسب کنید. به طور کلی امروزه سه نوع دوربین عکاسی دیجیتال داریم. که هرکدام از آن‌ها به چند زیر مجموعه تقسیم می‌شوند.

* اولین و پر مصرف‌ترین آن‌ها دوربین‌های کامپکت (Compact) هستند. این دوربین‌های به دلیل ماهیتی که دارند انتخاب اول خیلی از علاقه مندان به عکاسی هستند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها این است که جمع و جور هستند و به غیر از خرید دوربین، هزینه اضافی چندانی برای شما ندارند. از طرفی خیلی از تنظیمات عکاسی در آن‌ها به صورت خودکار است و کاربر دغدغه چندانی از این بابت نخواهد داشت. سری دوربین‌های کامپکت بسته به نوع کاربری به چند دستهٔ آماتور، سوپر زوم و سطح پیشرفته تقسیم می‌شود که هرکدام توضیحات مفصلی دارد که از موضوع این مطلب خارج است.

خرید دوربین
* نوع بعدی دوربین‌های DSLR هستند؛ هم آن‌های که ظاهر بزرگ و حرفه‌ای دارند و لنز آن‌ها هم قابل تعویض است که عموما انتخاب کسانی است که می‌خواهند جدی عکاسی را دنبال کنند. نقاط قوت این نوع از دوربین‌ها بسیار است از جمله دسترسی به تمام امکانات دوربین به صورت دستی، عدم وجود محدودیت در سبک عکاسی و …؛ اما معایبی مثل بزرگی و استفاده نه چندان راحت در مقایسه با کامپکت‌ها و گرانی خود و تجهیزات را هم در پی دارد. یعنی شما اگر به فکر خرید این نوع از دوربین‌ها هستید حتما باید توجه کنید که خرید دوربین به تنهایی بخشی از ماجراست و شما باید هزینه‌های بیشتری برای خرید لنز و دیگر تجهیزات کنار بگذارید. این سری از دوربین‌ها به سه بخش آماتور، نمیه حرفه‌ای و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند.
چه دوربینی بخریم

* نوع بعدی دوربین‌های بدون آینه، شبه SLR یا بریج (Bridge) هستند. این دوربین‌ها به نحوی بین دوربین‌های کامپکت و DSLR هستند. یعنی از هرکدام از این دو نوع دوربین چیزهایی را به ارث برده‌اند. مثلا ظاهر آن‌ها بیشتر شبیه به دوربین‌های کامپکت است اما باطن آن‌ها به دوربین‌های DSLR نزدیک‌تر است، بعضی مدل‌های آن‌ها لنزهای قابل تعویض دارند و امکانات متنوعی برای عکاسی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این دوربین‌ها بیشتر مناسب افرادی است که ظاهر دوبین‌های کامپکت را می‌پسندند اما از طرفی می‌خواهند امکانات متنوع عکاسی را هم در اختیار داشته باشند. البته این به معنای این نیست که معایبی نداشته باشند از جمله معایب این دوربین‌ها نبود امکانات کافی در ایران، باتری محدود، نداشتن چشمی و آسیب پذیری بیشتر آن‌ها با توجه به فشره بودنشان است.

اشتباهات رایج در زمان انتخاب دوربین چیست؟
حالا دیگر وقت آن رسیده که دوربین مورد نظر خودتان را انتخاب کنید؛ اگر به فروشگاه‌های شهر یا فروشگاه‌های معتبر اینترنتی مراجعه کنید و به هرکدام از سه دسته اصلی سر بزنید قطعا با انواع مختلف از دوربین‌ها روبرو می‌شوید که هرکدام با توجه به قیمت امکانات متفاوتی دارد. اینجاست که بعضی فکر می‌کنند دوربینی که مگاپیکسل بالاتری داشته باشد یعنی کیفیت عکس بهتری هم دارد. در صورتی که سخت در اشتباه هستند زیرا مگاپیکسل بالاتر به معنای کیفیت عکس بالاتر نیست! مگاپیکسل رابطه مستقیم با ابعاد و اندازه عکس دارد. البته این به این معنا نیست که به سراغ دوربین‌هایی بروید که مگاپیکسل پایین دارند. اکثر دوربین‌های فعلی حداقل 16 مگاپیکسلی هستند و این کاملا قابل قبول و مناسب است. اما مواردی که در کیفیت عکس خروجی تاثیر دارند مسائلی مثل لنز دوربین و فناوری پردازی عکس توسط دوربین است. این دو مورد بیشتر تخصصی می‌باشند اما اگر می‌خواهید خیال خودتان را راحت کنید به سراغ مارک‌هایی بروید که در این زمینه حساب خودشان را پس داده‌اند. گول تبلیغات خیلی از دوربین‌ها را نخورید، دوربینی که می‌خواهید بخرید را در دست بگیرید؛ ببنید با آن راحت هستید یا نه؛ وزن و اندازه‌اش برای شما مناسب هست یا خیر و خلاصه اینکه کمی وسواس به خرج دادن در این مورد جای دوری نمی‌رود. از اینترنت هم می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد دوربین خاصی که می‌خواهید تهیه کنید بدست بیاورید. حتی می‌توانید بسته به نوع دوربین و لنز کیفیت عکس و موارد دیگر را که توسط دیگر افراد برسی شده‌اند را مشاهده کنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت