بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

بهترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن
یکی از سوالات رایجی که همیشه در انجمن‌ها مطرح می‌شود این است که “بهترین نرم افزار برای ساخت انیمیشن کدام است؟”برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفتیم، یک مقاله در این خصوص ارائه دهیم.
در همین ابتدا لازم به ذکر است که این انتخاب بر اساس تجارب انیمیشن سازان برجسته در دنیا صورت گرفته است. یکی از نکات مهمی که می‌بایست به آن توجه کنید، این است که تنها ابزار مهم نیست بلکه تجربه و توانایی کار شما، حرف اول را می‌زند.گفتنی است که هر نرم افزار ساخت انیمیشن، در این لیست قرار نگرفته و تنها نرم افزارهایی که در نوع خود بهترین هستند در این فهرست وجود دارند.

نرم افزارهای ساخت انیمیشن سه بعدی:

Autodesk Maya
مایا، یک نرم افزار قدرتمند در زمینهٔ تولید انیمیشن‌های سه بعدی می‌باشد و در استدیوهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مایا، سافت ایمیج و تری مکس همگی متعلق به شرکت اتودسک می‌باشند و انتخاب یکی از آن‌ها بستگی به سلیقهٔ شما دارد.

Autodesk Softimage
طبق گفتهٔ شرکت اتودسک، نرم افزار سافت ایمیج، ابزارهای فراوانی را برای ایجاد جلوه‌های بصری در اختیار توسعه دهندگان بازی و انیمیشن سازان قرار می‌دهد.

Autodesk 3DS Max
تری دی مکس، قابلیت‌های فراوانی نظیر مدل سازی سه بعدی، انیمیشن، رندرینگ و امکان افزوده شدن به بازی‌ها را فراهم می‌کند. این نرم افزار قدرتمند، همچنان در حال توسعه می‌باشد و توانسته است که کاربران فراوانی در سراسر دنیا را جذب کند.

Cinema 4D
این نرم افزار، بهترین دوست برای هنرمندان گرافیک حرکتی است. این برنامهٔ سه بعدی برای کاربران نرم افزارAfter Effects نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول، کاملا بصری (ویژوال) می‌باشد و در نسخه‌های جدید با نرم افزار افتر افکتس بصورت مستقیم در ارتباط می‌باشد و نیازی به رندر شدن ندارد. در هر صورت این نرم افزار، ممکن است که انتخاب اول برای تولید انیمیشن سه بعدی نباشد ولی می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب برای انجام این کار باشد.

Blender
بلندر، یک نرم افزار متن باز و رایگان است. این نرم افزار، طیف گسترده‌ای از مدل سازی، بافت، نور، انیمیشن و ویدیو را در یک پکیج فراهم می‌کند. با توجه به اینکه این نرم افزار متن باز است می‌تواند قابلیت‌های بسیار بیشتری را به آن اضافه کرد.

نرم افزارهای ساخت انیمیشن دو بعدی:

Adobe Flash
Adobe_Flash_Professionalشاید بتوان گفت که محبوب‌ترین نرم افزار برای ساخت انیمیشن دوبعدی، فلش می‌باشد. این نرم افزار سابقه‌ای طولانی و در عین حال درخشان در تولید انیمیشن دارد و با توجه به قدرت بالای این محصول، شرکت Adobe، این نرم افزار را خریداری کرده است.

Adobe After Effects
این نرم افزار، انتخاب جالبی برای ساخت انیمیشن است. افتر افکتس، امکانات و ابزارهای فراوانی را جهت ساخت انیمیشن دوبعدی در اختیارتان قرار می‌دهد. ضمن اینکه کار کردن با این نرم افزار بسیار ساده است.

Photoshop
با توجه به وجود نرم افزارهای فراوان جهت ساخت انیمیشن، فتوشاپ همیشه نادیده گرفته می‌شود. اما در واقع این نرم افزار، با داشتن قابلیت طراحی قدرتمند، یکی از بهترین ابزارها برای طراحی فریم به فریم انیمیشن محسوب می‌شود.

TVPaint
یکی از نرم افزارهایی که برای ساخت انیمیشن دوبعدی به آن نیاز پیدا خواهید کرد، تی وی پینت می‌باشد. مسلما این نرم افزار قوی‌تر و پیچیده‌تر از فتوشاپ است حتی قیمت آن نیز بیشتر است. انیماتورهای حرفه‌ای و استدیوها از این نرم افزار استفاده می‌کنند.

Toon Boom
تون بوم، برنامه‌ای کاربر پسند است که با دارا بودن امکانات و ویژگی‌های فراوان، جلوه‌ها و ابزار‌های پیشرفته، امکان ساخت انیمیشن را برای شما فراهم می‌کند. از نکات جالب توجه این محصول (vector base) بودن آن است. بدین معنا که داده‌های آن برداری هستند و به اصطلاح، پیکسله نمی‌شوند و با بزرگنمایی بر روی تصاویر، کیفیت آن کاهش پیدا نمی‌کند. این محصول در قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شود.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت