نکات آموزش عکاسی از حشرات

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات آموزش عکاسی از حشراتآیا شما هم به عکس گرفتن از حشرات علاقه مندید؟ درباره عکاسی از حشرات چه میدانید؟

برای حشرات عکس برداری کلوزآپ نیاز است؛ آن‌ها کوچک و پیچیده هستند و بنابراین باید به جزئیات توجه شود. از وسایل درست استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید؛ این وسایل شامل یک لنز ماکروست که برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ طراحی شده است. شما ابزار‌های دیگری نظیر سه پایه و رفلکتور را مفید خواهید یافت.

نزدیک شو
اگر می‌خواهید عکس‌های کلوزآپ واقعی بگیرید، یک لنز ماکرو ضروری خواهد بود. شما به یک لنز ماکرو خاص با فاصله کانونی 50 تا 200 میلیمتر نیاز دارید. دوربین می‌تواند توسط خودتان یا سه پایه نگه داشته شود، اما تا جای ممکن ساکت باشید که از فرار حشره جلوگیری کنید. روی سوژه فوکوس کنید و مطمئن شوید که واضح است. از یک عمق میدان کم استفاده کنید تا پس زمینه را کاملا مات ثبت کنید.

از زوایای خلاقانه استفاده کن
برای گرفتن عکس‌های رویایی، خلاقانه فکر کنید. آرام و بی سر و صدا به بالای سر موجود حرکت کنید تا از یک زاویه جالب عکس بگیرید. اگر عکستان شامل یک گل رنگارنگ باشد بیشتر قابل توجه خواهد بود. یک تکنیک ممکن این است که بالای سر یک گل منتظر بایستید تا یک حشره به روی آن بنشیند. گل‌هایی که شهد زیادی دارند معمولا حشرات را جذب می‌کنند.

در فوکوس نگهش دار
در فوکوس نگه داشتن یک حشره حین استفاده از لنز ماکرو بسیار سخت است به خصوص که دوربین را روی دست نگه داشته باشید. چراکه وقتی شما از یک عمق میدان کم استفاده می‌کنید، محدودهٔ کمتری برای خطا به خودتان می‌دهید. به همین خاطر بهتر است همیشه از یک سه پایه و کوچکترین اندازه دیافراگم ممکن برای جلوگیری از تاری سوژه استفاده کنید. هر دو نوع فوکوس دستی و اتوماتیک را امتحان کنید و ببینید کدامیک برای شما بهتر کار می‌کند. برخی اوقات فوکوس اتوماتیک برای پیدا کردن سوژه مورد نظر شما اندکی زمان خواهد گرفت. برای حشره‌های بزرگتر، روی سرشان فوکوس کنید.

از حشرات متحرک عکس بگیر
هنگام عکاسی از حشرات در حال پرواز، جلوگیری از تار شدن بسیار مشکل‌تر خواهد بود. خوشبختانه، شما می‌توانید با انتخاب سرعت شاتر 1/250s یا سریع‌تر از تار شدن جلوگیری کنید یا از فلاش برای ثابت کردن این حرکت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که دوربین را روی سه پایه بگذارید و از دکمه شاتر کابلی یا ریموت یا تایمر خود دوربین برای عکاسی استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که با فشردن کلید شاتر توسط انگشت، کمی لرزش در دوربین ایجاد می‌شود که با زوم کردن عکس، کوچکترین تاری قابل مشاهده است.

به دنبال رنگ‌های زنده بگرد
استفاده از فلاش حلقه‌ای را در نظر داشته باشید. این نوعی از فلاش است که شکل شیرینی‌های دونات بوده و بر روی انتهای لنز قرار می‌گیرد. عکس به دست آمده بدون سایه خواهد بود که برای عکاسی با تمرکز بر جزئیات از حشرات عالی است. جلو رفتن سبب می‌شود که تضاد قابل توجه بین رنگ‌ها کاملا واضح شود. شما حتی می‌توانید یک حشره را به داخل خانه بیاورید و یک مجموعه عکس با گل رنگارنگ ایجاد کنید.

هنگام فعالیت بگیرشان
حشرات در طول روز فقط اطراف گل‌ها نیستند. آن‌ها کار‌های روزانه دارند. برای عکاسی از یک مورچه تا سطح زمین پایین بیایید (از یک حصیر برای زیر دوربین استفاده کنید) و از حشرات مشغول به کارهای روزانه شان عکس بگیرید. اگر خورشید خیلی روشن نباشد ممکن است لازم باشد تا از فلاش جبرانی استفاده کنید که جزئیات بیشتری از حشره ثبت شود. چون آن‌ها خیلی کوچک هستند، از اینکه فوکوس دقیقا روی حشره باشد اطمینان حاصل کنید. حالت عکسبرداری را روی تقدم دیافراگم (AV) قرار دهید و یک دیافراگم باز (f/2-f/5.6) برای ایجاد پس زمینه مات انتخاب کنید.

تتنظیمات پیشنهادی
حشرات بسیار کوچک هستند و همیشه وقتی از پس زمینه جدا باشند عالی به نظر می‌رسند. بنابراین، از یک عمق میدان کم استفاده کنید، معمولا f/2.8 – در نتیجه شما قادر به داشتن یک سرعت شاتر زیاد و در عین حال مناسب خواهید بود. حشرات سریع حرکت می‌کنند، پس از انتخاب حالت عکاسی ورزشی پرهیز نکنید چرا که این حالت به شما اجازه می‌دهد از سوژه‌های سریع عکسبرداری کنید.

ابزار پیشنهادی
داشتن یک لنز ماکرو برای گرفتن عکس‌های نزدیک به صورت کاملا واضح نیاز است، اما پیشنهاد ارزان تری نیز وجود دارد. شما می‌توانید افزونه‌هایی با نام «حلقه یا لوله گسترش» تهیه کنید که باعث بهبود عکس‌های کلوزآپ می‌گردند. همچنین می‌توانید از فیلتر‌هایی استفاده کنید که با بزرگنمایی به شما کلوزآپ خوبی می‌دهند. هر دو بسیار خوب اند ولی کیفیت در حد استفاده از لنز ماکرو نخواهد بود. به یاد داشته باشید که حلقه گسترش با لنز‌های روشن (مثل یک لنز 50mm با f/1.8 یا کمتر) بسیار خوب کار می‌کند. در صورت امکان از یک سه پایه یا تک پایه استفاده کنید. از کاغذ‌های رنگی برای ایجاد پس زمینه‌های آماده و جذاب، چه بیرون از خانه و چه داخل استفاده کنید.

جمع بندی
در بیرون تعداد زیادی حشرات رنگارنگ، در اندازه‌های مختلف و شکل‌های گوناگون وجود دارند. این‌ها فقط تعدادی از دلایلی است که عکاسی از حشرات جذاب است. شما باید صبور باشید چرا که حشرات سخت پیدا می‌شوند و ممکن است سریع فرار کنند. در صورت نیاز شما می‌توانید یک حشره را به درون خانه بیاورید تا از آن عکاسی کنید، البته به آرامی و با مراقبت. بعد از آن همیشه آن را به جایی که از آن آورده اید برگردانید. از آنجایی که حشرات همه جا هستند هیچ بهانه‌ای برای اینکه نروید و پیدایشان نکنید و از آن‌ها چند عکس نگیرید پذیرفته نیست.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود