نکات خرید نگهداری و مصرف دارو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چه داروهایی را باید دور انداخت؟

  • داروهای دارای برچسب‌های ناخوانا و داروهایی با بسته بندی دچار خراش را باید دور انداخت.
  • داروهای تغییر رنگ یافته یا بد بو را باید دور انداخت .
  • داروهایی که با مصرف آن دچار حساسیت وعوارض شده اید را باید دور انداخت.
  • نگهداری آنتی بیوتیک، داروهای نسخه ای و داروهای ممنوع در خانه، خطرناک است.
  • به تاریخ انقضای دارو توجه کنید و داروهای تاریخ گذشته را دور بیاندازید زیرا مصرف اینگونه داروها عوارض زیادی را به همراه دارد.
  • سرنگ و دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند. سرنگ و یا دستکش استریل که تاریخ مصرف آن گذشته و یا کاغذ پوشش آنها پاره شده باشد غیر استریل و غیر قابل استفاده است.
  • برای دور انداختن داروهای تاریخ انقضا گذشته آنها را از بسته بندی اصلی خارج کنید و داخل نایلون زباله بیندازند یا در چاه فاضلاب بریزید.
  • داروهایی غیر قابل استفاده در منزل که تاریخ انقضای آنان فرا نرسیده را به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر اهدا کنید.

.

چه داروهایی را در خانه نگهداری کنیم ؟

  • فقط داروهای فوریتی و OTC را می‌توان در خانه نگهداری کرد.
  • داروهایی بدون نسخه پزشک را که سبب تسکین درد یا برطرف شدن علائم سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و حساسیت می‌شوند را می‌توان در خانه نگهداری کرد.

.

  • نکات نگهداری دارو در منزل

⇠ دارو‌ها را در داخل بسته بندی و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

⇠ دارو‌ها که نیاز به نگهداری در یخچال دارند و روی بسته بندی آنها این موضوع درج شده است در یخچال نگهداری کنید. لازم است دارو در قسمت پایین درب یخچال که دمای آن قسمت پایین تر از 2 درجه می‌باشد قرار داده شود.

⇠ تاریخ مصرف همه‌ی داروهای موجود در منزل را حداقل هر سه ماه یک باربررسی کنید.

⇠ پماد و کرم که ترک خورده یا سفت شده یا نشست کرده را دور بریزید.

⇠ هیچگاه دارویی را در جعبه داروی دیگری نگهداری نکنید.

⇠ داروها را در ظرف اصلی خود نگهداری کنید.

⇠ تا حد امکان داروهایی که مورد مصرف نیستند و داروهای بدون برچسب را در منزل نگهداری نکنید.

⇠ دارو‌ها را حتما در محلی مناسب و در داخل بسته‌بندی و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
⇠ برخی از دارو‌ها نیاز به نگهداری دارو در یخچال دارند که روی بسته بندی آنها این موضوع درج شده است و قرار گرفتن آنها در محیط بیرون از یخچال ممکن است باعث از بین رفتن خواص دارویی آنها شود. در صورت درج عنوان 2 الی 8 درجه سانتی گراد و یا در یخچال نگهداری شود یا در یخچال نگهداری شود، لازم است دارو در قسمت پایین درب یخچال قرار داده شود و نه در قسمت فوقانی زیرا که دمای آن قسمت پایین تر از 2 درجه می‌باشد.
⇠ حداقل هر سه ماه یک بار همه‌ی داروهای موجود در منزل را از نظر تارخ مصرف بررسی کنید. بهتر است لیستی از داروهای موجود در منزل تهیه شود و در محل نگهداری داروها نصب شود. هر چند وقت یک بار این لیست بازبینی شود. می‌توان تاریخ انقضای هر دارو را هم در این لیست نوشت.
⇠ توجه داشته باشید پس از پایان تاریخ انقضا سازنده دارو تعهدی در خصوص تضمین پایداری و خلوص ماده دارویی ندارد. با انقضای تاریخ مصرف، برخی از داروها فقط اثر بخشی خود را از دست می‌دهند و برخی می‌توانند سبب بروز واکنش‌های حساسیتی و مسمومیت گردند، بنابراین از مصرف دارو پس از رسیدن تاریخ انقضا خودداری کنيد.
⇠ سرنگ و دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند. سرنگ و یا دستکش استریل که تاریخ مصرف آن گذشته و یا کاغذ پوشش آنها پاره شده باشد غیر استریل و غیر قابل استفاده است.
⇠ از مصرف پماد و کرم که ترک خورده یا سفت شده یا نشست کرده است، بپرهیزید و آن‌ها را دور بریزید.
⇠ هرگز دارویی را در جعبه داروی دیگری نگهداری نکنید. همچنین به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنید.
⇠ توجه داشته باشید داروها بایستی در ظرف اصلی خود نگهداری شوند خارج کردن آنها از ظروف و تقسیم در پاکت‌های کاغذی یا پلاستیکی فساد آنها را تسریع می‌کند.
⇠ ریختن دارو‌ها در سرویس بهداشتی یا فاضلاب سبب ورود مستقیم آن به محیط زیست می‌گردد و در خصوص آنتی بیوتیک‌ها موجب مقاومت میکروبی می‌گردد. بنابراین از دور ریختن داروهای تاریخ گذشته و فاسد به روش فوق جدا خودداری گردد.

.
منابع:

.http://www.payesh8523.ir
.https://idat.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت