کولر آبی (نگهداری و عیب یابی)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

برای اینکه بخواهیم عمر کولر آبی خود را افزایش دهیم یک سری موارد را باید پیش از راه اندازی،سرویس و یا تعمیر رعایت کنیم.این نکات به جهت وجود برق و آب موجود در کولر می‌باشد.

 

– محل قرار گیری کولر باید تراز باشد.به دلیل اینکه آب در یکجا جمع نشود.

–  شیلنگ‌های انتقال آب از پمپ بر روی پوشال‌ها جرم گیری شود.

–  قطعات داخلی بیرونی کولر عاری از گرد و غبار باشد.

–  قبل از راه انداختن کولر در فصل تابستان، سرویس کاری کولر انجام شود.

– بهتر است برای عملکرد بهتر موتور کولر آبی پوشال‌ها سالی یکبار تعویض گردند.

– یاتاقان‌های کولر هر ماه روغن کاری شود.

–  تسمه کولر باید دارای این ویژگی‌ها باشد: ترک خورده و یا پاره نباشد، خیلی سفت و یا شل هم نباشد.

– شناور تنظیم باشد.

–  از کف کولر و همینطور پره‌های ورودی کولر باید رسوب زدایی شود.

–  کولرهایی که خارج از ساختمان قرار دارند روی پایه هایی با ارتفاع حداقل 30 سانتی متر از سطح زمین قرار بگیرد.

–  برای صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود راندمان کولر آبی استفاده از سایبان بسیار توصیه می‌شود.

–  برای افزایش طول عمر کولرهای آبی نیز پیشنهاد می‌شود در طول روز برای استراحت موتور، کولر را برای یک ساعت خاموش کنید.

– از روشن گذاشتن طولانی مدت کولر در طول روز و ساعات اوج مصرف خودداری کنید.

– برای اینکه بدنه کولر کمتر دچار شوره و رسوب شود، یک عدد رسوب‌گیر کولر را داخل آب کولر بیندازید.

– می‌توانید چند قطره از محلول‌های خوشبوکننده را داخل آب کولر بریزید، تا در صورت روشن شدن کولر، رایحه مطبوعی در فضا بپیچد.

– در صورتی که هم کولر آبی دچار مشکل شد و قادر به رفع آن نبودید، پیشنهاد می‌شود با تعمیرکار کولر آبی مشورت کنید.

– تمام مواردی که در بالا بیان شد جهت سرویس و مراقبت‌های قبل از راه اندازی کولرهای آبی در فصل تابستان بود.

در مطالب ذیل نکاتی را در مورد کولر آبی بعد از تمام شدن فصل گرما و قطع کردن جریان برق آن بپردازیم:

– بعد از خالی کردن آب کولر، قسمت‌های مختلف را روغن کاری کرده و قسمت هایی که در معرض زنگ زدگی هستند از ضد زنگ استفاده کنید.

– کف کولر را بازبینی کرده تا در صورت وجود مشکل مانند سوراخ بودن، به تعمیرکار مراجعه کنید.

– از برزنت ضد آب برای پوشش دهی کولر آبی در برابر برف و باران استفاده شود.

– دریچه‌های ورودی کولر را بپوشانید تا از ورود گرمای داخل منزل جلوگیری شود و کولر پوسیده نشود.

– برای جلوگیری از پوسیده شدن کف کولر می‌توانید از ایزوگام استفاده کنید.

رعایت نکات بهداشتی کولر آبی:

کولرهای آبی به دلیل رطوبتی که دارند همیشه گرد و غبار و ریزگردها را به راحتی وارد محیط خانه و یا محل کار خواهند کرد. برای اینکه از ورود این موارد جلوگیری شود و از شر گرد و غبار خلاص شوید باید بوسیله پوشال‌ها قسمت هواگیر کولر را پوشش دهید.

یکی از راه‌های جلوگیری از کولر از تابش مستقیم خورشید، استفاده از سایبان برای آن است. تابش نور خورشید به کولر باعث میشود که کولرهای آبی بازدهی و خنکی کافی و لازم را بوجود نیاورد.

با استفاده از سیستم فیلتراسیون هوا برای کولرهای آبی نیز مشکل ورود آلودگی هوا به داخل منزل نیز قابل برطرف شدن است. فقط کافیست با نصب این سیستم بر روی خروجی هوا که در داخل منزل قرار دارد، مثلا دریچه هایی که داخل اتاق قرار دارند به راحتی می‌توانید از ورود گرد و خاک و آلودگی به داخل خانه جلوگیری کنید.

.

عیب یابی و تعمیر کولر ابی

 1: کولر اتصال بدنه دارد.

علّت: اتصال بدنه یا از سیم‌های رابط است یا از مصرف کننده‌های دستگاه.

رفع عیب: با توجه به مدار الکتریکی کولر ، تعداد مصرف کننده‌های آن عبارتند از واتر پمپ و موتور دو سرعته جهت تشخیص صحیح و دقیق عیب می‌توانید یکی از آنها را از مدار خارج و سپس برق دستگاه را وصل کنید.

در صورت برطرف شدن عیب ، همان قطعه دارای اتصال بدنه بوده و در غیر این صورت همین آزمایش را برای مصرف کننده بعدی نیز انجام دهید. اگر در مصرف کننده از نظر اتصال بدنه سالم باشند ، لازمست سیم بندی دستگاه را به طور کامل تعویض کنید.

 2: با روشن شدن کولر ، فیوز برق دستگاه را قطع میکند.

علّت 1: موتور دو سرعته آسیب دیده است.

رفع عیب: در پوش‌ها را از بدنه کولر جدا ساخته و تسمه را رها سازید. سپس برق دستگاه را وصل کنید تا عکس العمل موتور دیده شود. البته می‌توانید بدون برق مدار و با استفاده از دو سیم مستقل خودتان به موتور ولتاژ دهید تا عملکرد موتور بدون بار مشخص شود.

اگر در این حالت مورد خاصی دیده نشد تسمه را نیز به موتور وصل کنید تا موتور را در حالت بارداری بررسی کنید. اگر موتور بدون بار و یا در حالت بارداری فیوز را تحریک و موجب قطع آن شود ، باید از دستگاه جدا شده و جهت رفع عیب آن با یک موتور پیچ مجرب مشورت به عمل آید.

علّت 2: عیب از واتر پمپ است.

رفع عیب: واتر پمپ را به صورت مستقل از مدار برقدار کنید و در صورت معیوب بودن ، به رفع عیب آن بپردازید.

علّت 3: سیم بندی کولر آبی معیوب است.

رفع عیب: در صورت سالم بودن قطعات الکتریکی کولر ، این احتمال وجود دارد که اتصال کوتاه در مدار الکتریکی خود دستگاه صورت گرفته باشد. از این رو سیم بندی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید تا محل عیب شناسایی و رفع شود.

علّت 4: اتصالی در کابل رابط بین کولر و کلید به وقوع پیوسته.

رفع عیب: ممکن است شما جهت شناسایی محل دقیق عیب ، روش دیگری را اعمال کنید. امّا توصیه می‌شود قبل از تست مصرف کننده‌های دستگاه ، توسط سیم رابط دیگری کل مجموعه کولر را راه اندازی کنید.

اگر اتصال کوتاه دیده نشد ، عیب از کولر نیست بلکه در کلیدها و یا کابل بین کلیدها وكولر مشکلی به وجود آمده که در این مورد بهتر است کابل را به طور کامل تعویض کنید.

 3: کولر روشن نمی شود.

در این حالت نه موتور دو سرعته و نه واتر پمپ ، هیچیک استارت نمی شوند. بنابراین جهت رفع عیب به شرح زیر اقدام کنید.

علّت 1: فیوز قطع است.

رفع عیب: ممکن است بدون آنکه متوجه شده باشید ، در مدار کولر اتصالی به وجود آمده و فیوز قطع شده باشد که در این حالت رفع عیب ضروری است اما اگر فیوز توسط خودتان قطع شده آن را در حالت وصل قرار دهید. گاهاً دیده می‌شود که فیوز در حالت وصل است اما خروجی نمی دهد. در این حالت تعویض فیوز ضروری است.

علّت 2: فاز یا نول اصلی مدار قطع است.

رفع عیب: ابتدا صفحه کلیدها را باز کنید و صحت اتصالات را بررسی نمایید. سپس رسیدن ولتاژ را به خود کولر توسط ولتمتر تست کنید. اگر شما در محل ترمینال کولر فاز یا نول ندارید ، مشکل از کابل رابط است. اما اگر در ترمینال کولر ولتاژ موجود است ، سیم بندی دستگاه را کنترل کنید زیرا معیوب شدن موتور و واتر پمپ در آن واحد بعید به نظر می‌رسد.

 4: الکترو موتور در دور کار نمی کند اما واتر پمپ در حال کار است.

علّت 1: به الکترو موتور دو سرعته ولتاژ نمی رسد.

رفع عیب: توسط ولت متر و یا قسمت ولتاژ آومتر و با رعایت ایمنی کامل ، ولتاژ را در ترمینال خود موتور دو سرعته اندازه گیری کنید. اگر ولتاژ به موتور نمی رسد علّت را در کلیدها و کابل رابط جستجو کنید.

علّت 2: موتور معیوب است.

رفع عیب: اگر در ترمینال اصلی موتور ، ولتاژ مشاهده شود و سایر اتصالات موتور نیز طبیعی به نظر آیند و از موتور نیز هیچ عکس العملی دیده نشود ، موتور کاملا سوخته است و باید سیم پیچهای آن به طور کامل تعویض شوند.

 5: پوشالها خیس است ، صدای عملکرد الکتروموتور دو سرعته نیز به گوش می‌رسد اما فن باد تولید نمی کند.

علّت: تسمه رها گشته و یا پاره شده است.

رفع عیب: فیوز را قطع کنید و سپس با حرکت یکی از در پوشها ، ابتدا به طرف بالا و سپس به سمت عقب آن را از کولر جدا کنید. اگر تسمه پاره شده که تعویض آن الزامی است. و اگر تسمه از پولي‌ها رها شده ، باید به گونه ای تسمه را سفت کنید که دیگر این عیب دیده نشود.

البته سفت شدن بیش از حد تسمه ، تنش‌های دستگاه را افزایش داده و به موتور آسیب می‌رساند. بهترین وضعیت رگلاژ تسمه حالتی است که در کنار پولی کوچک با فشار تسمه ، به اندازه یک بند انگشت دو بازوی تسمه جمع شود.

 6: موتور و پمپ هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر کیفیت رضایت بخشی ندارد.

علّت 1: پارچه برزنتی پاره است.

رفع عیب: پارچه برزنتی لرزه گیر دیده می‌شود. در صورت پاره شدن آن ، حجم بسیار زیادی از هوای مرطوب که لازمست به داخل محيط هدایت شود ، از مسیر مورد نظر خارج شده و در این حالت عدم رضایت از کیفیت خنک کنندگی کولر طبیعی است.

علّت 2: تسمه به اندازه کافی سفت نشده است.

رفع عیب: تسمه را به گونه ای رگلاژ نمایید که اگر در قسمت پولی کوچک دو طرف تسمه را به طرف یکدیگر جمع کنید فاصله ای به اندازه یک بند انگشت داشته باشند.

علّت 3: پوشالها کم است و هوای گرم آزادانه وارد کولر می‌شود.

رفع عیب: مقداری پوشال جدید تهیه و پس از خیس شدن در آب ، آنها را در فضاهای خالی در پوشها بچینید و سپس توری را محکم کنید. در صورت امکان همه پوشالها را در یکزمان تعویض کنید.

علّت 4: موتور دو سرعته نیم سوز است.

رفع عیب: اگر در حالت دور تند نیز ، موتور سرعت لازمه را ندارد ، نیم سوز است و باید سیم پیچی آن تجدید شود. قبل از استارت موتور سیم پیچی شده ، به صحت کار کلید گریز از مرکز که می‌تواند در معیوب شدن موتور مؤثر باشد دقت نمایید.

 7: موتور فن در حال کار است اما باد کولر خنک نیست.

علّت 1: فلکه ورود آب به کولر بسته است.

رفع عیب: فلکه را باز کنید تا مخزن کولر پر از آب شود.

علّت 2: تشتک کولر سوراخ شده و یا خروجی آن باز است.

رفع عیب: تشتک و خروجی آن را بازدید کنید.

علّت 3: فلوتر خراب است و موجب ورود آب به مخزن نمی شود.

رفع عیب: صحت کار فلوتر را بررسی کنید.

علّت 4: واتر پمپ معیوب شده.

رفع عیب: واتر پمپ را از کولر خارج نموده و در صورت امکان ، آن را تعمیر و در غیر این صورت تعویض نمایید.

علّت 5: ناودانها مسدود شده اند.

رفع عیب: ناودانها را به طور کامل آماده عبور آب نمایید تا پوشالها خیس شوند و خنک کنندگی کولر آغاز شود.

 8: آب از تشتک کولر ، سرریز می‌شود.

علّت: فلوتر تنظیم نیست.

رفع عیب: یکی از در پوشهای کولر را برداشته و فلوتر را تنظیم کنید. اگر در حرکت گوی پلاستیکی و محور متصل به آن ، مشکلی وجود دارد به رفع عیب بپردازید.

 9: موتور دو سرعته صدای هوم می‌دهد اما استارت نمی کند.

علّت و رفع عیب: اگر موتور از نوع  است و دارای خازن راه انداز است ، خازن را مطابق توضیحات مبحث 6 – 11 – 1 تست و در صورت نیاز تعویض کنید.

علاوه بر خازن ، گریپاژ بودن فن – نیم سوز یا قطع شدن سیم پیچ کمکی – نیم سوز یا قطع شدن سیم پیچ دور تند – خرابی کلید گریز از مرکز موتور و بیش از حد سفت بودن تسمه ، عللی هستند که در رفع این عیب باید مورد بررسی قرار گیرند.

 10: از دریچه کولر ، قطرات آب به داخل محیط منزل ریخته می‌شود.

علّت 1: پوشالها يکدست چیده نشده اند.

رفع عیب: در پوشها را باز کنید و پوشالها را به شکلی کاملا مسطح زیر شبکه‌های سیمی قرار دهید.

علّت 2: شیلنگ رابط واتر پمپ به سه راهه آب پخش کن پاره شده است.

رفع عیب: در صورت مشاهده پارگی شیلنگ ، آن را تعویض کنید.

 11: فقط دور تند کولر کار میکند و با زدن کلید مربوط به دور کند در سرعت کولر تغییری دیده نمی شود.

علّت 1: سیم رابط بین کلید تبدیل و دور کند موتور قطع شده است.

رفع عیب: برق کولر را قطع نموده و توسط أومتر به تحقیق در این مورد بپردازید.

علّت 2: کلید گریز از مرکز کولر خراب شده است.

رفع عیب: اگر سیم رابط قطع نشده و فاز تا به سر سیم مربوطه در موتور می‌رسد ، این احتمال وجود دارد که کلید گریز از مرکز خراب شده باشد. در این صورت کلید را تعمیر و یا تعویض کنید.

علّت 3: کلید تبدیل خراب شده است.

رفع عیب: کلید تبدیل را توسط آومتر (1×R) تست کنید. در زمان تست باید فاز مدار قطع باشد.

علّت 4: سر سیم مربوط به دو رکند از صفحه کلید جدا شده است.

رفع عیب: این احتمال وجود دارد که سر سیم مربوطه به دور کند از پایه مخصوص آن (Low) جداشده باشد که در این حالت سیم مورد نظر را به محل اتصالش باز گردانید.

 12: موتور ، استارت مناسبی دارد اما با فشار حالت دور کند کلید تبدیل ، فیوز کولر برق را قطع میکند.

علّت: سیم پیچ دور کند موتور ، نیم سوز یا کاملا سوخته است.

رفع عیب: سیم پیچ دور کند باید به طور کامل مورد بازدید قرار گرفته و در صورت مشاهده عيب ، تجدید سیم پیچی شود.

 13: صدای کار کولر بسیار زیاد است.

علّت 1: ياتاقان‌ها معیوب شده اند.

رفع عیب: عیب در یاتاقان‌ها به طور عموم به شکل بزرگ شدن محیط داخلی آنها دیده می‌شود که زمینه را جهت به وجود آمدن لنگر در فن و ایجاد صدای بیش از حد در حال کار فراهم می‌سازد. برای رفع این کاسه نمد عیب ، بوش‌ها را تعویض کنید.

علّت 2: پولی‌ها محکم بسته نشده اند.

رفع عیب: پولیها را محکم بر روی محور موتور و محور فن ببندید.

علّت 3: محور فن تاب برداشته است.

رفع عیب: در صورت معیوب شدن محور ، فن در حال چرخش دچار لنگر شده و علاوه بر تولید صدای اضافی و بی‌مورد ، موجب خرابی بوشها و در نتیجه تشدید این عیب خواهد شد. رفع تاب محور بسیار دشوار و نیازمند تبحر بسیار در زمینه تراشکاری دارد.

علّت 4: تسمه خراب است.

رفع عیب: تسمه را مورد بازدید قرار دهید. در صورت معیوب بودن ، تعویض آن الزامی است. بهتر است در زمان تهیه تسمه جدید ، تسمه معیوب را به همراه داشته باشید.

 14: چند لحظه پس از استارت ، موتور فن خاموش شده و پس از مدتی روشن می‌شود و دوباره…

علّت: قطع و وصل موتور به واسطه حضور اورلود در مدار است.

رفع عیب: در کولرهای آبی به ندرت از اورلود استفاده می‌شود. وظیفه اورلود کنترل جریان کششی و همچنین کنترل دمای محیط داخلی موتور است.

موتور را بدون اورلود راه اندازی نموده و جریان آن را توسط آمپرمتر اندازه گیری کنید. اگر جریان در حدود جریان نامی است ، تعویض اورلود الزامی خواهد بود در غیر این صورت اور لود سالم است و باید عیب در موتور تحقیق و رفع گردد.

 

15-شوره در کولر آبی

علت: هر چقدر مقدار ماندن آب در ظرف کف کولر آبی بیشتر باشد و عوض نشود، سبب غلیظ شدن بیشتر آب و زیاد شدن املاح در آب و در نتیجه ایجاد شوره می‌شود. مخصوصا بعد از ظهرها که دمای هوا بیشتر می‌باشد،این امر موجب شده است تا آب‌های موجود در کولرهای آبی بیش از حد معمول بخار شوند و هر چقدر آب بیشتر از حد معمول خود بخار شود غلظت املاح بیشتر می‌شود و سبب شوره زدن در پوشال‌های کولر می‌شود.

  • رفع شوره کولر آبی:

1٫ جهت رفع شوره کولر یکی از گزینه‌ها تخلیه و جایگزین کردن هر روزه آب ظرف کف کولر مخصوصا در منطقه هایی که کولرها زیاد شوره می‌زنند می‌باشد.

2٫ تعبیه و نصب کردن لوله‌های کوچک سرنگ در درون کولر آبی راهی دیگر است تا این امکان را فراهم کند که به طور همیشگی آب کولر را تخلیه کند و این اجازه را ندهد که آب قدیمی و دارای املاح زیاد در ظرف کف کولر باقی بماند.

3٫ گزینه بعدی این می‌باشد که جهت رفع شوره کولر آبی می‌توان از رسوب گیرها استفاده کرد و همچنین روش رسوب شکنی و از بین بردن جرم کولر آبی. با استفاده از روش مذکور می‌توان با ممانعت از تراکم املاح، اثر مخرب بودن رسوبات را بی‌اثر کرد.باید یک بطری از رسوبگیر را تکان دهید و داخل آب کولر و نزدیک ترین محل به پمپ بریزید.رسوبگیر از تشکیل رسوب در مسیرهای آبرسانی و آبریز و نیز بر روی پوشال‌ها جلوگیری میکند و دائما مواد معدنی محلول در آب را شناسایی و در نهایت علاوه بر جلوگیری از متراکم شدن، سبب ته نشین شدن آن‌ها در کف تشتک کولر می‌شود.

4٫ در حال حاضر یک محقق ایرانی توانسته است تا یک شوره گیر کولر آبی بسازد. شوره گیر کولر آبی به صورت گلوله ای از اسید چرب ( روغن تالو) ساخته شده است که این توانایی را دارد که یون‌های موجود در آب را جذب کند.محل قرارگیری این شوره گیر در تشتک کولر آبی است و با هر آبی که وارد کولر می‌شود چرخش پیدا می‌کند و تبادل یونی انجام می‌دهد. این شوره گیر از نشست رسوب روی پوشال ممانعت می‌کند. به شکلی که اگر در اواخر فصل گرما، روی پوشال آب ریخته شود، این رسوبات به سادگی از روی پوشال پاک می‌شوند.

.
منابع:

.https://servischi.com
.https://www.isna.ir
.https://fanamoozan.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت