بیماری مالاریا

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مالاریا جزو بیماری‌های انگلی کشنده ای به شمار می‌رود که بر اثر نیش پشه آنوفل به بدن انتقال می‌یابد. زمانی که این پشه فرد را نیش  بزند، انگلی به نام مالاریا به خون بدن وارد می‌شود و اولین جایی که برای تکثیر خود انتخاب می‌کند، سلول‌های کبد است. در مدت زمان 48 تا 72 ساعت مالاریا به علت تراکم زیاد  موجب پارگی سلول‌های کبدی شده و وارد خون می‌شود و بدین  ترتیب در گلبول‌های قرمز خون انتشار پیدا می‌کند.

تکثیر و انتشار در سلول‌های خونی و تراکم آن‌ها گلبول‌های قرمز را  پاره و بر تعداد انگل‌های خون افزوده می‌شود. این کار ادامه پیدا می‌کند و  علائم بیماری مالاریا نیز هر سه روز یم بار تکرار می‌گردد.

.

علائم بیماری مالاریا چیست؟

تب یکی از شایع ترین علائم بیماری مالاریاست که با پارگی گلبول‌های قرمز بروز می‌کند.  به هنگامی که انگل‌ها به گلبول‌های تازه ای وارد می‌شوند تب بدن نیز قطع می‌گردد. این قطعی تب برای دو روز ادامه دارد. در روز سوم با پارگی دوباره گلبول‌های جدید باز هم بدن تب می‌کند.

با ادامه دار شدن بیماری انگلی مالاریا علائم آن مابین چهار تا ده روز نمایان می‌گردد.   البته این نکته نیز شایان ذکر است که در برخی از افراد علائم بیماری مالاریا تا ماه‌ها پنهان می‌ماند. اما شایع ترین نشانه‌های بیماری مالاریا شامل موارد زیر می‌شود :

  1. تب و لرز
  2. تعریق
  3. سردرد
  4. حالت تهوع
  5. استفراغ
  6. کم‌خونی
  7. درد عضله‌ها
  8. تشنج
  9. بیهوشی
  10. مدفوع خونی

.

تشخیص بیماری مالاریا

راه تشخیص قطعی مالاریا آزمایش خون می‌باشد. در خون فرد بیمار انگل‌های مالاریا دیده می‌شود. هر فرد تب‌دار می‌تواند برای انجام آزمایش مالاریا به خانه‌های بهداشت و یا مراکز بهداشتی درمانی (درمانگاه) مراجعه نماید.

.

درمان بیماری مالاریا

بیماری مالاریا قابل درمان است که باید زیر نظر پزشک توسط بهورز یا مأمور مالاریا انجام شود. دوره درمان را باید کامل نمود تا از بازگشت بیماری جلوگیری به عمل آید.

در صورت عدم درمان به موقع و صحیح بیماری، علاوه بر انتقال بیماری به دیگران، می‌تواند در بعضی از موارد منجر به مرگ بیمار شود.

.

راه‌های پیشگیری از این بیماری

⇠ آزمایش خون افراد تب‌دار و درمان افرادی که در آزمایش خون آن‌ها انگل مالاریا دیده شده است از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری می‌کند.

⇠ جلوگیری از گزش توسط پشه‌های ناقل مالاریا؛ از طریق خوابیدن زیر پشه‌بند معمولی یا پشه‌بند آغشته به سم، نصب توری به در و پنجره‌های منازل، به کار بردن تله نوری و الکتریکی، استفاده از مواد دورکننده

⇠ جلوگیری از تکثیر پشه‌های مالاریا از قبیل زهکشی آب‌های راکد، پرکردن گودال‌ها، پوشاندن کامل منابع آب و سایر وسایل نگهداری آب، استفاده از ماهی‌های لارو خوار، کاربرد مواد لاروکش مثل گازوییل و….

⇠ از بین بردن پشه‌های بالغ به وسیله سمپاشی سطوح داخلی اماکن انسانی و حیوانی و محل استراحت پشه‌ها

⇠ با خشکاندن و جاری ساختن آب‌های راکد و پوشاندن کامل وسایل نگهداری آب محل‌های تخم‌ریزی پشه‌های مالاریا را از بین ببریم.

.
منابع:

.https://www.euteb.com
.https://www.yjc.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت