برطبق رتبهبندی سالانهٔ برندها توسط گروه مشاورهٔ میلوارد براون، گرانترین برندهای جهان معرفی شدند و درست مانند سالهای گذشته، برندهای فناوری 10 رتبهٔ برتر را درو کردند.
در رتبه بندی سال 2017 گوگل از اپل پیشی گرفت و مقام ” گرانترین برند جهان ” را کسب کرد این رتبهبندی بر اساس مصاحبه با بیش از 3 میلیون مصرفکننده و همینطور دادههای مالی و عملکرد کسبوکاری هر شرکت با استفاده از دادههای سازمان بلومبرگ و پانل جهانی کانتار است.
در این نوشتار 10 گرانترین برند جهان را میبینیم و تحلیلی بر آنچه طی 12 ماه گذشته رخ دادهاست تا این شرکتها به جایگاه مربوطهشان برسند.
رتبه اول- google
ارزش برند: 229.2 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 32%+
رتبهٔ سال گذشته: 2
چه اتفاقی افتاد: میلوارد براون میگوید که “گوگل به لطف نوآوریهای مداوم، درآمدش از طریق تبلیغات و رشد در کسبوکار رایانش ابری، شکوفا شد.”
میلوارد براون اضافه کرد، گوگل همچنین “دربارهٔ آنچه در جریان است و باعث شکوفاییاش شدهاست، بسیار شفاف بودهاست.”
گوگل به طور رسمی کسبوکار خود را تحت نظر یک شرکت فناوری هولدینگِ تازه تاسیس به نام آلفابت در ماه اکتبر بازسازی کرده است. این امر به کسبوکارهای مجزای آن اجازه میدهد به طور مستقل فعالیت کنند و سریعتر حرکت کنند.
رتبه دوم- Apple
ارزش برند: 228.5 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 8%-
رتبهٔ سال گذشته: 1
چه اتفاقی افتاد: میلوارد براون میگوید، امسال عرضه نکردن محصولات بزرگ جدید، بر ارزش این برند تاثیر گذاشت.
این شرکت، اپل واچ را در ماه آوریل عرضه کرد اما این کالا هنوز رونق زیادی نیافتهاست- با وجود اینکه تعداد فروش این ساعت هوشمند از دیگر رقبای آن بالاتر بودهاست.
اما میلوارد براون میگوید که حرکت اپل برای سرمایهگذاری در سرویس “دیدی چاکسینگ” در چین نشان دادهاست که چهطور “اپل بهتدریج به سمت ایجاد اکوسیستمی حرکت کردهاست که نه تنها ابزارکها بلکه سرویسها نیز در خدمت آن هستند.”
سرویس بزرگ دیگری که عرضه شده، اپل موزیک است که همین تابستان پردهبرداری شد.
رتبه سوم- Microsoft
ارزش برند: 121.8 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 5%+
رتبهٔ سال گذشته: 3
چه اتفاقی افتاد: مطابق با گزارش میلوارد براون مایکروسافت پرارزشترین برند مدل بنگاه به بنگاه در جهان است.
این شرکت شاهد رشد سریعی در کسبوکار تجاری رایانش ابریاش –که بیشتر به خاطر برنامههای آفیس 365 است- و ویندوز 10 بودهاست، و اکنون در بیش از 270 میلیون دستگاه در سراسر جهان فعال است.
این شرکت به منظور حفظ تمرکز دقیق، کسبوکار سختافزاز تلفن هوشمند خود را کارآمدتر کردهاست.
رتبه چهارم- at&t
ارزش برند: 107.4 میلیارددلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 20%+
رتبهٔ سال گذشته: 6
چه اتفاقی افتاد: ایتیاند تی دومین شرکت مخابراتی است که در میان ده رتبهٔ برتر قرار دارد.
به اعتقاد میلوارد براون یکی از دلایل عملکرد بهتر ایتیاند تی در مقایسه با رقبایاش، اجرای چهارگانهای آن – موبایل، تلفن ثابت، اینترنت و تلویزیون- است که با استفاده از دایرکت تیوی ارائه میدهد.
این شرکت پژوهشی همچنین اشاره میکند که ایتیاند تی همکاری خود را با خودروسازانی از جمله فورد، بیامدبلیو و تسلا برای ارائهٔ اینترنت بیسیم به ماشینها، آغاز کردهاست.
رتبه پنجم- Facebook
ارزش برند: 102.6 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 44%+
رتبهٔ سال گذشته: 12
چه اتفاقی افتاد: فیسبوک عملکرد مالی قدرتمندش را در سال 2015 ادامه داد. این شرکت تلاش کردهاست که منتشرکنندگان را به ارسال پستهای ارجینال- به خصوص ویدیو- در سایتاش تشویق کند، و به این ترتیب خود را به پلتفرم رسانههای گروهی منتقل کند.
میلوارد براون همچنین چشمانداز بلند-مدت فیسبوک را در حوزههایی مثل واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و اتصال نقاط جهان که هنوز اینترنت ندارند میستاید و اینها را دلیلی برای افزایش ارزش کلی برند در امسال میداند.
رتبه ششم- Visa
ارزش برند: 100.8 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 10%+
رتبهٔ سال گذشته: 5
چه اتفاقی افتاد: ویزا تنها برند مالی حاضر در میان ده رتبهٔ برتر امسال است.
این شرکت حامی مالی بزرگ رویدادهای ورزشی است و نشانوارهٔ (لوگوی) آبی، سفید و نارنجی آن در خرده فروشیهای سراسر دنیا دیده میشود.
سال گذشته، ویزا، حامی مالی فیفا، علیه رسوایی فساد در “ارگان حاکم بر فوتبال جهان” ظاهر شد. این شرکت به همکاری خود با فیفا و همینطور لیگ ملی فوتبال امریکا و بازیهای المپیک ادامه میدهد.
رتبه هفتم- Amazon
ارزش برند: 98.9 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 59%+
رتبهٔ سال گذشته: 14
چه اتفاقی افتاد: آمازون در رتبهبندی امسال بیشترین خیز را داشت.
میلوارد براون میگوید آمازون دائما بخشهای دیگر را توسط استانداردهای جدید در صنعت- از تحویل یک ساعته و بخش سرگرمی اختصاصیاش تا هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل کالا و دستیار شخصی به نام “اکو” (یک بلندگوی هوشمند-م)- مختل میکند.
رتبه هشتم- Verizone
ارزش برند: 93.2 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 8%+
رتبهٔ سال گذشته: 7
چه اتفاقی افتاد: میلوارد براون میگوید ورایزون نیز، دیگر شرکتی است در حال سرمایهگذاری برای آیندهاش است.
ورایزون به لطف کسب 4.4 میلیارد دلار از ایاوال در می2015، کسبوکار خود را به محتوای دیجیتالی و ویدیویی و بازارهای تبلیغاتی گسترش دادهاست. این شرکت همچنین افزارهی (اپلیکیشن) استریم ویدئوی موبایل (جی90) خود را در اکتبر 2015 راهاندازی کرد.
رتبه نهم- Mcdonald
ارزش برند: 88.6 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 9%+
رتبهٔ سال گذشته: 9
چه اتفاقی افتاد: میلوارد براون میگوید مکدونالد امسال پیشرفتهای زیادی در کسبوکار ایجاد کردهاست.
این شرکت در تلاش است تا سیستم خرید بدون پیاده شدن از ماشین- بر مبنای راحتی و سرعت- را از تجربهٔ خرید فروشگاهی مجزا کند، جایی که در آن همواره مشغول تهیهٔ سفارشی غذا، ارائهٔ محصولات مرغوب و بهبود خوشرویی بودهاست.
در عین حال، میلوارد براون همچنین به موفقیت محصولات سالمتر و مبتنی بر سبک زندگی مککافه اشاره میکند.
رتبه دهم- IBM
ارزش برند: 86.2 میلیارد دلار
درصد تغییر در مقایسه با سال گذشته: 8%-
رتبهٔ سال گذشته: 4
چه اتفاقی افتاد: میلوارد براون میگوید آیبیام ” در حال سرمایهگذاری برای آیندهاش است، ” به ویژه همراه با سیستم محاسباتی شناختیاش، واتسون، که در حال کار در حوزههای مختلفی مثل تبلیغات، بهداشت و درمان، آموزش، و خرده فروشی است.
این شرکت همچنین کمکم بزرگترین آژانس دیجیتال جهان را ساخت: آیبیام آیایکس
میلوارد براون دلیلی ارائه نمیکند که چرا برند آیبیام در مقایسه با سال گذشته افت داشتهاست، اما احتمالا دور شدن آیبیام از محصولات مصرفکننده است که رتبهٔ این شرکت را پایین آوردهاست.
میلوارد براون میگوید، “برداشت مصرفکننده از یک برند، یک ورودی کلیدی در تعیین ارزش برند است.