راهنمای نظافت لوازم خانگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

وقتی نوبت به تمیزکردن خانه می‌رسد اغلب افراد فراموش می‌کنند لوازم برقی خانگی نیز نیاز به تمیزکردن دارند. لوازمی که اغلب در آشپزخانه یافت می‌شوند همانند مایکروفر، ماشین ظرفشویی، همزن و یا وسایلی همانند جاروبرقی که خود وظیفه تمیزکردن خانه را بعهده دارد. تمیزکردن لوازم برقی خانگی بسیار ساده است، به شرطی که آن را به سالی یکبار موکول نکنید و هر چند ماه یکبار نسبت به تمیزکردن لوازم برقی خانگی اقدام کنید تا هم عملکرد آن وسیله بهتر شود هم عمر بیشتری داشته باشد.

.

• چگونه مایکروفر را تمیز کنیم؟

⇠ مایکروفر از جمله لوازم برقی خانگی است که اغلب افراد به دستمال کشیدن به بدنه آن بسنده می‌کنند. در حالیکه نیاز است جهت تمیزکردن مایکروفر، درون آن نیز به خوبی تمیز و ضدعفونی شود. بنابراین علاوه بر اینکه بدنه آن را به خوبی با دستمال و اسپری چند منظوره تمیز و لکه بری کردید، یک استکان را از آب و آبلیمو یا سرکه پر کنید و به مدت 90 ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا به خوبی آب آن بخار شده و به دیوارهای مایکروفر بنشیند. پس از خاموش شدن مایکروفر بگذارید تا محلول آب و لیمو یا آب و سرکه به مدت 3 دقیقه درون مایکروفر باقی بمانند. سپس آن را خارج کرده و دیوارهای درونی مایکروفر را با یک دستمال خشک و تمیز دستمال بکشید.

⇠ با این کار هم مایکروفر را ضد عفونی کرده‌اید هم بخاطر وجود لیمو، بوی بد غذاهایی که درون مایکروفر باقی مانده را از بین می‌برید.

⇠ برای تمیز کردن مایکروفر از آب و سرکه و لیمو استفاده کنید.
.

• چگونه مخلوط کن را تمیز کنیم؟

⇠ نیاز نیست هر بار که از مخلوط کن استفاده می‌کنید خودتان نسبت به تمیزکردن بدنه و تیغ آن اقدام کنید. می‌توانید بگذارید مخلوط کن خودش این کار را انجام دهد. داخل مخزن مخطول کن مقداری آب داغ و چند قطره مایع ظرفشویی بریزید. درب آن را بگذارید و روشن کنید تا مخلوط کن شروع به کار کند. محلول آب و مایع ظرفشویی به دیواره‌های مخلوط کن پخش شده و آن را به خوبی تمیز می‌کند. فقط کافیست مخلوط کن را آب بکشید. اما فراموش نکنید این روش را همیشه استفاده نکنید بلکه گاهی نیاز است به خوبی داخل بدنه آن را با اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید. هرچند همیشه می‌توانید مخلوط کن را در ماشین ظرفشویی بشویید.

⇠ مخلوط کن را با محلول آب و مایع ظرفشویی پر کرده و روشن کنید تا به خوبی شسته شود.
.

چگونه چای ساز را تمیز کنیم؟

⇠ مخزن چای ساز از جمله نقاطی است که شاید خیلی به خوبی تمیز نشود. هرچند همیشه می‌تواند پس از هر بار چای درست کردن آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا به خوبی شسته شود اما راهکار دیگری برای ضدعفونی کردن آن وجود دارد. سرکه از جمله موادیست که همیشه می‌توانید برای تمیزکردن لوازم برقی خانگی و ضدعفونی کردن آن‌ها استفاده کنید. مقداری آب و سرکه در مخزن چای ساز بریزید و آن را روشن کنید تا به مرحله جوشیدن برسد. سپس آب را خالی کرده و داخل مخزن را با آب و مایع ظرفشویی بشویید. کافیست این کار را یک بار در ماه انجام دهید تا نسبت به تمیز و ضدعفونی بودن مخزن چایساز مطمئن باشید.

⇠ از محلول آب و سرکه برای تمیزکردن چایساز استفاده می‌شود.
.

چگونه آرام پز را تمیز کنیم؟

⇠ آرام پز برقی از جمله لوازم برقی خانگی است که محبوبیت بالایی دارد چرا که غذا پختن را تا حدودی برایتان بی‌دغدغه می‌کند. در حالیکه غذا پختن با این وسیله برقی ساده است، تمیزکردن آن کمی دشوارتر است. علاوه بر بدنه آرام پز که ممکن است به مرور زمان کثیف شده و اثر انگشت و لکه‌های دیگر روی آن بیفتد، مخزن آن نیز باید هرزگاهی به طور دقیق و عمیق تمیز شود. برای این کار، ½ پیمانه جوش شیرین را با مقداری مایع ظرفشویی و آب مخلوط کنید و داخل آرام پز بریزید. سپس درب آن را بگذارید و روشن کنید تا به خوبی این آب درون آن بجوشد. پس از اینکه به خوبی این محلول در آرام پز به جوش آمد و بخار شد. آن را خاموش کنید و بگذارید خنک شود. سپس یا آن را بشویید یا با دستمال مرطوب تمیز درون آن را دستمال بکشید.

⇠ داخل آرام پز محلول آب، جوش شیرین و مایع ظرفشویی بریزید. دستگاه را روشن کنید تا با حرارت آن محلول بخار شده و آرام پز به خوبی ضدعفونی شود.
.

• چگونه تستر را تمیز کنیم؟

⇠ تستر از جمله لوازم برقی خانگی است که برخی از افراد فراموش می‌کنند آن را تمیز کنند. اما به مرور زمان تستر پر از نان خشک و مواد غذایی دیگر می‌شود که اگر نسبت به تمیزکردن آن اقدام نکنید از عمل دستگاه شما کم شده و کیفیت عملکرد آن نیز پایین می‌آید. برای تمیزکردن تستر، در صورتیکه مخزن جدا شدنی دارد، مخزن را جدا کنید، نان خشک‌های داخل آن را دور بریزید و آن را بشویید و پس از خشک کردن سر جایش قرار دهید. در صورتیکه مخزن جدا شدنی ندارد باید دستگاه را کاملا برگردانید و تکان دهید تا باقی مانده نان  و موادی که داخل آن است خالی شود. سپس با یک مسواک تمیز نسبت به تمیزکردن داخل آن اقدام کنید. در نهایت با یک دستمال نمناک تا جای ممکن داخل دستگاه را دستمال بکشید. برای برق انداختن به بدنه تستر از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید.

⇠ به مرور زمان مخزن تستر پر از نان خشک می‌شود که باید خیلی سریع نسبت به تخلیه آن اقدام کرد.
.

• چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم؟

⇠ تمیزکردن اجاق گاز از جمله کارهایی است که حداقل هر ماه یکبار باید انجام شود. علاوه بر بدنه اجاق گاز، شعله آن مهم‌ترین اجزای این وسیله آشپزخانه است که باید به خوبی تمیز شود. شعله‌های گاز را از بدنه جدا کنید و در یک سطل پر از آب داغ و مایع ظرفشویی بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. پس از چند دقیقه با یک اسکاچ نسبت به تمیزکردن و از بین بردن چربی‌های روی شعله گاز اقدام کنید. هر شعله را پس از اسکاچ کشیدن به خوبی بشویید و با یک دستمال خشک و تمیز، خشک کنید. اگر مایع ظرفشویی برای از بین بردن چربی‌های موجود در شعله اجاق گاز به اندازه کافی قدرتمند نبود، مقداری جوش شیرین به آب اضافه کنید.

⇠ شعله اجاق گاز بسیار چرب و آلوده می‌شود باید حداقل ماهی یکبار آن‌ها را بشویید.
.

• چگونه جاروبرقی را تمیز کنیم؟

⇠ جاروبرقی از جمله لوازم برقی خانگی است که علاوه بر اینکه مسئولیت تمیزکردن خانه را دارد خود نیز باید هرزگاهی تمیز شود. گرد و خاک بسیاری به روی بدنه جاروبرقی می‌نشیند و به مرور زمان به روی آن لکه می‌اندازد. علاوه بر بدنه خارجی، مخزن داخل جاروبرقی نیز پر از گرد و خاک می‌شود. بنابراین لازم است تا آن نیز به خوبی تمیز شود. کیسه جاروبرقی را از درون آن خارج کنید. با یک دستمال میکروفایبر تمیز، داخل آن را گردگیری کنید. اگر مخزن جداشدنی است نسبت به شستشوی آن با آب گرم و مایع ظرفشویی اقدام کنید. در غیر اینصورت با یک اسفنج و محلول آب و مایع ظرفشویی، داخل آن را تمیز کرده و بلافاصله با یک دستمال خشک و تمیز آن را خشک کنید.

⇠ شستشوی فیلتر جاروبرقی را نیز فراموش نکنید. برای اینکه فیلتر جاروبرقی به خوبی تمیز و ضدعفونی شود، آن را داخل سینک قرار دهید و سینک را از آب داغ پر کنید. مقداری مایع ظرفشویی در آن بریزید و بگذارید فیلتر چند دقیقه در آب خیس بخورد. سپس با یک مسواک تمیز نسبت به شستشوی فیلتر جاروبرقی اقدام کنید. در نهایت آن را آب بکشید و بگذارید خشک شود.

⇠ هربار که از جاروبرقی استفاده می‌کنید گرد و خاک زیادی در مخزن و روی بدنه آن قرار می‌گیرد که اگر نسبت به تمیزکردن آن اقدام نکنید بروی عمر دستگاه شما اثر می‌گذارد.

.

• چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

⇠ ممکن است فکر کنید ماشین ظرفشویی که همیشه داخل آن آب و مواد شوینده قرار دارد چه نیازی به تمیزکردن دارد؟ اما این اشتباه است. چرا که در نهایت چربی ظروف به دیواره‌های ماشین ظرفشویی می‌چسبد و اگر نسبت به تمیزکردن مجزای آن اقدام نکنید در عملکرد ماشین ظرفشویی شما اختلال ایجاد می‌شود. برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی، در حالیکه دستگاه خاموش و خالی است با استفاده از یک مسواک تمیز و ترکیب آب گرم و مایع ظروفشویی، دیواره‌های داخلی آن را مسواک بکشید. سپس در مخزن مخصوص به مایع ماشین ظروفشویی مقداری سرکه بریزید. سپس دستگاه را روشن کنید تا آب و سرکه به داخل دستگاه رفته و به دیواره‌های آن بپاشد. پس از اتمام کار با یک دستمال خشک و تمیز دیواره‌های داخلی دستگاه را خشک کنید. بدنه ماشین ظرفشویی را نیز می‌توانید با سرکه یا اسپری تمیزکننده چندکاره به خوبی لکه بری کنید.

⇠ اگرچه ماشین ظرفشویی هربار از آب پر می‌شود اما این مساله موجب نمی‌شود چربی‌هایی که از روی ظروف به بدنه ماشین ظرفشویی می‌نشیند پاک شود. بنابراین باید نسبت به تمیزکردن جداگانه ماشین ظرفشویی نیز اقدام کنید.
.

سخن پایانی

تمیزکردن لوازم برقی خانگی کار دشواری نیست به شرطی که تمیزکردن مکرر آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید تا آن‌ها به قدری آلوده و کثیف نشوند که اختلالی در عملکردشان ایجاد شود. بسیاری از لوازم برقی خانگی به دلیل گیر کردن آشغال یا گرد و غبار به مشکل بر می‌خورند. بنابراین مهم است که نسبت به تمیزکردن لوازم برقی خانگی خود جدی‌تر باشید.

.

منابع:

.https://ostadkar.pro

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت