برای یک کسب و کار، طراحی آرم و علامت تجاری یا لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر طراحی لوگو به درستی انجام شود، قدرت زیادی را به تجارت میبخشد. نمایش تصویری از نام تجاری با توجه به اصول گرافیکی انجام میشود. مانند هر کار دیگری، طراحی لوگو به تجربه و تخصص نیاز دارد تا نتیجه کار موفقیت آمیز باشد. طراحی گرافیک به دانش نیاز دارد و در واقع یک کار تخصصی است.
به همین دلیل ما 12 قاعده موثر برای طراحی لوگو را مشخص کرده ایم:
1-مقدمات کار در ابتدا برای طراحی لوگو باید تصویر آن مشخص شود. در واقع طرح اولیه، اولین گام مهم در طراحی یک لوگوی موثر است. این کار میتواند از طریق کاغذ، قلم نقاشی یا پیش نویس از قبل باشد که با استفاده از برنامههای نرم افزاری از قبیل ایلوستریتور میتوان آن را طراحی کرد. بهتر است از 20 تا 30 طرح یا ایده استفاده کنید. سپس با ایجاد تغییرات اساسی آنها را به ایدههای اصلی تبدیل کنید. قواعد مهم در طراحی لوگو
2-ایجاد تعادل ایجاد تعادل برای طراحی آرم اهمیت زیادی دارد. زیرا ذهن ما به طور طبیعی میتواند ایدههای اجرا شده را متعادل کند. این کار ایدهها را جذابتر میکند. به عبارت دیگر برای طراحی لوگو باید حجم، وزن و اندازه متعادل باشد تا لوگو جذابیت خود را حفظ کند. بهتر است برای ایجاد تعادل، طرح گرافیکی را به چند نفر نشان دهید تا در مورد آن نظر بدهند.
3-رعایت مسائل مربوط به اندازه زمانی که لوگو طراحی میکنید، اندازه و سایز آن اهمیت زیادی دارد. تمام اندازهها باید متناسب باشند. اگر لوگو برای سربرگ، آیتمهای کوچک تبلیغاتی، پاکت نامه و …. و یا در فرمتهای بزرگتر از قبیل پوستر، بیلیبورد، فرمت الکترونیکی مانند تلویزیون و وب استفاده میشود، باید سایز لوگو متناسب باشد. توجه داشته باشید که کوچکترین مقیاس همیشه سختتر است. بنابراین زمان طراحی لوگو سعی کنید که ابتدا لوگو را برای سربرگ یا پاکت انجام دهید. سپس آن را در مقیاس بزرگتر برای چاپ پوستر برای یک فروشگاه طراحی کنید.
4-استفاده هوشمندانه از رنگ تئوری رنگ پیچیده است اما طراحان مبتدی قادر به استفاده از رنگ به نحو احسن نیستند و نمیتوانند اصول اولیه آن را رعایت کنند. قوانین اساسی برای استفاده از رنگ را به خاطر داشته باشید که عبارتند از: -استفاده از رنگهایی که در یک خانواده قرار میگیرند. برای مثال رنگهای گرم که عبارتند از رنگ قرمز، نارنجی و زرد. -بیش از اندازه از رنگهای روشن که در چشم هستند، استفاده نکنید. -از دو رنگ سیاه و سفید، باید به خوبی استفاده کنید. -شکستن قوانین گاهی اوقات خوب است. اما برای این کار باید دلیل کافی داشته باشید. -دانستن اینکه رنگ چه احساسی را به مخاطب القا میکند، اهمیت زیادی دارد. برای مثال رنگ قرمز میتواند احساسات عشق، شور و شوق، و قدرت را به مخاطب منتقل کند. -این را در ذهن داشته باشید که ترکیب رنگهای مختلف و مطابقت آنها با یکدیگر به لوگو زیبایی زیادی میدهد. نقش رنگ در طراحی لوگو
5-سبک طراحی باید با توجه به شرکت باشد میتواند برای طراحی لوگو از سبکهای مختلف طراحی استفاده کنید. برای پس زمینه باید از اطلاعاتی که در مورد مشتریان و نام تجاری دارید، استفاده کنید. استفاده از شیب، سایه برای طراحی لوگو مناسب است.
سبک طراحی لوگو
6-استفاده از تایپوگرافی برای طراحان مبتدی استفاده از نوع فونت و اندازه آن مشکل است. اگر در طراحی لوگو از متن استفاده میشود، باید با توجه به نوع و حوزه متن از فونت استفاده شود. برای متن ادبی فونتهای نستعلیق و شکسته مناسبتر است. سعی کنید از دو فونت serif و فونتهای sans-serif و همچنین اسکریپت استفاده کنید. این فونت جسارت بیشتری را به متن میدهد. فونت اسکریپت کوچک و خواناست. نمونههایی از لوگوهای موفق میتوان به فونت یاهو، توییتر و کوکاکولا اشاره کرد که از فونتهای خاص استفاده میکنند.
7-به رسمیت شناختن لوگو لوگو باید نام تجاری را به رسمیت بشناسد و بتواند نام تجاری را فوراً در ذهن مخاطب القا کند. چند نمونه از لوگوهایی که توانسته اند نام تجاری را منتقل کنند، کوکاکولا، پپسی، مک دونالد و نایک میباشد. برای ساخت لوگوهایی که پیام آنها قابل تشخیص باشد، باید از همه عناصر از جمله اندازه، سبک، رنگ، تایپوگرافی و … استفاده شود. بهتر است طرح خود را با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی به صورت معکوس ببینید. اگر بتوانید لوگوی تجاری را به صورت معکوس هم تشخیص دهید، در این صورت یک لوگو خوب را طراحی کرده اید. نکات مهم در طراحی لوگو
8-مجزا بودن لوگو باید از سایر سبکها مجزا باشد. نباید لوگو شبیه سایر لوگوهای دیگر باشد. به جای کپی طرحهای دیگر بهتر است یک طرح را بیافرینید. سعی کنید با شکستن قوانین طراحی و در نظر گرفتن ریسک طراحی این کار را انجام دهید. ترکیب رنگهای مختلف هم به شما کمک میکند.
9-سادگی طرح برای طراحی لوگو بهتر است سادگی را رعایت کنید. زیرا سادگی طرح را قابل تشخیص میکند. برای مثال در لوگوی نایک سادگی رعایت شده است و این لوگو قابل تشخیص و در همه دنیا شناخته شده میباشد. بهتر است برای طراحی، کار را از سمت راست آغاز کنید. اغلب طراحان حرفهای کار خود را از یک طرح نسبتاً پیچیده آغاز میکنند و سپس نسخه را به یک کار ساده پایان میدهند. یکی از ملزومات طرحهای ساده، خودداری از عناصر غیرضروری است. سادگی در طراحی لوگو
10-استفاده از المانهای جدید ادوبی ایلوستریتور از نرم افزارهای طراحی بسیار قدرتمند است. این نرم افزارها فیلترهای زیادی دارند که از طریق آنها میتوان یک لوگوی زیبا را طراحی کرد.
11-استفاده از خطوط مونتاژ مونتاژ به معنای استفاده از لوگوهای با کیفیت است. برای این کار بهتر است ابتدا در مورد لوگوها تحقیق کنید تا قسمتی از آن را بردارید. آشفتگی فکری موقتی و تولید ایده هم یکی از نکاتی است که در زمان مونتاژ لوگو باید در نظر داشته باشید. اگر لوگو را برای مشتری طراحی میکنید، بهتر است هر چیزی را که مشتری میخواهد به لوگو اضافه و یا از آن کم کنید.
12-استفاده از طرحهای دیگر استفاده از طرحهای دیگر به معنای تقلید نیست. بلکه باید تنها در حد الهام از آنها استفاده کنید. یک لوگوی موثر و ساده نباید کپی برداری باشد. از سوی دیگر کپی کردن ایدههای دیگران از نظر اخلاقی و قانونی درست نیست. اما میتوانید با مشاهده انواع لوگو، از برخی از ایدهها استفاده کنید. از این طریق میتوانید قانون کار و ایده پردازی را یاد بگیرید.