عکاسی تایم لپس چیست و آموزش انجام این سبک عکاسی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

عکاسی تایم لپس چیست و آموزش انجام این سبک عکاسی
عکاسی تایم‌لپس یک تکنیک سینماتوگرافی است که فرکانسی که فریم‌ها ضبط می‌شوند، بسیار کمتر از فرکانسی که برای پخش مجدد آن‌ها استفاده می‌شود. بدین ترتیب وقتی آن‌ها را تماشا می‌کنید، اتفاقات سریع‌تر رخ می‌دهند.
در بیان ساده تر: در این تکنیک عکاس، زمان دستکاری می‌شود. اتفاق‌هایی که رخ دادن آن‌ها دقیقه‌ها، ساعت‌ها و حتی ماه‌ها ممکن است به طول بی‌انجامد را می‌توان با ضریبی بین ده تا میلیون برابر سریع‌تر کرد. مانند یک ویدئو از رشد جوانه گیاهان و یا گذر فصل ها.
ٖ
عکاسی تایم‌لپس از کجا و چطور آغاز شد؟
از Eadweard Muybridge، عکاس قرن نوزدهم، به عنوان کسی یاد می‌شود که آغازگر این تکنیک عکاسی بوده است. او علاوه بر نام عجیبش به دلیل ابتکارش که منجر به برنده شده حاکم در شرط بندی 25 هزار دلاری مسابقه اسب سواری شد، معروف شده است. او در این مسابقه با استفاده از 24 دوربین ثابت که به فاصله 21 اینچ از یکدیگر قرار داشتند یک تایم‌لپس از حرکت اسب در طول مسیر مسابقه ثبت کرد. این تصاویر با این که از کیفیت خوبی برخوردار نبودند اما نشان داد که اسب مسابقه‌ای آن‌ها با برداشتن هر چهارپایش از روی زمین چهارنعل می‌تازد.


اما نباید از خدمتی که دکتر John Ott به رشد این تکنیک کرد نیز غافل شد. تایم‌لپسی که او تهیه کرده بود یکی که از معرف‌ترین و مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. دکتر برای آنکه تاثیرات تغییرات نور و میزان آب را بر گیاهان نشان دهد در یک بازه زمانی طولانی آن‌ها را در برابر تجهیزات عکاسی قرار داد و در نهایت ویدئوی زیر حاصل گشت.

تجهیزات مورد نیاز عکاسی تایم لپس: هرگز فراموش نکنید که عکاس‌های بزرگی در طول تاریخ بوده‌اند که تجهیزاتشان بسیار ابتدایی‌تر از چیزی بوده که شما امروز در اختیار دارید و همچنان عکس‌های بی‌نظیری ثبت کرده‌اند.

1. سه‌پایه

خبر خوب این که هر سه پایه قدیمی و یا سنگینی که داشته باشید که ثابت و محکم در جای خود بایستد می‌تواند برای کار مورد استفاده قرار گیرد. خبر بد این که گاهی محلی که می‌خواهید از آن عکاسی کنید تا محل اقامت و یا خودروتان راه زیادی دارد و حمل سه پایه قدیمی و سنگین کار آسانی نیست. مهم‌ترین قابلیتی که سه پایه باید داشته باشد استواری آن است، با بقیه مسائل می‌توان تا حدی کنار آمد.

2. زمان سنج

زمان سنج یک تریگر برای دوربین شما می‌رود. وسیله‌ای که دوربین را در فاصله زمانی‌های مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای ثبت عکس فعال کند. به عبارت دیگر این وسیله قلب عکاسی تایم‌لپس به شمار می‌رود. انواع زیادی از این فاصله سنج‌ها وجود دارد که شما می‌توانید بر حس نیاز و بودجه‌تان از بین آن‌ها انتخاب کنید.

3. دوربین

در جواب این سوال که آیا دوربین خاصی برای عکاسی تایم‌لپس وجود دارد باید گفت که بله هر دوربین DSLR که داشته باشید می‌تواند برای این منظور به کار گرفته شود. از جمله دوربین‌های خوبی که برای این سبک از عکاسی می‌توانند نتایج خوبی را ارائه دهند، می‌توان به دوربین‌های زیر اشاره کرد:
Sony Alpha a7s
Canon EOS Rebel T3i
Canon 7D
Canon 5D Mark III
GoPro Hero 3+

4. فیلتر ND

مانند عینک آفتابی، فیلتر ND نیز می‌تواند شدت نور را کاهش دهد بدون آنکه رنگ آن را دستخوش تغییر کرده باشد. شدت نور کمتر امکان استفاده از سرعت شاتر‌های کمتر را فراهم می‌کند و سرعت شاتر کمتر قابلیت ثبت حرکت در تصویر را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این 4 وسیله ضروری که به آن‌ها اشاره شد، تجهیزات دیگری نیز هستند که همراه داشتن آن‌ها هنگام عکاسی پیشنهاد می‌شود: گریپ باتری، باتری یدکی، حاف‍‍ظه اضافی دوربین، کارت خوان.

چطور عکس تایم‌لپس بگیریم؟
با تاکید بسیار بر این نکته، سفارش می‌شود که پیش از آنکه دوربین و سایر تجهیزات را برداشته و برای عکاسی تایم‌لپس از خانه بیرون بروید، اصول آنرا بخوانید و یاد بگیرید و جندین بار تمرین کنید. در این تمرین‌ها بیشتر تمرکزتان بر روی تمرین با تعییر سوژه‌ها باشد و تمرکز کمتری بر روی ایجاد یک تایم‌لپس تمام و کمال داشته باشید. نگران نباشید برای آن زمان زیادی در پیش رو دارید.


اما بازه‌های معمولی که می‌توانید زمان سنج را برای آن تنظیم کنید:

1. باز‌ه‌های زمانی 1 ثانیه‌ای
ترافیک روان
ابرهایی که با سرعت زیاد حرکت‌ می‌کنند

2. باز‌ه‌های زمانی 1 – 3 ثانیه‌ای
طلوع
غروب
ابرهایی که سرعت حرکت کم دارند
جمعیت
ماه یا خورشید در نزدیکی خط افق

3. باز‌ه‌های زمانی 15 – 30 ثانیه‌ای
سایه‌های متحرک
خورشید در میان آسمان (بدون ابر)
ستاره‌ها (بین 15 تا 60 ثاتیه)

4. باز‌ه‌های طولانی‌تر
گیاهانی که رشد سریع دارند (90 تا 120 ثانیه)
پروژه‌های ساخت (5 تا 10 دقیقه)

یک نمونه از پروژه‌های ساخت، بنایی است که به جای برج‌های دوقلو ساخته شد و روند ساخت آن 11 سال به طول انجامید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت