ویژگیها و نکات مهم و تاثیرگذار در طراحی یک پوستر عالی برای فیلم وجود دارد که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت.
همانطور که احتمالاً مطلع باشید فیلمهای بزرگ و پروژههای بزرگی مانند «آواتار» آثاری تجاری هستند که با درآمدهای میلیارددلاری در سینمای امروز نمایش داده میشوند که در کنار شرکتهای سازنده از طریقهای دیگری مثل فیسبوک هم تبلیغ میشوند. با سرمایه عظیم فیلمها به دست آوردن رتبه اول در بازار فروش برای طراحان پوستر یک فرصت بزرگ هست. در این جا به به بعضی از ویژگیهای به کار رفته در پوستر فیلمهای معروف میپردازیم
1- جلب توجه
اولین قدم و مهمترین آن جلب توجه هست. دزدیدن نگاه اشخاصی که در حال مرور صحنه حاضر هستند و مجبور کردن آنها به نگاه کردن به پوستر. این اصلا به معنای استفاده از تصاویر محرک و تحریک کننده یا زرق و برق دار نیست زیرا با اینکه در بعضی مواقع باعث جلب توجه میشوند ولی به صورت کلی در هالیوود مورد علاقه بینندگان نیست. با استفاده از کاراکترهای فیلم یا پیام اصلی فیلم طراحان میتوانند هم زمان با اینکه شخصی رو که پوستر رو نگاه میکنه و توجهش رو جلب میکنند. مقداری از پیام فیلم رو هم ارایه کنند
چند ویژگی برای طراحی یک پوستر فیلم عالی
نگاهی به پوسترهای “خماری hangover” بیندازید .هیچ کدام به صورت عادی زیبا نیستند و نیز دستکاری در اونها صورت نگرفته. ولی جذاب هستند و بیننده رو وادار به نگاه کردن میکنند .بک گراند زیبا و زرق وبرق دار و عکسهای از شانه به بالای کاراکترها و نورپردازی ملایم باعث جلب توجه بیننده میشود
2- استفاده از علامت و اشاره (رساندن مفهوم بدون بیان کردن آن)
جذابترین و اثرگذارترین پوسترهای فیلم آنهایی هستند که تم اصلی فیلم رو ارایه میکنند بدون اینکه دقیقا بیان کنند موضوع فیلم در مورد چه چیزی هست. اونها از تصورگرایی استفاده میکنند چه با نشان دادن عکس نزدیک از کاراکتر یا وسیلهای که در مرکز روایت فیلم قرار داره یا با نشان دادن یک گرافیک ساده. همراه با دزدیدن نگاه بیننده این میتواند بسیار روش موثری باشد که همراه با جلب توجه باعث ایجاد انگیزه به صورت هم زمان شود
پوستر فیلم geniffers body و true blood که خیلی وام دار اون هست به عنوان مثال خوبند. در این مورد از تاکتیکهایی که طراح به کاربرده مثل جذابیت زنانه و کنتراست و ایجاد فاصله استفاده شده است تا توجه شما رو جلب کند. به صورت هم زمان پوستر نشان میدهد که موضوع در مورد چه چیزی هست. و این به بازار فیلم اجازه میدهد که علاقمندان فیلمهای وحشتناک و بینندگان احتمالی رو جلب کند.
3- ارایه یک ایده به بیننده
وقتی استفاده از علامت و اشاره و ایجاد تصور برای فیلم شما کارامد نیست و جواب نمیدهد – برای مثال فیلم تان یک درام جدی یا یک تریلر خوب هست که با اشاره و علامت نمیتوان آن را توضیح داد – استفاده ازیک تصویر که به بینندگان ایدهای رو از داستان فیلم ارایه میدهد یک پیشنهاد خوب هست .بسیاری از بهترین پوسترهای فیلمهای امروزی از تصویرهایی استفاده میکنند که بیننده را در وسط یک صحنه از فیلم قرار میدهد که باعث سردرگمی و برانگیختن بیننده و ایجاد یک علاقه خوب در بیننده میشود سردرگمی در این مورد این هست که شخصی که به پوستر نگاه میکند نیاز دارد که فیلم را ببیند تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است
در پوستر فیلم inception از این استراتژی استفاده شده است. این پوستر بیننده را در وسط صحنهای از فیلم قرار میدهد که فقط وقتی قابل فهم هست که اتفاقهای قبل و بعد آن دیده شود. در نتیجه حس کنجکاوی ایجاد شده توسط پوستر تبدیل به یک بلیط فروخته شده برای فیلم میشود ! این روش از طراحی بیشتر در مواردی بیشترین تاثیر را در مورد فیلمهایی را دارد که در مورد موضوعات غیرواقعی , فانتزی و مشخصا آنهایی که در مورد موضوعات ماورایی و روانشناختی ساخته میشوند .از آن جایی که ارایه یک تصور از داستان فیلم در این موارد با نشان دادن یک علامت یا نشان دادن رنگهای ساده خیلی سخت هست روش ذکر شده از بهترین روشها در این موارد هست .
4- ایجاد درخواست دوجانبه
در زمانهای که استودیوهای فیلم سازی در یک حرکت پرسرعت با اقتباس از کمیک بوکها در حال فیلم سازی هستند “طرفداران واقعی” وجود دارند که در بازاریابی برای فیلم هدف اصلی هستند سازندگان میتوانند روی آنها برای فروش فیلم جدید حساب کنند فارغ از اینکه نقدها و یا تبلیغات در مورد فیلم چگونه باشد چون به احتمال بسیار زیاد آنها قبلا از تمام موارد فیلم خبر دارند. پوسترهای خوب فیلم معمولا برای وسیع کردن تبلیغاتشان از این جاذبه دوطرفه استفاده میکنند.
به عکس بالا نگاه کنید. این فیلم ساخته یکی از معروفترین کارگردان هاست و چیزی رو که در فیلم هست با سختی بیان میکند. دلیل هم این است که درحالی که طرفداران جدید خیلی کم به تاریخ علاقه دارند طرفداران کوئنتین تارانتینو شاید قبلا از فیلم اطلاع داشته اند (ساخت فیلم مدت خیلی طولانی طول کشیده است). این نوع از پوسترهای تبلیغاتی را با مولفههای بازاریابی که در فیلمهایی که نقش خاصی رو از یک بازیگر معروف نشان میدهند میشود مقایسه کرد. از آنجایی که طرفداران بازیگران معمولا از طرفداران کارگردانها و تهیه کنندهها ضعیفتر هستند (در طرفداریشون) نام بازیگران معمولا در این موارد در اندازه بزرگ ذکر میشود تا جلب توجه کند. بنابرین با ذکر نام بازیگر به این صورت موارد دیگهای که باعث جلب توجه این طرفداران بشه اصلا در پوستر اهمیتی ندارند.
5- استایل – ظاهری که با فیلم سازگار باشه
چه شما برای یک فیلم هنری بازاریابی کنید و چه برای یک فیلم بلاک باستر(پرخرج) بازاریابی کنید ظاهر و استایل پوستر اهمیت دارد. بعضی از بهترین و به یادماندنیترین پوسترها آنهایی هستند که از استایل خوب و ناب و هنری استفاده کرده اند
پوستر بالا از این روش استفاده کرده است و از آن جایی که از ظاهر کمیک بوکی استفاده کرده است توجه طرفداران کمیک بوکی رو جلب میکند. این وقتی خوب است که تصور ایجاد شده با ظاهر و استایل فیلم هماهنگ باشد.
6- ظاهر ماندگار و مطابق با سایر فرمت ها
یک مورد خطرناکی که وجود دارد این است که یک پوستر خیلی هنری درست میکنید و با فیلم تان ارایه میکنید و معمولا بعد از نمایش در سینما به صورت کاور dvd باید عرضه شود. در زمانه امروز که تعداد فیلمهایی که پوسترهای متفاوتی رو در جلد دی وی دی قرار میدهند خیلی از فیلمهای قدیمی و نیز بلاک باستر (پرخرج) هنوز از یک پوستر برای هر دو مورد استفاده میکنند
این به این معناست که تصور شما و عنوان فیلم و مواردی که مورد نظرتون بوده باید همان طور که در یک پوستر بزرگ قابل مشاهده بودند در اندازه جلد یک dvd هم قابل مشاهده باشند
پوستر jurassic park این نکته را رعایت کرده است. وقتی که در اندازه کوچک هم دایناسور داخل پوستر در دید و شفاف و پیام رسان هست .
7- قابل تسری بودن برای دنبالههای فیلم
اگر فیلم چند قسمتی و ادامه دار است، پوستری که طراحی میشود باید طوری باشد که گویای این مهم باشد که در دنبالههایی که احتمالا از فیلم ساخته میشود. طوری که بیننده را به دنبال کردن این فیلم ترغیب نماید.
تصاویری از دیگر پوسترهای برتر سینما: