پوسترها صفحات کاغذی هستند که معمولاً در ابعادی بزرگتر از A4 طراحی و چاپ میشوند، پوسترها بیشتر برای تبلیغات و اطلاع رسانی در محیطهایی که در مسیر تردد عموم مردم هستتند، مانند فروشگاهها، رستورانها، سالنهای سینما و تئاتر و…، نصب و استفاده میشوند.
زمانی که شما میخواهید محصولی را تبلیغ کنید و یا رخدادی را اطلاع رسانی کنید و هدف شما عموم مردم هستند، باید مسیرهای پر ترددی را انتخاب کنید که جمعیت زیادی از آنجا عبور میکنند در چنین شرایطی شما دیگر نمیتوانید یک بنر بزرگ به جایی متصل کنید تا توجه مردم را به خود جلب کند، در این موارد بهترین روش تبلیغ و اطلاع رسانی استفاده از پوستر است.
یکی از نکات مهم و کلیدی در طراحی پوستر این است که طراحی به صورتی باشد که مخاطب را در نگاه اول به خود جذب کند، که این امر باعث دیده شدن محصول و یا اطلاعیه شما به صورت کامل میشود .
طراحی پوستر (POSTER DESIGN) به عنوان یک ابزار جهت اطلاع رسانی بوده و بنا به تعریف تخصصی پوستر یک صفحه است که بر روی سطح ایستاده نصب میگردد.
در عصر گذشته نیازهای بشر ایجاب میکرد که این سیستم به وجود آید. در حقیقت میتوان پوستر را به عنوان رفع نیازهای جامعه به خاطر انتقال اطلاعات در سطح یک شهر یا روستا به وجود آمد.
طراحی پوستر در بین جنگ جهانی اول و دوم نقش بزرگی در تبلیغات در روابط عمومی جنگ ایفا نمود. به عنوان مثال آلمان نازی به واسطه همین تبلیغات روی کار آمدند بنابراین نقش پوستر در کنار دیگر رسانههای تبلیغات در تشویق جامعه بسیار مهم بوده بعد از جنگهای متعددی که از آن یاد شد.طراحی پوستر
طراحی پوستر نقش مهمی در بخشهای دیگر زندگی بشر ایفا نموده .
نقش طراحی پوستر در روابط عمومی و تبلیغات :
آگاه کننده، اطلاع رسانی، فروشنده کالا و خدمات، ترقیب کننده و تشویق کننده و …. میباشد. این یک حقیقت است که با ظهور ابزار جدید تبلیغاتی، محدوده فعالیت طراحی پوستر کاهش یافته اما اگر به صورت حرفهای به موضوع بیندیشیم، میبینیم که جایگاه طراحی پوسترها بسیار تخصصی و علمی شده و به عنوان یک رابط بین رسانهها شناخته شده است.
هنگامی که صحبت از فروش محصولات و خدمات میشود، مطمئنأ عناصری که در ساخت و طراحی پوستر چه فونتها و نوشتهها و چه تصاویر همه مشارکت دارند و وسیلهای هستند برای انتقال پیام. شایان ذکر است طراحی پوستر برای یک فعالیت تجاری، یک فعالیت فرهنگی متفاوت است. قانون طراحی پوستر یکسان است اما تفاوتهایی نیز دارد. بنابراین با مشخص شدن موضوع، رنگ، متن، عکسها و …. میتوان پوستر را دسته بندی نمود.
پوسترهای تبلیغاتی میتواند شانس هر طراح باشد چرا که مخاطبان و بازار هدف گستردهای را پیش روی خود دارد. این به معنای آن است که یک پوستر تبلیغاتی با تعداد زیادی مخاطب سر و کار دارد و این خود یک شانس برای طراحان حرفهای گالری لیلیت میباشد که بتوانند فرهنگ جامعه را ارتقاء دهند. این به معنای ارتقاء دانش بصری جامعه برای طراحی گرافیکی از جمله طراحی کاتالوگ و پوستر میباشد. امیدوارم مدیران بازاریابی، مدیران برند و مدیران تبلیغات و روابط عمومی با گسترش دانش خود در حوزهٔ طراحی و تبلیغات بتوانند از این ابزار ارزشمند بهره برداری نمایند.
طراحی پوستر و کسب و کار
طراحی پوستر جهت نمایش محصولات در سالهای اخیر بهترین جایگزین در مورد برخی محصولات به مخاطبین میباشد. طراحی پوستر شرکتی که تولید کننده قطعات یدکی خودرو باشد و یا طراحی پوستر شرکت دوربین مدار بسته و قطعات الکترونیکی که تعداد آنها زیاد است، بسیار مفید خواهد بود. طراحی پوستر جایگاه منحصربفردی دارد و نمیتوان آن را جایگزین همه رسانههای تبلیغاتی نمود. به عنوان مثال هرگز نمیتوان طراحی پوستر را جایگزین کاتالوگ نمود.