مشخصات وبسایت حرفهای از نظر کارشناسان به چند بخش کلی تقسیم میشود که در این مطلب به شرح آنها خواهیم پرداخت.
پرتال اینترنتی باید مخاطب مدار باشد.
یکی از ابتداییترین انتظاراتی که از یک سایت اینترنتی میشود داشت، مخاطب مداری پرتال است. یک سایت، در دنیای اینترنت، باید مانند یک سازمان، مخاطب خود را بشناسد و تلاش کند برای حفظ و نگهداری این مخاطب. اگر پرتالی به هر دلیلی، قادر به حمایت از مخاطبان خود و شناسایی راههایی برای حفظ و تعامل اثربخش با جامعه طرفداران خود نباشد، در واقع در چشم انداز خود با شکست رو به رو خواهد شد. حفظ مخاطب و ارتقای آن، بدیهیترین اصلی است که در چشم انداز پرتالهای اینترنتی موفق، مشاهده میشود. سایتهای بزرگ اینترنت، از هر تلاشی برای حفظ مخاطب خود فروگذاری نمیکنند.
چند زبانه بودن و تشخیص نیازهای مخاطبان : ویژه گی یک سایت خوب
ارائه سرویسهای مختلف و فراهم کردن بسترهایی برای ارتباط دو طرفه با جامعه مخاطبان پرتال، برجستهترین رفتار سازمانی پرتالهای موثر وب در یک دهه اخیر بوده است. مخاطب را باید حفظ کرد و به نیازهای آن پاسخ داد. اگر مخاطبی به سایتای میل ارسال کند و شما در جواب، او را به موضوعات حاشیهای و غیر مرتبط در فضای سنتی ارجاع دهید، در واقع شانس مشاهده مجدد سایت توسط این مخاطب را از دست خواهید داد.
اگر به یک نشانی پست الکترونیک، مخاطبی مکاتبه کند وای میل برگشت بخورد، وجهه سایت مورد تردید قرار خواهد گرفت. متاسفانه در برخی از سایتهای دولتی ایران نیز، چنین موضوعی به وفور مشاهده میشود. پرتالی که صفحه ارتباط با ما الکترونیکی نداشته باشد، مسئولان پرتال مجهول الهویه باشند، اطلاعات ارائه شده در پرتال نسخه قابل پرینت نداشته باشد و بارگذاری صفحات، کند و تک زبانه باشد، معمولا در مخاطب مداری با مشکل جدی مواجه خواهند بود. سایتی که قصد دارد آگهی اینترنتی دریافت کند، اما قادر نیست تا یک پست الکترونیکی مشخصی برای این کار تعبیه کند و با مخاطبان رایزنی بکند و فضای مشخصی در پرتال برای آگهی ثابت و چرخشی در نظر نگرفته باشد، نمیتواند درآمد زایی کند. از سویی، پرتالی که بدون اطلاع از جامعه مخاطبان، به تولید محتوای پراکنده در سایت اهتمام میورزد، مثال دیگری از سایتهای بی تدبیر هستند.
سایتهایی که مخاطب را نمی شناسند و در واقع، دنیای اینترنت را شلوغ کرده اند. حتی اگر سایت اینترنتی مربوط به یک شرکت خدماتی کوچک راه اندازی میکنید، باید تلاش کنید تا اطلاعاتی در پرتال ارائه شود که خواننده را برای ارتباط با شرکت ترغیب و تشویق کند. مثلا اگر در زمینه خدمات بیمه و مالیات فعالیت دارید، اصلا بد نیست که فایلهای اطلاعاتی و خواندنی درباره مبانی بیمه و مالیات و مسائل ضروری که همواره مخاطبان با آن رو به رو هستند، در بخش اطلاعاتی پرتال ارائه کنید. با این کار، در موتورهای جست وجو نیز نمایه میشوید و بیننده درخواهد یافت که با مجموعهای علمی و صاحب اطلاع طرف هست.
هر کسب و کار پیش پا افتاده و عادی در دنیای سنتی را میتوان با اطلاعات جامع و ابزارهای مالتی مدیا، به پرتالی پر مخاطب و کسب و کاری فعال در دنیای وب مبدل کرد. تنها باید راه و رسم کسب و کار آنلاین را خوب بدانید و به مشتری و مخاطبان احترام بگذارید. تفاوت مشتری سنتی با مشتری آنلاین آن است که مشتری سنتی، معمولا از یک شهر و شهرهای اطراف به سمت کسب و کار روزانه شما مراجعه میکند اما در دنیای مجازی، کاربری از کشور برزیل یا چین نیز میتواند مشتری بالقوه یا بافعل شما باشد.
پس باید به همه این مخاطبان توجه کنید. برای همین است که همواره پیشنهاد میکنیم، حداقل یک صفحه برای معرفی پرتال به زبانی غیر از فارسی (انگلیسی) در پرتال راه اندازی کنید تا مخاطبان غیر فارسی زبانی که اتفاقی به پرتال مراجعه کرده اند نیز، از کلیات خدمات شما اگاه شوند. شاید مخاطب آینده شما شوند.. پس تلاش کنید تا هر سایتی با هر هدفی که راه اندازی میکنید، مخاطب مدار باشید و ابزارها و روشهایی خلاقانه برای تعامل با کاربران و حفظ ارتباط با آنها بر اساس مواردی که در بخشهای دیگر کتاب به آن اشاره میشود، در دستور کار قرار دهید. اینکه بخش contact us و حتی about us باید اطلاعات خوبی برای معرفی سایت و ابزارهایی برای ارتباط مخاطبان با مجموعه عوامل سایت داشته باشد، مسائلی است که همواره تئوریسینهای طراحی وب به آن اشاره میکنند و باید مد نظر قرار بگیرد. همه این مسائل کوچک، المانهایی از وجهه موفق یک سایت خوب است.
ویدئویی که در زیر ارائه شده است، به زبانی ساده و آسان، نکات بسیار مهم در مدیریت وب سایت برای تازه واردن به کسب و کار اینترنت آموزش داده میشود. نکاتی که در این ویدئو ارائه شده است در واقع توسط یک فرد با تجربه به زبان انگلیسی در دسترس میباشد.
پرتال اینترنتی باید چند زبانه باشد.
ما در دنیایی زندگی میکنیم که اقلا شش زبان در دنیا، زبانهای زنده و متداول است. زمانی، زبان چینی را اصلا مردم نمی شناختند و علاقهای هم به شناخت آن نداشتند. اما وقتی کسب و کار چینی و Made in China دنیا رو به فزونی گذاشت، دنیا به این نتیجه رسید که برای ارتباط با یک و نیم میلیارد نفر، بد نیست که زبان چینی که کاربرد فزایندهای در صنعت و کسب و کار دارد، یادبگیرد.
اکنون، پرتالهای معروف و مشهور و پر مخاطب خبری و خدماتی و غیر خدماتی وب، نسخهای به زبان چینی نیز در اختیار دارند. چین واقعیتی است در دنیای سنتی و حتی در دنیای دیجیتال. اگر کسب و کاری دارید که مخاطبانش، بدون مرز هستند و هر نقطهای از جهان، میتواند مخاطب شما باشد (مانند سایتهای خبری، اطلاع رسانی، معرفی محصول و امثالهم)، نسخه چینی برای پرتال شما میتواند نقش برگ برنده را ایفا کند. پرتالی که فقط به زبان فارسی یا فقط به زبان انگلیسی باشد، پرتالی خواهد بود که میلیونها بیننده وب را از دست خواهد داد.
از دست دادن میلیونها بیننده، یعنی از دست دادن میلیونها کلیک و شانس کم درآمد زایی. امروزه چند زبانه بودن یک پرتال، از معمولیترین انتظارهایی است که مخاطبان یک سایت، از آن دارند و این، یک انتظار به جا میباشد. هر پرتالی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی یا اسپانیولی یا حتی چینی راه اندازی شود، شانس مشاهده آسان آن توسط درصد قابل ملاحظهای از جمعیت کره زمین وجود خواهد داشت.
پس راه اندازی یک سایت بر اساس حداقل دو زبان، موضوعی است که باید در دستور کار وب مستر پرتالهای امروزی قرار بگیرد. نیاز نیست کل سایت و صدها صفحه به زبان دوم ترجمه شود. گاهی اوقات، چند صفحه به زبانهای اصلی، میتواند فرصتی برای تعامل بهینه با مخاطبان مختلف باشد و آنها را برای ارتباط و تعامل دو سویه با سایت ترغیب و تشویق کند. این قضیه برای سایتهای خدماتی و ارائه دهنده اطلاعات صنعتی و تجاری و آموزشی، بسیار مهم است.
افرادی که امروزه به امر طراحی و راه اندازی یک سایت یا وبلاگ روی میآورند، باید بدانند که با بیش از دو میلیارد مخاطب با سواد از 5 قاره جهان با زبانها و تصورات مختلف رو به رو هستند و این امر، وظیفه فعالان صنعت دیجیتال را سنگین میکند. وقتی پرتالی به بیش از یک زبان راه اندازی شود، این موضوع دور اندیشی مدیران پرتال را نشان میدهد که قصد دارند کسب و کار خود را به بیرون ار مرزهای جغرافیایی یک زبان خاص سوق دهند.
زبان دوم، فرصت سازی دوم است که توسط آن، مخاطبان بیش تر، تبلیغات بیشتر و تولید محتوای بیشتر برای کسب و کار پرتال فراهم میشود. فرصت آفرینی ایجاد شده توسط زبانهای مختلف در یک سایت اینترنتی، پتانسیل بالقوهای است که میتواند ضریب مخاطب پذیری پرتال را افزایش داده و بازارهای مختلفی را به سمت و سوی کسب و کار پایگاه رهنمون کند. در نهایت یکی از رازهای طراحی پرتال موفق، توجه به امر چند زبانه بودن است.
پرتال اینترنتی باید دامنهای تک زبانه با پسوندی مرتبط داشته باشد.
این که شما فکر کنید با انتخاب دامنهای که تلفیق فارسی و انگلیسی باشد، بتواند اثربخشی مطلوبی در معرفی دامنه به جامعه مختلفی از مخاطبان داخلی و خارجی داشته باشید، تصور نادرستی هست. دامنه بخشی از هویت یک سایت اینترنتی موفق میباشد. هر اندازه دامنه یک سایت ساده و دارای معنی باشد، موفقیت پرتال نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. شما تصور کنید که دامنهای برای یک سایت خبری با دید بینالمللی ثبت شود به صورت Behtarinnews. آیا برای یک کاربر غیر فارسی زبان این دامنه معنی خواهد داشت؟
آیا میتوان به برد بینالمللی جنین دامنهای در کوتاه مدت و حتی بلند مدت امیدوار بود؟ خیر. به دلیل آن که دامنه تلفیقی از کلمه فارسی behtarin و کلمه انگلیسی News هست. در حالی که کلمه بهترین، به صورت فارگلیسی درج شده است و این یک اشتباه رایج در میان دامنههای داخلی میباشد که نگاه فارگلیسی به ثبت دامنه دارند. در حالی که یک فرانسوی زبان یا یک اسپانیولی زبان، در نام گذاری دامنه خود هیچ گاه تلفیقی از نام اسپانیولی و ژاپنی ! را انتخاب نمیکند.
این که چرا ما این قدر غرب زده شده ایم خود جای تعجب دارد بنابراین، تلاش کنید در نام گذاری دامنه، دامنهای انتخاب شود که به فارسی یا انگلیسی یا هر زبان دیگری، معنی درستی بدهد و اگر تلفیقی هست، تلفیقی از یک زبان باشد نه چند زبان. قطعا کسی انتظار ندارد یک سایت خبری، پسوند biz داشته باشد. بنابراین انتخاب پسوند نیز در نام گذاری دامنه یک پرتال از جایگاه مهمی برخوردار است. نیاز نیست برای راه اندازی سایتهای جدید در هر زمینهای قرق نمیکند، پسوندهای مختلفی از آن را ثبت کرده و به دامنه اصلی لینک دهید.
همه کسب و کارهای آنلاین را نباید در حد آمازون و گوگل در ابتدا نگاه کرد. اکنون که هزینه ثبت دامنه و تمدید آن افزایش قابل ملاحظهای به دلیل افزایش نرخ ارز داشته است تلاش کنید هزینهها را کاهش دهید و اثربخشترین راه حل را در دستور کار قرار دهید. فراموش نکنید در تجارت آنلاین و راه اندازی وب سایت، اولین قدم کاهش هزینهها و ضرر نکردن و قدم بعدی، یافتن خلاقانه و هوشمندانه مخاطبان و کسب سود معقول در کوتاه مدت و بلند مدت است. قدم اول، همان ثبت دامنه مطلوب است.
پرتال اینترنتی باید نیازهای مخاطبان را تشخیص دهد.
پرتالهای موفق اینترنت، چه آنها که هر ساله توسط جایزه بینالمللی وب به نام webby awards اعلام میشوند و چه آنها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آنها که پر مخاطب هستند و معروف، همه دارای ظرفیتها و قابلیتهایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیتها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیفهای مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو میشود و در دراز مدت، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار میدهد. نیاز سنجی متداول و مداوم، یکی از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایتهای وب میباشد.
نیازسنجی به ما کمک میکند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخشهای پرتال بیشتر بازدید میکنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژهها و روشهایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی میکنند. از طرفی دیگر، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامههای مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار میروند، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند.
همواره تلاش کنید تا با این کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه میکنند، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادقترین آنها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده میکنند. پس راههایی برای تعامل با آنها در اختیار داشته باشید و از فرصتهای مختلفی برای تعامل دو سویه با آنها استفاده کنند. فرمهای آنلاین، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکههای اجتماعی، قابلیتهایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت میباشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کمتر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکههای اجتماعی، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیشتر در ارتباط باشید، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد.
همواره کاربران، میتوانند راه حلهای خوبی برای اجرای نیازهای اطلاعاتی و غیره خود را از طریق پرتال شما در اختیار بگذارند که توسط برنامه نویسان و طراحان پرتال عملی شود. فراموش نکنید که بخش نظر سنجی و کامنتهایی که مخاطبان سایت آمازون پای هر کتاب و محصول معرفی شده در این پرتال قرار میدهند، زمینه معرفی غیر مستقیم محتوای این پرتال را به میلیونها مخاطب در دنیا فراهم میکند و از همه مهمتر متقاضیان بالقوهای را بالفعل میکند. این همان راز تشخیص نیازهای مخاطبان در کسب و کار آنلاین میباشد.