چگونه با هزینه‌ای معقول آتلیه عکاسی خانگی راه اندازی کنیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چگونه با هزینه‌ای معقول آتلیه عکاسی خانگی راه اندازی کنیم؟
ساخت یک آتلیه عکاسی خانگی شاید در نگاه اول سخت و نشدنی باشد ولی به خاطر داشته باشید اقدام کردن بهتر از منتظر ماندن است. کافی‌ست نگاهی مجدد به ابزار اطراف خود بیاندازید. با داشتن یک دوربین، چند نمونه از لوازم منزل، فضای کافی و خلاقیت، می‌توانید ساده‌ترین استودیو را در خانه ایجاد کنید. آتلیه‌ عکاسی محلی فوق‌العاده برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا و حرفه‌ای است. آتلیه‌ها اغلب از پرده‌های مختلف با رنگ و نقوش متفاوت و تجهیزات نورپردازی گران قیمت ساخته شده‌اند. اما متاسفانه اکثر ما به این مکان‌ها دسترسی نداریم. بنابراین با چند ایده خوب می‌توان یک آتلیه عکاسی خانگی ایجاد کرد.

اولین نیاز برای داشتن آتلیه عکاسی خانگی فضای دیوار خالی است. بسته به نوع عکاسی شما، این فضا می‌تواند متغیر باشد. قطعا عکاسی تمام قد یا پرتره‌های چند نفره نسبت به عکاسی محصول یا غذا به فضای بزرگتری نیاز دارد.

دومین نیاز، داشتن یک پرده پس‌زمینه است. بسته به رنگ و حالت دیوار، نوع و طرح پرده متغیر و کاملا اختیاری است. پرده سفید یکی از ساده‌ترین پرده‌هایی است که می‌شود استفاده کرد. البته با قلم و رنگ هر تنوعی را می‌توان به آن بخشید.

سومین نیاز و مهمترین آن منبع نور است. نور‌های پیشنهادی ما نور‌های بلند، لامپ‌های ایستاده با بازوهای متحرک است که دامنه تغیرات زیادی را در بر می‌گیرد. همچنین می‌توانید از چراغ مطالعه، چراغ قوه، شمع و غیره کمک بگیرید.

یک فرد را مقابل دیوار در فاصله‌ای مناسب که عمق میدان ایجاد شود قرار دهید. از لنزهایی همانند کانون 50 میلیمیتری با اف 1.2 که دریچه دیافراگم آن‌ها سرعت بالایی دارند استفاده کنید. نور را در اطراف سوژه و به سمت صورت وی بتابانید. به سایه ایجاد شده روی صورت و بدن سوژه دقت کنید. با نزدیک کردن نور به صورت سوژه شدن کنتراست و سایه بیشتر می‌شود. اگر نور دور باشد سایه و کنتراست ملایم‌تر شده و در محیط پخش می‌شود.

تکنیک‌های مختلفی برای نور‌پردازی در یک آتلیه خانگی وجود دارد. استفاده از یک تخته سفید رنگ می‌تواند از میزان نور باقی مانده بین سوژه و منبع جلوگیری کند و کمک می‌کند تا بتوانید سایه دلخواهی روی سوژه ایجاد کنید. همچنین زمانی که تجهیزات نوری کمتری در اختیار دارید، می‌توانید با استفاده از تخته سفید نور‌های اضافی را به سمت خود سوژه یا سوژهای خود منعکس کنید.

اگر می‌خواهید از عکاسی محصول یا غذا انجام دهید، یک میز سفید انتخاب کرده و آن را بین نور و دیوار قرار دهید. می‌توانید از زیربشقابی، قاشق رنگی،‌ دستمال سفره، آینه و … برای زیباتر کردن تصویر استفاده کنید. نور را نزدیک و در حالت مستقیم، بالای سوژه قرار دهید.

آتلیه خانگی یک راه عالی برای عکاسی از محصول

مهم نیست که از چه چیزی عکس می‌گیرید بلکه میزان تمرین و تکرار است که شما را به آنچه که می‌خواید نزدیک‌تر می‌کند. هدف یادگیری به روش آزمون و خطا است. پس تمرین کنید و از خطاهای خود درس بگیرید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت