عکاسی ضدنور یا سیلوئت با موبایل

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی ضدنور یا سیلوئت با موبایل
عکاسی ضدنور یا سیلوئت یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های عکاسی است. این روش عکاس، چه با دوربین‌های دیجیتال و چه با موبایل زیبایی و جذابیت‌های خاص خود را دارد. در این تکنیک، منبع نور در پشت سوژه قرار می‌گیرد و باعث می‌شود سایه‌ای از سوژه روی عکس ایجاد شود. بهترین و زیباترین زمان‌ها برای این نوع عکاسی می‌توان هنگام غروب یا طلوع خورشید اشاره کرد. این مطلب به آموزش نکات اساسی برای عکاسی ضدنور یا سیلوئت به وسیله دوربین تلفن همراه مویایل می‌پردازد.

نور مناسب برای عکاسی ضدنور را پیدا کنید
اگر با آیفون یا تلفن‌های هوشمند پیشرفته عکاسی کنید، متوجه می‌شوید که چنانچه منبع نوری در پشت سوژه قرار بگیرد، موبایل شما به طور خودکار سوژه را تاریک‌ یا سیلوئت می‌کند. به همین دلیل است که عکاسی ضدنور با موبایل بسیار ساده است.

برای آنکه بتوانید عکس‌های ضدنور خوبی در برابر منبع نوری بگیرید، ابتدا لازم است منبع نوری که به نام نور مستقیم شناخته می‌شود را پیدا کنید. منبع نوری مستقیم یعنی نوری که در امتداد خط افق به لنز موبایل شما برسد و به شما امکان دهد تا عکس‌هایتان را مقابل این منبع نوری بگیرید. در روزهای آفتابی یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از طلوع آفتاب این نور در دسترس است. اگر در شهر‌های مرتفع زندگی می‌کنید در زمستان در طول روز نیز آفتاب در ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین قرار دارد و می‌تواند به عنوان منبع نوری مستقیم شمرده شود.

عکاسی ضدنور با زاویه نور کم در ساعات طلایی روز بهترین نتیجه را به دست می‌دهد.

از آنجایی که در عکاسی ضدنور خورشید پایین است، پیش از گرفتن عکس دقت کنید که نسبت به نقطه‌ای که در آن قرار گرفته‌اید، در مسیر دیدتان باشد. فضاهایی باز مانند کناردریا، پارک‌ها، زمین‌های ورزشی می‌توانند مکان‌های خوبی برای عکاسی سیلوئت به شمار روند.

در بیشتر مواقع انتظار می‌رود که نور از آسمان به سوژه بتابد، اما خوب است به خاطر بسپاریم که گاهی از سطح خیس پیادهٰ‌رو‌ها نیز می‌توان به عنوان یک منبع نوری مستقیم بهره برد.

همچنین در خانه و فضاهای سربسته با قرار دادن سوژه در برابر پنجره‌ای که از آن نور به داخل می‌تابد می‌توان نمونه‌ها عکس‌های جالب و خلاقانه‌ای را به دست آورد.

وقتی سوژه بخش برزگی از تصویر را به خود اختصاص دهد (مانتد عکس بالا)، موبایل به طور خودکار نورسنجی را روی سوژه قرار می‌‌دهد و بدین‌ترتیب عکس ضدنور شما را خراب می‌کند. برای آنکه در چنین شرایطی بتوانید عکس خوبی بگیرید باید در تنظیمات تلفن هوشمندتان Exposure را در حالت manual قرارد داده و سپس با تپ کردن (ضربه زدن) روی روشن‌ترین نقطه تصویر، مکان مورد نظر برای نورسنجی را انتخاب کنید. بدین‌ترتیب سوژه شما سیاه و تاریک به نظر می‌رسد.
سوژه مناسب را پیدا کنید

پس از آنکه نور مناسب با جهت مستقیم را پیدا کردید، گام بعد پیدا کردن و عکاسی از سوژه‌هایی است که جذاب باشند. با وجود این که می‌توانید از هر چیزی عکاسی ضدنور کنید امابیشتر عکس‌های ضدنور از مردم هستند یا مردم بخشی از سوژه‌های آن‌ها هستند.

عکاسی ضدنور یک روش فوق العاده برای انتقال داستان، احساسات، حس و حال روحی به بینندگان عکس‌هایتان است. چرا که تلفیقی از سادگی و رمز و رازی نهان است. آن‌ها به بیننده یک تصویر واضح از همه چیز ارائه نمی‌دهند و در عوض به بیننده این امکان را می‌دهند که با دیدن بخشی از تصویر بخش دیگر از با استفاده از تصورات خود شکل دهد.

قرار دادن سوژه‌های انسانی در این سبک از عکاسی باعث پررنگ‌تر شدن حس رازآلودگی عکس می‌شود.

اگر با عکاسی با موبایل آشنایی داشته باشید احتمالا به خوبی می‌دانید که چطور از کسانی که نمی‌شناسید عکاسی کنید بدون آنکه خودتان یا دیگران را معذب کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، نکته‌ها و ترفند‌های عکاسی خیابانی با موبایل می‌تواند راهنمای خوبی برای بهبود کیفیت کارتان به شمار رود.

با وجود اینکه می‌توانید از هر سوژه‌ای برای عکاسی ضدنور بهره بگیرید اما بهتر است سوژه یا سوژه‌هایی انتخاب کنید که شکل قابل تشخیصی داشته باشند. در عکس ضدنور معمولا اطلاعات کاملی از رنگ، بافت و ظاهر سوژه به دست نمی‌آید، به همین دلیل بهتر است سعی کنید سوژه‌هایتان شکل قابل تشخیصی داشته باشند.

عکس سیلوئت چیست و چطور می‌شود آن را انداخت؟

عکاسی ضدنور یا سیلوئت با موبایل


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود