راهنمای تمیز کردن نمای ساختمان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

⇠ یک روز گرم را برای نظافت نمای بیرونی خانه انتخاب کنید.

اگر تصمیم به نظافت نمای بیرونی خانه دارید، یک روز گرم و خشک آفتابی را برگزینید. در چنین روزی شما بهترین نتیجه را خواهید گرفت. گاهی افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و در روزی ابری یا بارانی کارهای مربوط به نظافت نمای بیرونی خانه را انجام می‌دهند. در این صورت نظافت بیهوده بوده و کثیفی‌ها دوباره بازمی‌گردند. با جریان باد زباله‌های جمع شده پراکنده می‌شوند یا گرد‌وخاک همه‌ی زحمات‌تان را بر باد می‌دهد. اگر امکان نظافت در یک روز گرم را ندارید، دست‌کم از روزهای خشک برای این کار استفاده کنید. به بیان دیگر قطرات باران روی شیشه و دیوارها همان چیزی هستند که در طول نظافت انتظارش را ندارید. در روزهای خشک علاوه‌بر راحتی و سهولت نظافت، خانه بهتر تمیز شده و مجبور به دوباره‌کاری نخواهید بود.

.

⇠ از منطقه‌ی اطراف خانه‌ی خود حفاظت کنید.

پیش از شروع به نظافت، از ایمنی مناطق اطراف خانه‌ی خود مطمین شوید. همه‌ی درها و پنجره‌ها را ببندید. در صورت لزوم می‌توانید از چسب‌های نواری بزرگ یا چسب‌های کارتن استفاده کنید. اگر به‌طور معمول وسواس بیشتری برای نظافت به‌خرج می‌دهید، از ورقه‌های پلاستیکی بزرگ کمک بگیرید. با این ورقه‌ها لامپ‌های بیرون از خانه، آبراهه‌ها، سیم‌های برق و پریزها را بپوشانید. به‌این‌ترتیب هم از خانه‌تان حفاظت می‌کنید و هم خودتان در برابر خطرات احتمالی ایمن می‌مانید. چنانچه در تراس یا حیاط مبلمانی دارید آن‌ها را به داخل خانه بیاورید یا از محیط بیرونی خانه دور کنید. گیاهان، درختچه‌ها و درخت‌‌های اطراف را با پوششی پلاستیکی مانند نایلون بپوشانید تا در معرض آسیب نباشند. آخرین نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کنید درمورد کودکان، افراد ناتوان، سالمندان و حیوانات خانگی است. هنگام استفاده از شلنگ آب فشار قوی مطمین شوید که این افراد داخل خانه قرار دارند.

.

⇠ لکه‌ها را از نمای بیرونی خانه پاک کنید.

افراد زیادی به استفاده از شلنگ آب فشار قوی برای پاک کردن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها علاقه دارند؛ اما این شلنگ‌ها همیشه انتخاب مناسبی نیستند. اگر نکات ایمنی را حین کار با این شلنگ‌ها رعایت نکنید، آسیب‌های زیادی در کمین شما و خانه‌تان خواهد بود. پیش از اینکه شروع به نظافت نمای بیرونی ساختمان کنید، به بازبینی لکه‌های آن بپردازید. پس از تعیین آثار کثیفی‌ها و لکه‌ها با آب، پودر صابون، مواد شوینده و محلول‌های بهداشتی آن‌ها را پاک کنید. دستمال‌های با جذب بالا، ابرهای متوسط و فرچه‌هایی متناسب با فرم دست ابزارهایی هستند که به شما در پاکسازی این آلودگی‌ها کمک می‌کنند. در این روش نظافت، آسیب کمتری به نمای بیرونی خانه و طول عمر مصالح آن وارد می‌شود.

.

⇠ با ترکیب مایع سفیدکننده و آب لکه‌هایی مانند کپک را از بین ببرید.

نمای بیرونی خانه از محیط داخلی آن در برابر سرما، گرما، گردوخاک، باران، طوفان و… محافظت می‌کند. بنابراین وجود لکه‌هایی سخت و انواع کپک در درزها و بخش‌های دیگر دور از انتظار نیست. برخلاف باور بعضی افراد مبنی بر عدم اهمیت پاکسازی این کپک‌ها، آلودگی ناشی از آن‌ها باعث بروز بیماری‌های بسیار زیادی برای ساکنان خانه می‌شود. برای نابودی آن‌ها از آب، مایع سفیدکننده و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. ترکیب یک گالن چهار لیتری از آب با یک لیتر مایع سفیدکننده و 30 میلی لیتر مایع ظرفشویی محلولی جادویی برای نظافت نمای بیرونی منزل می‌سازد. با استفاده از ابر یا فرچه‌های آغشته به محلول لکه‌ها را از روی دیوارها، چارچوب پنجره‌ها، نرده‌ها و… پاک سازید. سپس با کمک دستمال‌های تمیز و مرطوب محل موردنظر را از وجود محلول‌های شستشو تمیز کنید.

.

راه‌هایی برای تمیز کردن نمای بیرونی خانه

⇠ از کیت‌های پاک‌کننده برای نظافت استفاده کنید.

شما می‌توانید از اسفنج یا کیت‌های پاک‌کننده برای شستشوی دیوارها کمک بگیرید. در بعضی از فروشگاه‌ها کیت‌هایی را خواهید یافت که یک سرلوله‌ی آب به بخشی از آن متصل است. همچنین استفاده از ماشین‌های مخصوص شستشو نیز انتخاب مناسبی به‌شمار می‌آید. اگر نمای بیرونی منزل آلودگی‌های زیادی نداشته باشد، فقط از آب استفاده کنید. در غیر این صورت با مواد شوینده‌ی قوی نمای بیرونی خانه را شستشو دهید. با توجه به سخت بودن لکه‌ها مواد شوینده‌ی معمولی گزینه‌ی مناسب نیستند.

⇠ با کمک شلنگ آب نمای بیرونی را بشویید.

از شلنگ حیاط یا شلنگی متصل به یکی از شیرهای آب داخل خانه برای نظافت کمک بگیرید. شلنگ را در زاویه‌ی پایینی نسبت به دیوار قرار دهید و آب را در جهت بالا به پایین و برعکس به آن بپاشید. برای اطمینان بیشتر با آب در جهت چپ به راست و برعکس نیز دیوارها را بشویید. در این کار عجله نکنید و به‌آرامی هر بخش از نمای بیرونی را تمیز کنید. این کار برای زمانی که آلودگی‌ها فقط با آب شسته می‌شود انتخاب مناسبی خواهد بود. اما در زمان استفاده از مواد شوینده باید با دقت بیشتر و سرعت کم‌تری آب را روی دیوارها یا چاچوب پنجره‌ها بریزید.

⇠ از سرلوله‌ی آب برای شستشو با فشار استفاده کنید.

سرلوله‌های آب که ایجاد فشار کرده و حجمی کم از آب را با فشار به بیرون می‌پاشند از راه‎های اصلی نظافت نمای بیرونی خانه محسوب می‌شوند. آن‌ها قابلیت تغییر و تنظیم در انواع درجه‌ها را دارند. قوی‌ترین فشار آب در حالت اسپری ایجاد می‌شود. اگر شما آشنایی کافی با این سرلوله‌ها ندارید از درجه‌‌های پایین‌تر استفاده کنید. به‌طور میانگین فشار آب در حالت 40 درجه برای شستشوی محیط بیرون خانه مناسب است اما اگر قصد استفاده از درجات پایین‌تر را داشته باشید تا حالت 25 درجه نیز امکان شستشوی نمای بیرونی را خواهید داشت.

⇠ روش شستشو با فشار قوی آب را در بخش کوچکی از نمای بیرونی خانه امتحان کنید.

با توجه به ویژگی‌های این روش شستشو، احتمال آسیب رسیدن به ظاهر خانه وجود دارد. به‌ویژه اگر مواد اولیه و مصالح مورداستفاده در نما از نوعی ضعیف بوده یا به‌خاطر گذشت زمان مقاومت‌شان را از دست داده باشند. پیش از شستن کامل خانه، شلنگ آب با سرلوله‌ی فشار قوی را به سمت بخش کوچکی از نمای بیرونی خانه یا قسمت‌های پنهان‌شده‌ی نما بگیرید تا در صورت بروز خطر خسارات زیادی را متحمل نشوید. چنانچه در این روش شستشو منزل‌تان آسیب دید به‌سرعت درجه‌ی شستشو را تغییر داده و با متخصصان و تعمیرکاران تماس بگیرید.

⇠ زاویه‌ای پایین را برای پاشیدن آب برگزینید.

اگر شما هم قصد دارید از این روش شستشو برای نظافت نمای بیرونی منزل خود استفاده کنید، شلنگ آب را در زاویه‌ای پایین قرار دهید. این نکته برای سالم‌ماندن ظاهر و مصالح ساختمان ضروری است. اگر آب را با زاویه‌ای زیاد و به‌طور مستقیم روی دیوار بپاشید، آب در درزها و شکاف‌های نمای خانه وارد شده و همانجا باقی می‌ماند. به‌ مرور زمان این رطوبت‌های ناچیز آسیب‌های چشمگیری ایجاد کرده و باعث تخریب ساختمان می‌شوند.

⇠ واشر شستشو را به طرفین حرکت دهید.

شلنگ را به‌طور پیوسته روبه دیوار نگه داشته و به دو طرف جابه‌جا کنید. البته همچنان باید زاویه‌ای پایین را در نظر بگیرید. با ادامه دادن این کار، همه‌ی بخش‌های نمای بیرونی خانه را پاکسازی کنید. آنچه در این روش اهمیت بسیاری دارد، حرکات مداوم و پیوسته‌ی شما است. اگر در این حالت متوقف شوید، به نمای بیرونی خانه یا خودتان آسیب خواهید رساند.

⇠ واشر شستشو را به طرف بالا و پایین حرکت دهید.

اگر آلودگی‌های نمای ظاهری منزل خیلی زیاد نباشند، فقط استفاده از آب با فشار قوی کافی است. در این‌صورت می‌توان به نکات ذکرشده اکتفا کرد. اگر از مواد شوینده برای نظافت محیط ظاهری ساختمان کمک می‌گیرید، باید واشر شستشو را به طرف بالا و پایین حرکت دهید. به بیان دیگر پس از پاک‌کردن آلودگی‌ها با مواد شوینده باید با واشر شستشو آب را به طرفین سپس به سمت بالا و پایین بپاشید.

.

منابع:
.https://www.sakhtemoon.com
.https://ustayab.com

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت