در این مطلب به 10 ویژگی مهم در طراحی یک پوستر خوب میپردازیم.
1- سادگی در پوستر
سادگی مقوله است که در اغلب محصولات گرافیک جهت سرعت بخشیدن به درک مفهوم استفاده میکنیم.در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد میکند.پرهیز از سادگی سبب بروز گنگی و پیچیدگی در پوستر میگردد.
2- گویایی در پوستر
گویایی یعنی با نگاه اولیه به پوستر،کلیت موضوع را دریافت کنیم.در توضیح سادهتر میتوانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.
3- جذابیت رنگی در پوستر
پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه کنندگی را در بر بگیرد.شاید مهمترین فاکتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی میبایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به کار ببرد.
4- کادر مناسب در پوستر
انتخاب کادر مناسب میبایست پیش از طراحی پوستر صورت پذیرد.کادر عمودی کادری است خبری و هر چه کادر باریکتر باشد خبر تند و تیزتر به مخاطب منتقل میشود یا به تعبیری دیگر رسمیترین و با سلابتترین کادر در پوستر،کادر عمودی است.کادر افقی کادری است آرام و ساکن که عجلهای برای انتقال پیام ندارد.مضامین داستان گونه،مذهب و طبیعت را میتوان در غالب این کادر در نظر گرفت.کادر خشتی یا مربع کادری است دوستانه و دموکراتیک.این کادر برای موضوعاتی همانند صلح ،آشتی و کودکان مناسب است.
5- ترکیب بندی
مناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگیری مناسب عناصر ما در کادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.
کمپوزسیون یعنی ترکیب بندی به جا و مناسب فرم در کادر به نحوی که یک طرح واحد را تدائی کرده و چشم نواز باشد.گروهی از رنگها در کنار یکدیگر جلوهای زیبا و مناسب دارند.طراح با علم رنگ شناسی خود میبایست به درستی رنگهای مورد نیاز طرح را انتخاب کند.
6- وحدت در پوستر
عدم پراکندگی فرم و عناصر پوستر به نحوی که طرح واحدی را تداعی کنند.
7- خلاقیت ویژه در پوستر
بدین معناست که طرح ما حاکی از ایدهای مبتکرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد.این ایده مبتکرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت کرده و باعث ماندگاری آن میگردد.
8- خوانایی در پوسترهای نوشتاری
اگر پوستر ما به لحاظ ساختار و شکل کلی طرح نوشتاری است.در حیطه فاکتور خوانایی این اهمیت ندارد که نوشتار از چه نوع فرم و یا جلوههای خاصی در طراحی بهره برده است،بلکه این مهم است که نوشتار حاوی غلط املائی در رسم الخط نوشته شده نبوده و مخاطب پس طی ایهام توانایی خواندن آن را پیدا کند.
9- اجرای مناسب در پوستر
اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست که طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد.بعد از فاکتور خلاقیت ویژه مهمترین فاکتور اجرای مناسب است.توضیح اینکه طراح گرافیک در واقع طراح ایده است و چه خوب است که اجرای اثر نیز بر عهده خود او باشد،در عین حال ممکن است اجرا در پوستر به اشخاص دیگری محول کند.در فاکتور خلاقیت ویژه به اهمیت ایده ناب به عنوان مهمترین فاکتور پوستر اشاره شده اما باید این جمله را به خاطر سپرد:یک پوستر که ایده ندارد اما دارای اجرای مناسب و حرفهای است به مراتب بهتر است از پوستری که ایدهای مناسب دارد،اما اجرای آن ضعیف است.بنابراین طراح گرافیک میبایست با انواع تکنیکها و نرم افزارهای مختلف اجرایی آشنا باشد.
10- حروف گذاری مناسب تیترهای فرعی و اصلی(Layout)
انتخاب فونت یا قلم مناسب با موضوع پوستر،انتخاب رنگ مناسب حروف.(تیتر اصلی و فرعی)چیدمان مناسب در کادر پوستر به نحوی که المان یا طرح اصلی ما در پوستر لطمه نخورد و چه بسا آن را تقویت کند Layout یا حروف گذاری مناسب میگویند.