کاراکتر تبلیغاتی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

کاراکتر تبلیغاتیبا نگاهی گذرا به محصولات تجاری مختلف و بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های گوناگون پی به نقش مهم کاراکترها خواهید برد.
مطمئنا شما نیز از دوران کودکی تا امروز انیمیشن‌های زیادی را دیده اید و شخصیت‌های معروف و محبوب دوران کودکی خود را به خوبی به یاد می‌آورید. ماندگاری طولانی مدت شخصیت‌های کارتونی در ذهن باعث شد تا در تجارت و تبلیغات نیز از این عنصر مهم غفلت نشود و شخصیت‌های تجاری جذاب و ماندگاری تا به امروز خلق شوند. مطمئنا شما بعد از شنیدن نام چی توز قبل از محصولات آن میمون معروف چی توز را به یاد خواهید آورد. پس نباید از کنار آن ساده گذشت.

کاراکتر تبلیغاتی، شخصیتی است مجازی که توسط یک طراح یا گرافیست طراحی و خلق می‌شود و متولد می‌شود برای تاثیر گذاری و ارتباط هرچه بیشتر یک برند با مخاطبین. به بیان دیگر کاراکتر تبلیغاتی وسیله‌ای است که به کمک آن برند‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌ها می‌توانند ارتباطی تاثیر گذار و ماندگار را با مخاطبین خود برقرار کنند. هدف از خلق یک کاراکتر برای یک برند ارتقاء هویت سازمانی آن برند و یا ایجاد شرایطی برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطب می‌باشد، شاید یک کمپانی مطرح و بزرگ را بسیاری از افراد از روی لوگو آن برند و یا نام آن برند بشناسند ولی زمانی که کاراکتری برای این برند خلق می‌شود و محصولات یا خدمات آن برند با استفاده از این کاراکتر به مخاطب عرضه می‌شوند، این امر باعث تاثیر گذاری بیشتر در ذهن مخاطب میگردد.

به عنوان مثال، شرکت ایران رادیاتور را تقریبا همه مردم ایران میشناسند و یا حداقل برای یکبار اسم این برند به گوششان خورده است ولی به صورت عمومی هیچکس تصویر ذهنی جذاب و ماندگاری از این برند در خاطر ندارد، البته به جز تصویر موهومی که از تبلیغ‌های قدیمی این شرکت در ذهن‌ها به جا مانده، اما این شرکت با خلق کاراکتر خرس قهوه‌ای یا همان، نوه عمو یادگار، برند خود را با مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصل در تبلیغات یعنی لبخند نشاندن بر روی لبهای مخاطب در هنگام پذیرش تبلیغ، به مخاطب عرضه کرده است.

به طور خلاصه: خلق یک کاراکتر برای برند با هدف ارائه محصول و یا خدمات به وسیله آن کاراکتر برای تاثیر گذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب انجام می‌شود.
اگر کاراکتر، خلاقانه، صحیح و با توجه به نظام و ساختار یک برند طراحی شود بیشترین تاثیر گذاری را در دراز مدت در ذهن مخاطب دارد و از طرف دیگر در کوتاه مدت بسیاری از مخاطبان را به سمت برند جذب می‌نماید.

محیط سازی برای کاراکتر :
با توجه به توضیحی که در مورد طراحی کاراکتر داده شد نکته قابل توجه دیگر در این زمینه محیط سازی برای کاراکتر است. محیط سازی در تعریف ساده عبارت است از قرار دادن کاراکتر تبلیغاتی در محیط‌های گرافیکی مختلف، مانند قراردادن کاراکتر چی توز در حال و هوای جام جهانی و یا در حال موتور سواری و …. مزیت انجام این کار برای یک برند انتقال حس زنده بودن و به روز بودن برند را در پی دارد و باعث تاثیر گذاری هرچه بیشتر برند در ذهن مخاطب می‌شود.

نکات مهم در طراحی کاراکتر
قبل از خلق و طراحی کاراکتر به شما توصیه می‌کنیم دوباره نگاهی به گذشته بیندازید شخصیت‌های معروف کارتونی را به خاطر بیاوریدو نکاتی که در ادامه بیان می‌شوند را رعایت کنید تا بتوانید بهترین را برای برند یا هر کاربرد دیگری که برای کاراکتر خود در نظر دارید داشته باشید.

نکات مهم در طراحی کاراکتر عبارتد از:
در تمام کاراکترهای طراحی شده برای انیمیشن یا تجارت و یا هر نوع کاربرد گرافیکی دیگر سادگی مهم‌ترین ویژگی می‌باشد که طراح باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. مانند تمام عناصر تبلیغاتی و گرافیکی از پیچیدگی و ابهام فاصله بگیرید.
یک ویژگی خاص و منحصربفرد برای کاراکتر خود در نظر بگیرید که آن ویژگی با نگاه ساده به کاراکتر به خوبی مشاهده شود و نیاز به توضیح برای بیننده نباشد.
از رنگ‌ها به درستی استفاده کنید. شخصیت‌های کارتونی و تبلیغاتی بهتر است تا رنگ‌های جذابی داشته باشند اما تنوع رنگ کمی را برای طراحی درنظر داشته باشید و ثبل از انتخاب رنگ در مورد روانشناسی رنگ مطالعه داشته باشید.
دیدن زیاد به شما کمک خواهد کرد بهتر طراحی کنید. سعی کنید قبل از شروع و ایده پردازی ابتدا شخصیت‌های تجاری و انیمیشن‌های مختلف را ببینید و نقاط قوت و ضعف هر کدام را مشخص کنید.
بالا بردن قدرت تجسم و الهام گرفتن از شخصیت‌های اطراف، حیوانات، اجسام و حتی تلفیق اینها می‌تواند به شما در خلق شخصیت‌های خلاقانه و جذاب کمک قابل توجهی کند. متفاوت بودن با شخصیت‌های معروف و معمول نکتهٔ بسیار مهمی است که باعث می‌شود بینندهٔ بیشتری جذب کاراکتر شما شود.
قبل از طراحی سعی کنید کاراکتر خود را در ذهن مجسم کنید و آنرا از تمام جوانب نگاه کنید. روبرو، پشت سر، نیم رخ و غیره. شما باید بتوانید به طور کامل کاراکتر خود را تجسم کنید. ابزارهایی مانند می‌تواند کمک خوبی برای شما در این مرحله باشند.

ویژگی‌های گروه سنی و جنسیت افرادی که با این شخصیت و کاراکتر سرو کار دارند را درنظر داشته باشید. مطمئنا کاراکتر طراحی شده برای دختران و پسران متفاوت خواهد بود.

سعی کنید کاراکتر را با ویژگی‌های اخلاقی مختلف طراحی کنید. شخصیت همیشه خوشحال ممکن است نتواند بین همه محبوب شود پس در کنار خوشحال بودن عصبانیت، خشم، ترس و غیره را نیز طراحی کنید.

برای معرفی برند با کاراکتر شما باید دقت زیادی داشته باشید زیرا کاراکتر تاثیر بسیار مهمی در ذهن بیننده خواهد گذاشت. کاراکتری طراحی کنید که در خور جایگاه برندتان باشد. با یک کاراکتر مناسب و خلاقانه حجم زیادی از سرمایه گذاری برای معرفی برند را کاهش می‌دهد، چون ماندگاری کاراکتر در ذهن بیشتر از سایر تبلیغات می‌باشد.

اینها موارد اندکی هستند که شما باید قبل و در حین طراحی کاراکتر در نظر داشته باشید. اما بعد از اینکه شما یک کاراکتر تجاری را برای برندینگ طراحی کردید باید سعی کنید آنرا به همه معرفی کنید. سوال این است که از کجا باید شروع کرد؟ عرصه برای معرفی کاراکترها زیاد می‌باشد. شما به عنوان کسی که نقشی در طراحی گرافیک و دستی در تبلیغات دارید باید سعی کنید ابتدا از چاپ کاراکتر خود روی اجناس و کالاهای ارزان قیمت‌تر و پرکاربرد استفاده کنید. مطمئنا در شروع یک کار بهتر است از رفتن به سمت کالاهای گران قیمت مانند اسباب بازی‌ها جلوگیری کرد. پیکسل، کارت پستال، لوازم تحریر، کاور لپ تاپ، تی شرت، کفش‌های کتونی و بسیاری از موارد دیگر همگی برای چاپ و معرفی کاراکترهای شما مناسب می‌باشند. با ما در ظریف گرافیک برای آشنایی با بهترین نکات تبلیغات همراه باشید.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود