راهنمای کامل تمیزکردن لوازم برقی خانگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

به نظر می‌رسد اغلب اوقاتی که زمان تمیزکاری و نظافت منزل می‌رسد، چندان توجهی نسبت به تمیز کردن لوازم الکترونیکی منزل نمی‌کنیم. البته شاید ما اصلا به تمیز کردن آن‌ها فکر نمی‌کنیم یا نمی‌دانیم که دقیقا باید چطور این کار را انجام دهیم، ولی نمی‌توانید منکر این شوید که کلی پول صرف خرید این تجهیزات الکترونیکی  کرده‌ایم و به همین دلیل تمیز نکردن و بی‌توجهی به نظافت آن‌ها نوعی قدرنشناسی است.

• گردگیری

یکی از بزرگ‌ترین دشمنان لوازم برقی خانه گرد و خاک است. وقتی گرد و خاک روی اجزاء دستگاه‌های برقی بنشیند، بعد از مدتی آلودگی‌ بیشتری دور خود جمع می‌کند و بالاخره موجب از کار افتادن یا به‌وجود آمدن اخلال در کارکرد قطعاتی مانند سیستم‌های خنک‌کننده‌ی لوازم برقی می‌شود. وقتی فن یا سیستم خنک‌کننده‌ی لوازم برقی از کار بیافتد، این امر موجب گرم شدن سیستم برقی شده و نهایتا آن را از کار می‌اندازد. همه‌ی لوازم برقی از تلویزیون گرفته تا موبایل با تجمع گرد و خاک مشکل پیدا می‌کنند.

مهم نیست که از چه نوع گردگیری استفاده می‌کنید، همین که لوازم برقی خود را مرتبا گردگیری کنید کفایت می‌کند. اگر فکر می‌کنید گردگیری کار خیلی اعصاب‌خردکنی است، وقتی که به خاطر انسداد سیستم تهویه با گرد و خاک مجبور شوید رایانه و کنسول بازی‌‌تان  عوض کنید و کلی پول بابت آن خرج کنید، نظرتان تغییر خواهد کرد.

.

• نمایشگرها

اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید صفحه‌ی تلویزیون و نمایشگر کامپیوتر جذب‌کننده خاک و کثیفی هستند. صفحه‌ی نمایشگر می‌تواند خاک‌آلود و تیره شود یا مملو از رد انگشتان باشد. انواع مختلف صفحه‌های نمایش مستلزم راه‌حل‌های متفاوتی برای نظافت هستند، به همین خاطر محض اطمینان هم که شده حتما به دستورالعمل راهنمای خود دستگاه مراجعه کنید. صفحه‌ی موبایل‌های لمسی و اصولا تمام نمایشگرها از وسایل بازی بچه‌های نوپا هم هستند و به همین خاطر مرتب به نظافت نیاز پیدا می‌کنند.

هنگام تمیز کردن صفحه‌های نمایشگرها هیچ‌وقت پاک‌کننده‌ها را مستقیما روی صفحه اسپری نکنید؛ چراکه در چنین مواقعی نمی‌توان از ریزش اسپری اضافی روی صفحه‌ و شره کردن و ریختن آن جلوگیری کرد. ایده‌ی بهتر این است که کمی روی تکه پارچه‌‌ای اسپری بزنید و با حرکت دایره‌ای دست صفحه‌ی نمایشگر را تمیز کنید. از دستمال توالت برای نظافت نمایشگر استفاده نکنید وگرنه ممکن است روی صفحه خط‌ بیاندازد یا در آن فرورفتگی ایجاد کند. به‌جای آن، از تکه پارچه‌ی نرمی استفاده کنید و بهتر این است که اصولا چند تکه پارچه‌ی نرم و لطیف مخصوص نظافت نمایشگرهای خود کنار بگذارید. هربار که از این پارچه‌ها برای نظافت استفاده کردید، آن‌ها را با دست بشویید و خشک کنید تا کثیفی روی پارچه به نمایشگرهای‌تان نچسبد و به آن‌ها آسیب نزند. شیشه‌پاک‌کن‌های بدون آمونیاک یا الکل ایزوپروپیل برای نظافت نمایشگرها بهترین گزینه هستند و هیچ آسیبی هم به نمایشگر وارد نمی‌کنند. علاوه بر این جایگزین خوبی برای پاک‌کننده‌های تجاری گران‌قیمت هستند.

.

• نفوذ مایعات به تجهیزات برقی

گرچه شما خودتان بهتر می‌دانید که خوراکی‌ها‌ و نوشیدنی‌ها نباید کنار تجهیزات الکترونیکی گذاشته شوند، ولی گاهی اوقات افتادن لکه‌ روی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اگر اتفاقی افتاد و نزدیک تجهیزات الکترونیکی‌تان مایعاتی ریخته شد، باید سریع عمل کنید تا آسیب را به حداقل برسانید. اول دستگاه را خاموش کنید و فورا آن را از برق بکشید. تا آن‌جا که امکان دارد مایعات ریخته‌شده را با دستمال یا پارچه پاک کنید و مانع از گسترش و نفوذ بیشتر شوید. وقتی همه‌ی کارهای لازم را انجام دادید، ارزیابی کنید که اوضاع چطور است.

اگر ریختن مایعات روی تجهیزات الکترونیکی‌تان سطحی بوده و مشکل دیگر رفع شده است، خودتان را آدم خوش‌شانسی بدانید و در آینده بیشتر حواس‌تان را جمع کنید. اما اگر مایعی مثل آب به داخل دستگاه نفوذ کرده است، باید کاری کنید که قسمت خیس‌شده را خشک کنید یا دستگاه را باز کنید و داخلش را پاک کنید. اگر خودتان این کار را می‌کنید، زیاد عجله به خرج ندهید و حسابی دقت کنید که به‌نحو دیگری دستگاه را با مشکل مواجه نکنید. لازم به یادآوری است که گارانتی اغلب تجهیزات الکترونیکی در صورت باز شدن، بی‌اعتبار می‌شود. اگر دستگاه بدجوری خیس شده است، تا آن‌جا که از دست‌تان برمی‌‌آید سعی کنید خشکش کنید و باقی کار را به تعمیرکار متخصص آن بسپارید. اما اگر خودتان از عهده‌ی آن برمی‌آیید، اول سریع آب را با دستمال خشک کنید و بعد روی آن سشوار داغ بگیرید. سپس حداقل یک روز آن را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود و در این مدت حواس‌تان باشد که تحت هیچ شرایطی آن را دوباره به برق نزنید و دستگاه را روشن نکنید. اگر روی صفحه کلید آب یا دیگر مایعات ریخته است، بعد از خشک کردن  صفحه کلید با دستمال و سشوار، دستمال کتانی بردارید و آن را در الکل ایزوپروپیل فرو ببرید و با آن روی  صفحه کلید بکشید و روی دکمه‌ها فشار دهید. موبایل خود را با دستمال کشیدن روی صفحه نمایش مرتب تمیز کنید تا مانع جمع شدن پرز شود.

.

• نکات فنی

⇠ موبایل: موبایل دائما مورد استفاده قرار می‌گیرد و بارها اتفاق می‌افتد که زمین بخورد یا خیس شود. موبایل خود را مرتب چک کنید و با دستمال روی صفحه‌ نمایش و درزهای آن بکشید تا مانع از تجمع پرزها شوید. در صورتی که آب روی موبایل ریخته و به داخلش نفوذ کرده، اول فورا آن را خاموش کرده و باتری آن را دربیاورید بعد از جدا کردن سیم‌کارت و حافظه‌، آن را با سشوار خشک کنید.

⇠ کامپیوتر: اصلی‌ترین عامل نگرانی برای کامپیوتر‌ها همان صفحه‌ی نمایشگرهاست که مرتب نیاز به رسیدگی دارند. ولی صفحه کلیدو سیم‌های برق کامپیوتر از مکان‌های تجمع آلودگی هستند.

⇠ تلویزیون‌: تلویزیون‌ها نیز اغلب قربانی تجمع آلودگی‌ها می‌شوند. در دفترچه‌ی راهنمای اغلب تلویزیون‌ها نحوه‌ی نظافت آن‌ها ذکر شده است و بهترین کار برای نظافت صفحه‌ی تلویزیون رجوع به همین دفترچه‌‌های راهنماست.

⇠ دستگاه پخش DVD و BluRay: سعی کنید جایی برای این دستگاه‌ها پیدا کنید که کمتر از همه در معرض آلودگی باشند. هم‌چنین از پاک‌کننده‌های لنز و دیسک‌ استفاده کنید تا هم کیفیت پخش دستگاه خود را حفظ کنید و هم دیسک‌های DVD و BluRay را تمیز نگه دارید.

⇠ تمیز کردن LCD :اثر انگشت‌ بچه‌ها بر صفحه‌ تلويزيون‌ منظره‌ نازيبايي‌ به‌ وجود مي‌ آورد. تلويزيون‌ را هنگام‌ تميز کردن‌ خاموش‌ کنيد. ابتدا با يک‌ دستمال‌ خشک‌ غبار آن‌ را بگيريد؛ و سپس‌ با پنبه‌ آغشته‌ به‌ محلول‌ آب‌ و الکل‌ صفحه‌ تلويزيون‌ را تميز کنيد. الکل‌ لکه‌هاي‌ چرب‌ و اثر انگشت‌ را برطرف‌ مي‌ کند. توصيه‌ مي‌شود از دستمال‌ حوله‌اي‌ و پرزدار استفاده‌ نکنيد. ديواره‌هاي‌ غيرشيشه‌ اي‌ تلويزيون‌ را نيز مي ‌توانيد با پارافين‌ مايع‌ براق‌ کنيد و با دستمال‌ خشک، چربي‌ اضافي‌ را بگيريد و براق‌ کنيد. اين‌ روش‌ براي‌ تميز کردن‌ ضبط‌ صوت‌ و ويدئويي‌ که‌ رنگ‌ تيره‌ دارند هم‌ مناسب‌ است.
.

• از بین بردن زردی روی وسایل برقی سفید

⇠ برای تمیز کردن وسایل برقی سفید، سفیدکننده، جوش شیرین و آب گرم را با مخلوط کنید

⇠ برخی وسایل برقی سفید، پس از مدتی به دلیل تماس با نور، مواد غذایی، چربی و سایر موارد در آشپزخانه کم کم هاله ای زرد پیدا می‌کنند. هر چند این حالت ربطی به کارایی دستگاه ندارد، اما به هر حال ظاهر آن را ناخوشایند می‌کند. در این مقاله با روش رفع این زردی در وسایل سفید آشنا می‌شویم.

⇠ سفیدکننده، جوش شیرین و آب گرم را با هم مخلوط کنید. برای جلوگیری از آسیب به دستهایتان به دلیل استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کنید.

⇠ اسفنج تمیز را در محلول بزنید و محکم روی وسیله‌ی زرد شده بکشید و اجازه دهید ده دقیقه روی آن بماند.
پس از ده دقیقه وسیله را به خوبی بشویید یا در صورت عدم امکان شستشو با پارچه‌ی تمیز و آب کاملا تمیز کنید. اجازه دهید قبل از استفاده‌ی مجدد در معرض هوا خشک شود. در صورتی که وسیله‌ی شما هنوز زرد است، این مراحل را تکرار کنید و به میزان سفید کننده و جوش شیرین نسبت به آب بیافزایید.

.

منابع:

. ایرانگان | https://www.irangan.com
.https://www.beytoote.com

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت