بیماری هاری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

بیماری هاری یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک مخصوص حیوانات گوشت خوار اهلی و وحشی می‌باشد. هاری یک بیماری ویروسی است که انسان و برخی حیوانات به طور اتفاقی و اصولا از طریق گزش به آن دچار می‌شوند.

.

علايم بيماري هاري در انسان :

اين بيماري شامل چند مرحله است.

در دوره مقدماتي بيماري كه 2 تا 3 روز قبل از ظهور علايم اصلي است افسردگي، بي قراري، خستگي، بي اشتهايي ، تف اندازي، سوزش و خارش و گاهي درد در محل گزش ديده مي شود؛ پس از اين دوره انسان نسبت به تمام محركهاي فيزيكي، شيميايي، حسي و بويايي واكنش نشان مي دهد. كوچكترين صدا يا نور او را به شدت متشنج مي كند و خود را به در و ديوار مي زند؛ اطراف دهان او را كف مي پوشاند و بيمار عطش فراوان دارد، ولي به علت انقباض عضلات گلو قادر به نوشيدن آب نمي باشد و با ديدن يا شنيدن صداي آب به شدت تحريك مي شود و همچنين عبور هوا نيز از روي صورت باعــــــث تحريك بيمار مي شود.

پس از آن بيمار بر اثر انقباضات شديد عضله قلب و فلج دستگاه تنفسي فوت مي نمايد.

.

 اقدامات لازم جهت فرد حيوان گزيده:

1 ـ خارج ساختن و تميز نمودن ويروس هاري از محل زخم:

تا حد مقدور در ساعات اوليه پس از گزش بايد لابلاي زخم را حداقل به مدت 5 تا ده دقيقه با آب تميز و صابون عميقاً مورد شستشو قرار داد. اين عمل مهمترين قسمت پيشگيــــــري از هاري به حساب مي آيد و مي توان ادعا كرد كه بيش از 50 درصد پيشگيري از بيماري مربوط به رعايت اين مسأله است.

2 ـ خارج كردن صابون از لابلاي زخم‌:

با استفاده از شيلنگ و فشار آب بايد كف صابونهاي باقيمانده را از لابلاي زخم خارج نمود، زيرا باقيمانده صابون مي تواند مواد ضدعفوني كننده را بي اثر نمايد.

3 ـ ضد عفوني نمودن زخم:

زخم را بعد از شستشو بايد با الكل 60 تا 70 درجه يا محلول بتادين يك درصد و يا ساير مواد ضدعفوني نمود (زخم را هيچ وقت نبايد پانسمان نمود زيرا ميكروب هاري بي هوازي است و بر اثر پانسمان رشد آن سريع خواهد شد).

4 ـ ارجاع فرد به مراكز بهداشتی درمانی جهت تلقيح واكسن و سرم

و پيگيري جهت تكميل نوبتهاي واكسن (كه اين مسأله بايد با پيگيري، آموزش و حساسيت كامل دنبال گردد) ضمناً وضعيت واكسيناسيون توأم يا ثلاث فرد مجروح بايد مورد بررسي قــرار مي گيرد. اگر واكسيناسيون كامل باشد فقط يك نوبت واكسن به عنوان يادآور كافي است، در صورتي كه مجروح بر ضد كزاز قبلاً ايمن نشده باشد. اولين نوبت واكسن و همچنين سرم ضدكزاز به مقدار مورد نياز با نظر پزشك به وي تزريق مي شود و مطابق دستور عمل نوبت هاي بعدي واكسن را ادامه مي دهيم.

.

پیشگیری از بیماری هاری

⇠ به حیواناتی مانند سگ، گربه و دام‌ها نزدیک نشوید و آن‌ها را تحریک نکنید.

⇠ درصورت حمله سگ بی‌حرکت بمانید.

⇠ به کودکان خود آموزش دهید که از نزدیک شدن و تحریک حیوانات بخصوص سگ‌ها و گربه‌ها خودداری کنند.

⇠ به کودکان خود آموزش دهید که در صورت ایجاد جراحت توسط حیوانات آن را به شما اطلاع دهند.

⇠ در صورت گزش محل گزیدگی را با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه شست‌وشو دهید.

⇠ حتی گزش توسط سگ و گربه صاحب‌دار موجب انتقال هاری می‌شود، بنابراین محل گزش را با آب و صابون بشویید و بلافاصله به مرکز بهداشتی مراجعه کنید.

⇠ در صورت هرگونه جراحت توسط هر پستانداری بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

⇠ در صورت شروع واکسیناسیون هاری پیگیری و تکمیل آن را جدی بگیرید و پس از مراجعه، به مرکز درمان پیشگیری هاری یا هرمرکز بهداشتی درمانی نزدیک منزل خود مراجعه کنید.

⇠ از نزدیک شدن و تحریک وحوش شامل روباه، شغال و سایر وحوش جدا خودداری کنید.

⇠ در صورت برخورد با حیوانات به ظاهر مرده، از نزدیک شدن و دست زدن به آن­ها جدا خودداری کنید.

.
منابع:
.http://www.pezeshk.us

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت