چه زمانی در خواست مرخصی بکنم؟
اولین مورد در بحث در خواست مرخصی گرفتن این است که ما باید زمان گرفتن مرخصی را بدانیم. بدترین زمان برای گرفتن مرخصی روز اول هفته و روز آخر هفته میباشد چرا که اول هفته مدیر با کلی مشغله مواجه است و مطمئن باشید درصد موفقیت شما در مرخصی گرفتن بسیار کاهش پیدا خواهد. آخر هفته هم مدیر درگیر جمع کردن کارها و برنامه ریزی خود میباشد. بهترین زمان درخواست مرخصی ایام وسط هفته و چند روز زودتر اطلاع دادن به مدیر میباشد.
.
در وقت اضافه در خواست مرخصی نکنید!
موکول کردن به لحظات آخر باعث افزایش استرس در ما میشود مدیر را در شرایط بحرانی قرار میدهیم. بهترین زمان برای در خواست کردن مرخصی دو روز قبل از مرخصی میباشد. هر چقدر زودتر با مدیر در جریان بگذارید باعث میشود که خودتان و کارهایتان سبک تر شود و همچنین شما با آرامش به مرخصی میروید مثلاً مدیر قبل از مرخصی رفتن شما کارهایی که در غیاب شما باید انجام شود را به شما یاد آوری میکند و شما میتوانید قبل از رفتن به مرخصی آنها را انجام دهید و هم باعث آرامش خیال شما و هم مدیر شما خواهد شد.
در غیاب شما چه کسی مسئولیت برعهده گرفتن وظایف شماست؟
آیا به این فکر کرده اید که وقتی مرخصی میخواهید آیا کسی به عنوان جانشین شما هست که کارهایتان را انجام دهد؟ این مورد را همیشه قبل از رفتن به دفتر مدیر بررسی کنید.
.
ابتدا یک موفقیت بگویید و سپس در خواست خود را بیان کنید.
قبل از درخواست مدیر را خوشحال کنید؛ یعنی اینکه اگر کار مفیدی انجام دادید، اگر خلاقیتی به کار برده اید، اگر وظایفتان را خیلی زود تمام کرده اید، یا اگر پیشنهاد جدیدی به شرکت رسیده است، یا اگر از مجموعه ما تشکر و قدردانی به عمل آمده است این را قبل از درخواست با مدیر یا مسئول خود در جریان بگذاریم و سپس به بیان کردن درخواست خود اقدام کنیم.
.
اول شرایط و منافع شرکت را در نظر بگیرید و سپس منافع خودتان
همیشه منافع شرکت باید ارجح تر از منافع شخصی ما باشد، یعنی وقتی مدیر ما به این موضوع پی ببرد که منافع شرکتش در خطر نمی افتد به راحتی با ما و درخواست ما همراه و موافقت خواهد کرد.
.
دروغگویی هرگز!
مطمئن باشید اگر بهانه شما خیلی حرفه ای هم باشد باز هم نمی توانید به مدیر خود دروغ بگویید و او بالأخره از این دروغگویی شما باخبر خواهد شد. قرار نیست که ما فقط برای یکبار مرخصی بگیریم پس همیشه صادقانه رفتار کنید تا با شما صادقانه رفتار کنند.
.
رعایت ادب و متانت
رعایت ادب یعنی اینکه مدیر ما خودش را با ما همراه کند، برخورد صریح و قاطعی نداشته باشیم، همیشه حد تعادل را حفظ کنیم مثلاً قرار نیست ما بر حسب اینکه کار خاصی انجام داده ایم این نکته را به مدیر بگوییم و نوعی توقع ایجاد کنیم، چراکه این عمل ما گرایش منفی مدیر را نسبت به ما افزایش پیدا میکند.
.
این تضمین که «همیشه در دسترس باشید»!
به مدیر خود قول بدهید که اگر به مشکلی هم برخوردند توانایی این را دارید که آن را در مرخصی هم انجام دهید؛ و همیشه این تضمین را به مدیر خود بدهید که من همیشه در دسترس خواهم بود.
.
حق انتخاب بدهید!
به این دو نوع درخواست زیر دقت کنید.
1: «آقای مدیر امکانش هست به بنده فردا رو مرخصی بدهید؟»
2: «آقای مدیر من فردا مرخصی میخوام»
در جمله اول ما به مدیر حق انتخاب دادیم و به جایگاه او احترام گذاشتیم در حالیکه در جمله دوم درخواست ما جنبه دستوری پیدا کرد و این باعث مقابله به مثل مدیر با ما خواهد شد. قطعاً جمله اول نتیجه مثبت تری نسبت به جمله دوم خواهد داشت!
.
نقش زبان بدن
زبان بدن ما در ایجاد تأثیر مثبت در مدیر ما نقش بسزایی دارد. تأثیر کف دستها، تأثیر لبخند، تأثیر نگاه صمیمانه و ارتباط چشمی و نکات دیگر زبان بدن میتواند در موفقیت شما تأثیر بسیاری بگذارد. پیشنهاد میکنم برای اینکه کامل با مبحث زبان بدن آشنا بشویم به مقاله زبان بدن در منشیگری مراجعه کنید. که توضیحات کاملی در این مورد خدمتتان ارائه کرده ایم.
.
نقش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس یعنی اینکه ما بدون هیچ خجالت و ترسی درخواست خود را بیان کنیم پررو نباشیم ولی باید اقتدار خود را حفظ کنیم.
.
منتظر جواب نه باشید!
همیشه این استرس درخواست کردن هست که ما را نابود میکند! بیایید این استرس را از بین ببریم یعنی همیشه آمادگی این را داشته باشیم که مدیر همین الان با درخواست ما مخالفت کرده است. اگر ما آمادگی این را داشته باشیم که جواب نه بشنویم سعی میکنیم که از قبل اقداماتی را انجام دهیم که مدیر مجاب شود که با درخواست ما موافقت کند در حالی که اگر بدون آمادگی درخواست کنیم اولاً قبل از درخواست هیچ تلاشی نکرده ایم و همچنین بعد از شنیدن این مسئله هم سر افکنده و ناراحت خواهیم شد.
.
تشکر و قدردانی فراموش نشود.
قطعا بعد ازدادن مرخصی تشکر خواهیم کرد،ولی ولی آیا تا به هنگام پاسخ منفی هم تشکر و قدردانی خود را کرده اید؟
وقتی ما تشکر و قدر دانی میکنیم یعنی اینکه برای تصمیم او احترام قائل شدیم و برایمان از ارزش بالایی برخوردارند پس همیشه تشکر و قدردانی را فراموش نکنیم و بعد از تشکر قول جبران این لطف مدیر را بدهید.
.
تمرین کنید!
کلیه حرفها و صحبت هایی که قرار است روبه روی مدیرتان بگویید را میتوانید پیش همکارتان یا حتی جلوی آیینه و یا در ذهن خودتان مرور کنید .این کار باعث آمادگی بیشتر شما هنگام ورود به دفتر مدیر خواهد شد.
.
منابع:
.http://rahmand.com