حفظ کارمندان با ارزش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نگه داشتن کارکنان بااستعداد و حرفه‌ای این روزها خیلی آسون نیست. محل کار در حال تکامله و نسل جوون فعلی به امید پیدا کردن جای بهتر و شغل ایده‌آل‌تر، مرتباً شغل خودش رو تغییر میده. در اینجا به 9 نکته مهم اشاره میشه که از اون میتونین برای حفظ کارکنان خلاق و درجه‌ی یک خودتون استفاده کنین.

.

1. افراد مناسبی رو برای کسب و کارتون استخدام کنین

تمام این داستان با استخدام فرد مناسب برای جایگاه مناسب شروع میشه. شرح شغل‌های شما باید جامع باشه و به طور مرتب به روز بشه. افرادی که وظیفه‌ی استخدام کردن رو دارن باید کاندیداها رو ارزیابی کنن، و مطمئن بشن که مهارتها و شخصیت‌شون برای فرهنگ سازمانیِ شرکت و برای اون شغلی که بخاطرش استخدام میشن، مفید باشه. اگه در صنعت خدماتی هستین، باید کارکنانی رو استخدام کنین که اون خدمات رو درک کنن و موقع کار، ازش لذت ببرن. اگه برای جایگاه‌های شغلی نظارتی یا مدیریتی میخواین کسی رو استخدام کنین، این خیلی مهمه که فرد موردنظر شما، حرفه‌ای و آموزش‌دیده باشه، چون اینطوری حجم کار شما کمتر میشه. البته برای مشاغل غیرمدیریتی ترجیحاً بهتره که افراد رو براساس شخصیت و خصوصیات فردی و به اصطلاح، رزومه‌ی غیررسمی‌اش استخدام کنین و بعد خودتون اون رو هر طوری که به نفع جایگاه شغلی‌اش و کسب و کارتون هست، پرورش بدین. اگه به دنبال کارکنان پاره‌وقت هم میگردین، مشارکت با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی یکی از راههائی هست که میتونه در پیدا کردن کاندیداهای بهتر به شما کمک کنه.

.

2. فرصت‌ها رو به اونها نشون بدین

اگه کارکنان شما احساس کنن که هیچ آینده‌ی خوبی در اون شرکت در انتظارشون نیست و هیچ امیدی به پیشرفت و ارتقاء ندارن، به دنبال فرصت‌های بهتر در جاهای دیگه، شرکت رو ترک میکنن. اگه شما بتونین کاری کنین که اونا مهارتهای بیشتری رو فرا بگیرن و در شغل خودشون پیشرفت کنن، احتمال وفاداری اونا به شرکت بیشتر میشه.

چشم‌انداز توسعه و پیشرفت برای کارکنان بااستعداد جذابه. اونا ترجیح میدن در شرکت‌هایی که به اونا پیشنهاد میده، باقی بمونن و درآمد بیشتری داشته باشن تا اینکه به جای دیگه‌ای نقل مکان کنن. یکی از راههای تشویق کارکنان برای ادامه‌ی پیشرفت اینه که اونها رو تشویق به ادامه‌ی تحصیل بکنین و تا جائی که امکان داره هزینه‌های تحصیل‌شون رو هم پرداخت کنین. اگه شما برای کارکنان ارزش قائل باشین، متقابلاً اونها هم برای مشتریان ارزش قائل میشن.

ایجاد یک سیستم ارزیابیِ منصفانه و شفاف برای ارزیابی رشد کارکنان لازمه. همینطور شناسائی و تشخیص موفقیت بطور منظم و مستمر برای دست آوردن این اهداف ضروری هستش. بهترین کارکنان میخوان به چالش کشیده بشن و احساس کنن که دارن رشد میکنن.

.

3. یکسری مزایا به اونها پیشنهاد بدین

شرکت‌هایی که بیشترین مزایا رو به کارکنان خودشون ارائه میدن، بیشتر احتمال داره که بتونن اونها رو حفظ کنن. خیلی از نظرسنجی‌ها نشون میده که مزایای مربوط به موضوعات سلامتی و بهداشت، مهم‌ترین خواسته‌ی کارکنانه و بعد از اون، مستمری بازنشستگی از اهمیت زیادی برخورداره. با توجه به بالا بودنِ هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، برنامه‌ای که بتونه حفظ سلامت کارکنان و خونواده‌های اونا رو تأمین کنه، برای کارکنان ارزش زیادی داره.

این از اون مزایائی هست که میتونه کارکنانِ بااستعداد و درجه‌ی یک شما رو حفظ کنه و تا حد زیادی مانع ترک کار اونا بشه.

همونطور که اقتصاد دنیا در حال تغییره، صندوقهای بازنشستگی هم امکان داره سیاستهاشون تغییر کنه و از اونجائی که معمولاً به سیاستهای دولت وابسته هستن، معلوم نیست که بعد از بازنشستگی چه سرانجامی در انتظارِ کارکنانه. یکی از کارهائی که کارفرماها میتونن انجام بدن، کمک به افزایش مبلغ پس‌اندازِ سنوات کارکنان هست. این عامل میتونه یک انگیزه‌ی خیلی قوی در کارکنان برای موندن در شرکت بوجود بیاره.

مزایای دیگه‌ای هم هست که کارفرماها بسته به وضعیت شرکت، میتونن در اختیار کارکنان قرار بدن. مثل پاداش‌های عملکرد، استفاده از مزایای سلامت و بهداشت برای پدر و مادرِ کارمند، تسهیلات متنوع برای زنان پس از زایمان و بسیاری از اقدامات انعطاف‌پذیرِ دیگه.

.

4. مدیریت با اعتماد

اگه کارکنان اعتقاد داشته باشن که سازمانِ اونا داره در مسیر درست حرکت میکنه، بهش بیشتر اعتماد میکنن. کانالهای ارتباطی شفاف و صحیح برای ساختن این اعتماد ضروریه و حس مالکیت رو در یک شرکت ایجاد میکنه و کارکنان، شرکت رو از خودشون میدونن.

اگه انگیزه‌های شما خودخواهانه یا فرصت‌طلبانه باشن، کارکنان شما به راحتی متوجه این موضوع میشن و کمتر از شما حمایت میکنن. شما باید قادر باشین که از راه درست، کارکنان خودتون رو برای رسیدن به اهداف شرکت، متقاعد کنین.

شما می‌تونین با ارسال پیام به کارکنان خودتون اعتماد کنین و از اونها بخواین تا وظایف مهم خودشون رو به خوبی انجام بدن. این کار ممکنه شامل دعوت از کسی باشه برای شرکت در یک جلسه‌ی مهم و یا ارائه‌ی یک سخنرانی در جمع.

.

5. سعی کنین یک محیط کاری عالی و جذاب ایجاد کنین

اگه محیط کاری شما طوری باشه که کارکنان در اون، احساس خوبی داشته باشن،بیشتر تشویق میشن که اونجا بمونن و کارِ خودشون رو ترک نکنن. الان برخلاف گذشته، فضاهای کاری مشترک، محبوبتر هستن و دیگه کسی اتاقهای کوچیک و تنهائی رو دوست نداره.

کارکنان دوست دارن از جائی که در اون کار میکنن، لذت ببرن. خیلی از شرکت‌ها سعی میکنن تا فضاهای دفاتر کار رو جذابتر طراحی کنن تا کارکنان بااستعداد و درجه‌ی یک رو بتونن جذب کنن.

مثلاً برای شرکتهائی که کارکنان اونها دائماً در طول روز پشت کامپیوتر میشینن، وجود یک باشگاه بدنسازی و تناسب اندام میتونه خیلی جذاب باشه و به سلامتی کارکنان هم کمک زیادی بکنه.

کارکنان در این قبیل شرکتها به هیچ وجه نگران و ناراحت از حاضر شدن در سر کار خودشون نیستن وقتی که بدونن محل کار اونها دارای امکانات تفریحی و استراحت مثل کافی‌شاپ و میز بیلیارد و تنیس روی میز هست و میتونن زمان کوتاهی رو اونجا استراحت کنن.

برگزاری جشن‌تولدها، و سایر جشن‌های مناسبتی میتونه پاداش خیلی خوبی برای کارکنان باشه و یک روز تعطیل به یادموندنی رو برای اونا و خانواده‌شون رقم بزنه.

.

6. بین کار و زندگی کارکنان، تعادل ایجاد کنین

در عصر حاضر، اهمیت ایجادِ تعادل بین کار و زندگی برای کارکنان از هر زمان دیگه‌ای بیشتر شده. شما باید قبول کنین که کارکنانِ شما، یک زندگی شخصی هم، بیرون از محیط کار دارن. اگه شما سعی کنین که مثل یک ربات با اونا رفتار کنین، به ناچار برای یافتن شغلِ بهتر، شرکت رو ترک میکنن.

یکی از راهها، انعطاف‌پذیر کردن ساعت کاری و یا انجام کار از راه دور هستش. چه اشکالی داره کارمندی که همه‌ی کارش رو با کامپیوترش میتونه انجام بده و مثلاً یه مشکلی داره بتونه وظایف خودش رو از خونه انجام بده؟ مشکلات جسمی، معلولیت، نداشتن همسر و کلی مشکل دیگه میتونه کیفیت کارِ یک شخص رو در محل کار به شدت کاهش بده. اگه فردی رو توی شرکت دارین که به راحتی نمیخواین از دستش بدین میتونین از این روش استفاده کنین. یا مثلاً یک ساعتِ کاری انعطاف‌پذیر برای پدر و مادری که هردو شاغل هستن و در ایام سالِ تحصیلی به راحتی نمیتونن از فرزندانشون مراقبت کنن، میتونه گزینه‌ی مناسبی باشه.

.

7. ایجاد بازخورد دو طرفه

خیلی از کارفرماها اهمیتی به برقراری ارتباط با کارکنان خودشون نمیدن. خیلی‌ از مدیران و رهبران کسب و کار حتی کارکنان خودشون رو از نزدیک نمی‌شناسن و به مکاتبات اونا جواب نمیدن. این یعنی که به درخواست‌های اونا توجهی ندارن.

مردم امروز یه جورایی به بازخورد، معتاد هستن. وقتی ما روی یک دکمه کلیک می‌کنیم و یک پیغام رو ارسال می‌کنیم، انتظار داریم مثل یک بازی، به پیغام ما پاسخ داده بشه و ما یک امتیاز توی بازی بگیریم. کارکنان اغلب موقعِ ورود به دفتر کار خودشون، کمبود بازخورد رو تجربه میکنن. اونها نمیدونن چکار کنن و این باعث ناراحتی‌شون میشه. گفتگو و مصاحبه‌های دوره‌ای با کارکنان کمک میکنه تا روشهای انجام کارها رو با هم مرور کنین. شما وقتی به حرف اونا گوش میدین، اونها احساس میکنن که برای اونا ارزش قائل هستین.

.

8. کاری کنین که کارکنان احساس ارزشمند بودن بکنن

فقط با چند تا کار کوچیک شما میتونین به کارکنان نشون بدین که براشون ارزش قائل هستین. تأیید کردن اونها و گفتن کلمه‌ی «از شما متشکرم» میتونه یک تفاوت خیلی بزرگ ایجاد کنه.

این به اون معنا نیست که شما مجبور باشین مرتباً کارکنان خودتان رو پیگیری کنین، ولی اگه کسی در یک پروژه عالی کار کنه، شما وظیفه دارین که اون رو بیشتر بشناسین. شرکت‌هایی که برای شناخت کارکنان خودشون، طرح و برنامه دارن، با ترکِ کار کمتری از طرف اونا مواجه میشن.

مزایای خیلی کوچیک مثل غذای رایگان، پارکینگ رایگان و ساعت کاری انعطاف‌پذیر و …. به افزایش روحیه‌ی کارکنان، کمک شایانی میکنه. پاداشی که برای یک کار خوب انجام میشه میتونه به شکل‌های مختلف، از جمله یک چک یا بن یا کوپن برای یک وعده‌ی غذایی در یک رستوران باشه.

.

9. میکروکنترل رو بذارین کنار

مدیریت میکرو یا micromanagement در مدیریت کسب و کار، مدیریتی هست که به موجب اون، مدیر از نزدیک، کارکنان خودش رو مرتباً تحت نظارت و / یا کنترل داره.

بهترین راه برای مدیریت، اونه که به اونها فضا بدین و اجازه بدین تا کارشون رو انجام بدن و به شما بازخورد بدن. اونا ممکنه کار خودشون رو به یک شکل کاملاً متفاوت از چیزی که شما انتظار دارین انجام بدن. ولی تا زمانی که همون نتیجه‌ی دلخواه شما رو می‌گیرن مهم نیست.

اگه همش سعی کنین که در کارشون دخالت کنین و هی امر و نهی بکنین، اونا دیگه احساس خوبی نسبت به کارشون ندارن و اعتمادشون رو به شما از دست میدن. کارفرماهائی که برای هر چیز کوچیکی، قوانین و مقررات خودشون رو دارن، خطر از دست دادن کارکنان و تحویل اونا به رقبا تهدیدشون میکنه. معمولاً کارفرماها این قوانین رو برای افزایش بهره‌وری وضع میکنن، ولی این روش برای کارکنان خلاق و درجه‌ی یک جواب نمیده.

.
منابع:

.banafshmarketing.ir

بخش‌های مرتبط

مجله کاریابی و اشتغال

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت