آداب معاشرت با سالمندان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

سلام کردن

برای احترام گذاشتن به بزرگترها و سالمندان بهتر است که با لحنی خوش و صدایی رسا سلام کنید. در سلام کردن معمولاً بهتر است اسم طرف مقابل را بگویید مثلاً «سلام آقای حسینی» یا “سلام مادر عزیز”، “سلام پدر عزیز”.

.

صدا زدن

سالمندان را به درستی صدا بزنید. از نامی که دوست دارند بشوند و یا به وسیله آن صدا شوند استفاده کنید. اگر دوست دارند که آقا یا خانم به ابتدای اسمشان اضافه شود این کار را انجام دهید.

.

دست دادن

دست دادن یکی از راه ‌های ارتباط مؤثر فردی به حساب می‌‌آید. هنگام دست دادن سعی کنید مدت کوتاهی دست طرف مقابل را لمس کنید و اشتیاق و محبت خود را به او نشان دهید. ارتباط چشمی هنگام دست دادن بسیار مهم و تأثیرگذار است. بهتر است هنگام سلام کردن به چشمان طرف مقابل نگاه کرده و لبخند بزنید. برای ادای احترام به سالمندان و پیشکسوتان مقداری بدن خود را جلو ببرید و سر خود را کمی خم کنید. از کشیدن افراد به سمت خود اجتناب کنید. دست سالمندان را نباید محکم فشار داد. همچنین منتظر بمانید که از طرف سالمند دعوت به دست دادن شوید. هنگام مصاحبه با سالمندان از گرفتن بازو یا لمس بدن آنها اجتناب کنید.

.

صحبت کردن

واضح صحبت کنید و از گفتن اصطلاحات ناآشنا برای سالمندان خودداری کنید. هنگام صحبت کردن با سالمندان نباید فریاد بزنید اما تا جایی که ممکن است صدای خود را روشن و شفاف کنید.

.

سخن گفتن با سالمند

بزرگ ‌تر ‌ها به دلیل تجارب بسیار زیاد، حرف ‌های ارزشمندی برای گفتن دارند. طوری رفتار کنید که آنها متوجه باشند تمامی توجه شما به ایشان است. ارتباط چشمی خود را همواره با آنها حفظ کنید، اجازه دهید که سالمندان سخن خود را آغاز کنند و بهتر است شما پیش از آنها سخن نگویید. با کمال توجه به سخنان آنها گوش کنید و سخنان آنان را قطع نکنید.

.

راه نرفتن پیش از سالمندان

وقتی با بزرگسالی همراه شدید، باید مراقب حال او باشید و در راه رفتن از او سبقت نگیرید. هنگام ورود به جایی از سالمندان اجازه بگیرید و در را برای آنان باز کنید و در را نگه ‌ دارید تا داخل شوند. هنگام بالا رفتن یا پایین رفتن از پله ‌ها برای جلوگیری از افتادن سالمند بهتر است پیش از سالمندان حرکت کنید.

.

 احترام گذاشتن در مکان ‌های عمومی

احترام به سالمندان در مجالس، مهمانی ‌ها و مکانهای عمومی یکی از مهم ‌ترین آداب برخورد با بزرگسالان است. در صورتی که در محیط ‌های عمومی مثل اتوبوس، مترو و سالن ‌های انتظار کمبود جا برای نشستن وجود دارد، بهتر است جای خود را به سالمندان دهید. هنگام سوار شدن به اتوبوس یا تاکسی بهتر است سالمند زودتر سوار شود و هنگام پیاده شدن فرد زودتر پیاده شود تا در صورت لزوم به او کمک کنید.

.

موضع ‌گیری نکردن در برابر سالمندان

هنگام ایجاد اختلاف با سالمندان بهتر است از موضع ‌گیری در برابر آنها به ویژه در آن لحظه خودداری کنید. سعی کنید با احترام به تمامی حرف ‌ها  و انتقادات آنها گوش کرده و موارد منطقی آن را تأیید کنید و از اشتباهات آنها چشم پوشی کنید.

.

بردباری در مقابل سالمندان

سالمندان به علت ضعف ‌های جسمی و ذهنی در بسیاری از مواقع کندتر از افراد عادی عمل می‌‌کنند. برای همین همواره با حوصله با آنها برخورد کنید، احترام سن آنها را داشته ‌ باشید و به دلیل بی‌‌حوصله شدن سالمندان بهتر است با آنها بحث و کشمکش نداشته باشید.

.

 کمک کردن به سالمندان

سالمندان در بسیاری از موارد نیازمند کمک دیگران هستند اما به هیچ عنوان این نیازمندی نباید منجر به بی‌‌احترامی به آنان شود. همواره در هنگام کمک کردن به سالمند خود در حفظ شأن وی و القای حس مثبت به ایشان بکوشید.

.

 غذا خوردن با سالمندان

غذا خوردن با سالمندان یکی از بزرگ ‌ترین آداب اجتماعی محسوب می‌‌شود. بهتر است غذای سالمندان را در یک زمان بخصوص به آنها بدهید و منتظر نباشید که از شما درخواست غذا کنند. بهتر است غذا را به تکه ‌های کوچک ‌تری تقسیم کنید و مراقب باشید که جویدن و بلع آن برای سالمند سخت نباشد. در غذا خوردن با سالمندان با آنها همراهی کنید و با محبت به آنها غذا دهید.

.

منابع:
.http://bozorgan.org

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت